c_300_250_16777215_10_images_72505.jpg


ترکمن سسی - هنرمند جوان سازنده دوتار می گوید: موسیقی سنتی و نوای دوتار بخشی از فرهنگ ترکمنی است و همه کمک بکنیم تا صدای دوتار خاموش نشود.



جوان هنرمند مراوه تپه ای می گوید: برای خدمت به عرصه موسیقی سنتی و کمک به زنده نگه داشتن صدای دوتار پس از کسب مهارت نزد استادم، ساخت دوتار را شروع کردم.

عیسی دوجی سازنده دوتار در کفتگو با پایگاه خبری ترکمن سسی ادامه می دهد: خوشبختانه امروزه موسیقی سنتی و دوتار همانند قدیم در بین مردم به ویژه نوجوانان و جوانان طرفداران بسیاری دارد.

این هنرمند ترکمن خاطر نشان می کند: سازنده دوتار خود باید نوازنده دوتار باشد. شغل اصلی من نجاری است و از دوران کودکی به ساز و موسیقی سنتی علاقه داشتم.

وی درباره نحوه فرا گرفتن این حرفه می گوید: استادم در این حرفه محمد مقیمی است و حدود دو سال نزد آن استاد شاگردی کردم و اکنون حدود یک سال است که حرفه ساخت دوتار را به صورت جدی در مراوه تپه در کارگاه خود آغاز کردم و پیگیر اخذ مجوز نیز هستم.

قیمت دوتار با توجه به کیفیت کار از ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان است.

وی در خصوص جنس چوب و مراحل ساخت دوتار می گوید: تهیه چوب خوب از جنس درخت توت اولین گام است. چوب خوب کمیاب است. چوبهای منطقه رطوبت زده هستند و برای دوتار ساختن به کار نمی آیند. هر قدر چوب کمتر آب خورده باشد برای کیفیت دوتار بهتر است.

وی ادامه می دهد: ابتدا تنه چوب گردو را به صورت چارتراش کرده و الگو می زنیم سپس با تیشه دورش را می گیریم که تقریبا دو روز طول می کشد.در ادامه داخل کاسه خالی می شود که این کار هم حدود دو روز طول می کشد.کاسه خالی شده باید یک سال کامل بخوابد. سپس دسته دوتار از جنس درخت زردآلو  نصب می شود. بعدصفحه (قاپاق) نصب می شود در ادامه پردها نصب می شود که روی هم رفته هر دوتار ۱۰روز طول می کشد تا آماده شود.

وی تاکید می کند :چوب کاسه دوتار از جنس درخت توت و گردوست و دسته از جنس درخت زردالو و گردو.

این هنرمند دوتار ساز در پایان از تشویق های فرماندار، شهردار و مردم دوستدار فرهنگ شهرستان مراوه تپه تشکر می کند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر