c_300_250_16777215_10_images_72544.jpg

ترکمن سسی - شاید شنیدن شور و شوق ترکمن‌های اهل سنت استان گلستان برای حضور در پیاده‌روی بزرگ اربعین کمی باورنکردنی باشد اما عشق به سلاله رسول الله و امام حسین (ع) ارتباطی به مذهب و قوم و نژاد ندارد و رفتار عاشقانه‌ای از ندای دل آزادیخواهان است که بر دست و پای رهروان فرمان می‌دهد.


"اگه خدا بخواد داریم می ریم کربلا"، جمله تکراری این روزهای مردم ایران و البته گلستان است؛ سخنی کوتاه که شنیدنش دل های مشتاقان امام حسین (ع) را ناخواسته روانه بین الحرمین می کند اما طنین این جمله در ترکمن صحرا حال و هوای خاصی به دلها می بخشد.
نسیم پاییزی بوی اسپند بدرقه کاروان اهل سنت در جای جای این مناطق به مشام می رسد و این ماجرا حقیقتی پرتکرار در سرزمین وحدت و برادری یعنی استان گلستان است.
ترکمن های اهل سنت شهرهای گنبد، آق قلا و بندرترکمن روانه حرم نوه مکرم رسول اکرم (ص) شده اند و شاید تعدادشان به چند صد نفر نرسد اما ارادات و مودت به خاندان نبی مکرم اسلام ،شوری وصف ناپذیر در دل و قدم هایشان گنجانده است .
طلاب و روحانیون و دیگر اقشار ترکمن در استان گلستان بصورت مجزا و یا همراه با کاروان شیعیان عازم کربلای معلی شده اند تا رزمایش وحدت و ارادت به نوه رسول اکرم (ص) و نماد آزادگی و مردانگی پرشورتر از سال های گذشته شکل بگیرد.
ترکمن ها همانند برادران بلوچ گام به گام همراه با شیعیان، خاک بین الحرمین را طوطیای چشم می کنند و بر مظلومیت نوه پیامر حزن آلودند.
آن ها در آستانه اربعیین حسینی بار دیگر ثابت کردند که دوستی با خاندان آل الله قرن ها است که در رگ و خون شان در جریان است از مراسم عاشر آای در عاشورا تا اشعار مختومقلی در قرن های گذشته و اینک نیز هم نوایی در حسین حسین گویان اربعین نشان می دهد که عشق آزادمرد کربلا محصور در فرقه دین و مذهب نیست.
مراسم سوگواری صدقه عاشر آی (نذری ماه محرم) در دهه اول این ماه از سوی اهل سنت گلستان در نقاط  مختلف از استان برگزار می شود.
خواندن نمازهای نافله، دادن صدقه، پختن انواع نان و طعام محلی، فرستادن صدقه به مساجد و خواندن دعا و قرآن برای ارواح شهدای کربلا از آیین‌های دیگر ترکمن‌های گلستان در دهه اول ماه محرم است.
شاید دستاوردهای برپایی مراسم  پیاده روی اربعین به شماره میسر نباشد اما آنچه که این روزها در استان گلستان در حال رقم خوردن است نشان از دستاوردی بزرگ در منطقه و کشور دارد و آن وحدت در صیانت از  آرمان های سلاله پاک رسول الله است.
کاروان های بندرترکمن ، آق قلا و گنبد همراه با برادران شیعه پای پیاده در مسیر کربلا ندای مظلومیت و آزادگی حسین (ع) را سر می دهند.
تعدادی از همین ترکمن ها بعنوان خادمان موکب های حسینی در اربعین به زائران اباعبدالله (ع) خدمت رسانی می کنند و بی شک این اجتماع بزرگ تبدیل به نقطه عطف وحدت بین شیعه و سنی در گلستان شده است.
عشق ترکمن ها به امام حسین (ع) محدود به حضور در پیاده روی اربعین یا عاشر آی نیست.
عده ای که معذوریت رفتن دارند  و دل در گرو یار، با  پرداخت نذورات و صدقه برای یاری رسانی به برپایی باشکوه‌تر موکب های اربعین سهم خود را ادا می کنند و هر کس به اندازه وسع و توان خود سهمی در این دلدادگی دارد.
حضور در این  مانور وحدت فقط محدود به روحانیان نبوده که نمونه بارز آن حضور پزشک زن ترکمن صحرا در همایش بزرگ اربعین است.
دکتر عایشه قزل از بندرترکمن با حضور در درمانگاه جمعیت هلال احمر در نجف اشرف مشغول خدمت رسانی به زائران حسین بن علی (ع) است.
همراهی و هم نوایی ترکمن های اهل سنت در  رزمایش وحدت و ارادات و تحقق شعار "حب الحسین یجمعنا" بیشتر از گذشته بر همگان به اثبات رسید و گواه خوبی برای این ادعا است که عشق به حسین در سیطره ملت و یا قوم یا مذهب خاصی قرار نمی گیرد.

منبع : ایرنا گلستان

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر