c_300_250_16777215_10_images_73087.jpg

ترکمن سسی - کشت دیم گندم و جو ، حرفه بسیاری از اهالی روستاهای شمال استان در بخش مرزی داشلی برون است و همواره با دغدغه کم آبی در این شغل روزگار می گذرانند.


اما امسال با توجه به شرایط آب و هوایی به نظر می رسد سال بسیار سختی برای کشاورزان زحمت کش این منطقه باشد زیرا که کاهش میزان بارندگی بویژه در فصل کشت گندم و جو موجب شده است تا بخش عمده ای از اراضی دیم این منطقه زیر کشت نرود.
یکی از کشاورزان روستای مرزی دوزالوم در گفتگو با پایگاه خبری ترکمن سسی می گوید: معمولا فصل کشت گندم و جو در این منطقه از 20 آبان ماه تا 20 آذرماه است اما بدلیل عدم بارندگی های مناسب در هفته های اخیر بیش از نیمی از کشاورزان منطقه تا این لحظه که اوایل بهمن ماه هستیم نتوانستند زمین های دیم خود را کشت بکنند.
این کشاورز ادامه می دهد: وقتی از شهر گنبدکاووس سمت بخش داشلی برون حرکت می کنید مشاهده می کنید که از حوالی روستای اگری بوغاز و چپرقویمه تا شمالی ترین بخش استان بسیاری از زمین های دیم نتوانستند زیر کشت گندم و جو بروند.
وی خاطر نشان می کند: ما در روستای دوزالوم زمین هایی واقع در دره لاغار داریم که همیشه زیر کشت می رفت ، من حدود 50 سال سن دارم و تا این سن و سال خودم به یاد ندارم و بزرگترها نیز به خاطر ندارند، حتی زمین های این دره بدلیل کم آبی کشت نشود و این موضوع خیلی کم سابقه است. با این شرایط باید به امید بارندگی های فروردین ماه بمانیم تا بتوانیم زمین خود را زیر کشت محصولات دیگر ببریم.
با توجه به مشکل همیشگی کم آبی در منطقه به نظر می رسد ضروری باشد تا متولیان امر با همکاری کشاورزان با با راهکارهای کارشناسی و ذخیره آب فصول پرباران و تبدیل زمین‌های دیم به آبی و آبیاری به طریق نوین با این مشکل مقابله نمایند.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر