c_300_250_16777215_10_images_1_73111.jpg

ترکمن سسی - اصولا ذخیره سازی آب در فصول پر باران و استفاده از آن در سایر فصول در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی یکی از اهداف احداث سد می باشد.


بدیهی است یکی از اهداف احداث سد دانشمند در منطقه مرزی داشلی برون نیز ذخیره آب فصول پرباران سال و کمک به وضعیت کشاورزی در شمال استان بود و همانطوری که می دانید در پی بارش های سیل آسای ابتدای سال ذخیر ه آب سد کاملا پر و سرریز شد و کشاورزان منطقه امیدوار بودند بتوانند از این منبع عظیم ذخیره آبی برای رونق کشاورزی در طول سال بهره مند بشوند.به ویژه اینکه کشاورزان نوار مرزی مرزی همواره از مشکل کم آبی رنج می برند.


سوال این است که آیا کشاورزان منطقه توانستند از این نعمت فراوان سهم مناسبی ببرند؟
یکی از کشاورزان روستای دانشمند در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی گفت: متاسفانه کشاورزان منطقه مرزی داشلی برون از این آب فراوان سهم و بهره ای نبردیم. یکی از دلایل آن پرورش ماهی در آب پشت سد بود که نهایتا نه ثمری برای پرورش ماهی داشت و نه کشاورزان از آن بهره ای بردند.


این کشاورز منطقه مرزی ادامه داد: این قضیه می توانست توسط متولیان امر به نحو شایسته ای مدیریت شود ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداد. بهرحال ذخیره آب سد الان خالی شده و کشاورزان منطقه نتوانستند از آن برای رونق کشاورزی بهره ببرند.


به نظر می رسد این موضوع تجربه ای باشد تا متولیان امر در آینده طوری مدیریت نمایند تا منافع آن در بخش های مختلف برای همه اهالی منطقه تامین شود.
گفتنی است حجم مخزن سد دانشمند در منطقه مرزی داشلی برون و اینچه برون ۳۳ میلیون متر مکعب می باشد و در زمان آغاز بهره برداری از این سد ، توسعه بهره برداری از رودخانه اترک مرزی ، ذخیره سازی سیل و کنترل سیلاب شهر اینچه برون و منطقه پیرامونی، کاهش رسوب ورودی به دریاچه های مجموعه آلاگل ، بهبود آبگیری تالابهای بین المللی و بهبود طول عمر آنها ، توسعه کشاورزی و اقتصادی و اجتماعی منطقه مرزی شامل بهبود آبیاری ۴۰۰۰ هکتار اراضی پایاب ، پرورش ماهی و تامین آب صنعتی از جمله اهداف اجرای این پروژه اعلام شده است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر