c_300_250_16777215_10_images_73917.jpg

ترکمن سسی: انتخابات دوم اسفند ماه 98 در غالب حوزه های انتخابیه با شناخت کاندیداهای منتخب حوزه های مختلف انتخابیه در حالی به اتمام رسید که در یازده حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شد. شیوع کرونا و تعویق زمان برگزاری دور دوم، به شهریور ماه سال جاری حساسیت های این ماراتن سیاسی را برای هواداران و کاندیداها دو چندان کرده است.


در استان گلستان نیز سرنوشت نماینده حوزه انتخابیه غرب استان شامل شهرستانهای کردکوی، ترکمن، گمیشان و بندر گز به دور دوم کشید. در این حوزه آقایان جلال ایری و رجب محمد آبادی به عنوان دو کاندید ترکمن به دور دوم راه یافتند.
بسیاری از صاحب نظران انتخاباتی اعتقاد دارند سرنوشت برنده این انتخابات با اعلام موضع کاندیداهای ترکمن که در دور نخست موفق به کسب نتیجه مطلوب نشده اند، گره خورده است.
عبدالعزیز راشد، یحیی ایری، حاج امان نظرنژاد، عبدالقیوم شکاری و عبدالعزیز کلته چهره هایی هستند که حمایت هر یک از آنها از یکی از دو کاندیدای دور دوم می تواند موازنه آرا در منطقه را بر هم زند.
برای بررسی آخرین فضای انتخاباتی این حوزه به سراغ عبدالقیوم شکاری رفتیم و با ایشان درباره آخرین وضعیت حوزه انتخابیه غرب گلستان به گفتگو نشستیم.

ترکمن سسی: نتایج دور نخست انتخابات حوزه انتخابیه غرب را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا تعداد آرای جنابعالی با سطح انتظارات تان نزدیک بود؟
شکاری: همانطور که می دانید بنده نخستین حضور عملی در عرصه رقابت های انتخاباتی را تجربه کردم.حضور من در انتخابات مجلس یازدهم بدون هیچ گونه اعلام قبلی صورت گرفت. بنابراین نمی توانستم انتظار معجزه داشته باشم، اما انتظار بنده کسب آرا بیشتر از نتیجه ای که در پایان بدست آمد، بود. شاید مهم ترین علت این شرایط به کم تجربگی خودم و تیم ستادی ربط پیدا می کند. البته باید این نکته را تاکید کنم که همه دوستانی که از روز نخست اعلام حضورم در عرصه، تا پایان رقابت ها همراهم بودند، هر چه در توان داشتند با اخلاص کامل در طبق اخلاص گذاشتند، اما شرایط به مسیری متفاوت پیش رفت. در هر صورت حضور در عرصه رقابت ها تجربه ای گرانسنگ برای بنده به همراه داشت.

ترکمن سسی: آیا احتمال دارد این تجربه را در سال های آینده نیز تکرار کنید؟
شکاری: بعید می دانم. هر چند در عالم سیاست انسان نباید مطلق حرف بزند. اما احتمال تکرار این تجربه را بعید می دانم.
ترکمن سسی: علت این تصمیم چیست؟
شکاری: حس من این است که برخی از حاشیه ها و رفتارهای غیر اخلاقی رایج در عرصه رقابت های انتخاباتی با روحیاتم سازگاری ندارد. البته پشتوانه مالی هم در  انتخابات مهم است. بنده در این زمینه نیز شرایط مطلوبی نداشتم.

ترکمن سسی: به مسائل انتخاباتی در دور دوم برگردیم. فضای موجود در حوزه انتخابیه غرب گلستان را چگونه تحلیل می کنید؟
شکاری: دو کاندید راه یافته به دور دوم انتخابات حوزه انتخابیه غرب استان، هر دو از نیروهای خوب و شناخته شده منطقه هستند. در این زمینه بدیهی است نباید اختلاف رای مهندس ایری در دور نخست ما را دچار سو برداشت نماید. دور دوم، رقابت از نقطه صفر است و با توجه به مدت زمان باقی مانده تا انتخابات، احتمال می رود هر تغییری در ترکیب آرای مردم منطقه رخ دهد. بنابراین در شرایط فعلی نمی توان یک کاندید را برنده قطعی این رقابت دانست.

ترکمن سسی: گویا یکی از کاندیداهای راه یافته به دور دوم  به جناج چپ و دیگری به اصول گرایان نزدیک است. آیا این تقسیم بندی صحیح است؟
شکاری: مطلبی که شما به آن اشاره کردید ذهنیت جاری در افکار عمومی است. بنظر بنده این ذهنیت تا حدودی با واقعیات سازگار نمی باشد. اینکه چون بخش قابل توجهی از حامیان آقای آبادی را نیروهای منتسب به اصلاح طلبان منطقه تشکیل می دهند، به این نتیجه برسیم که ایشان دارای تفکرات اصلاح طلبی هستند، صحیح نبوده و البته در نقطه مقابل هم جریان همین گونه است.
 واقعیت این است که در ستاد هر دو بزرگوار، نیروهایی از هر دو جریان سیاسی حضور دارند. این شرایط بالذات خوب و برای آینده منطقه به عنوان یک فرصت بشمار می رود. ان شاالله این شرایط باعث شود که منتخب آینده مردم منطقه سوای تعلقات جناحی از ظرفیت فکری همه نیروهای منطقه بهره گیرد.

ترکمن سسی: خودتان در دور دوم به سمت کدام یک از این کاندیداها تمایل دارید؟
شکاری: بعد از اعلام نتایج انتخابات در دور نخست تلاش بنده به همراه سایر کاندیداهای ترکمن این بود که بتوانیم از طریق برگزاری نشست های مشترک برای اعلام حمایت از یکی از این عزیزان، به یک تصمیم مشترک برسیم. متاسفانه این نشست ها به علت شیوع کرونا متوقف شد. گویا یکی از کاندیداهای ترکمن حاضر در دور نخست برای دور دوم انتخابات اعلام بی‌طرفی کرده است. اصرار برخی از دوستان و نزدیکان بنده هم اتخاذ همین موضع بود،

اما حساسیت های شرایط منطقه و ضرورت نقش آفرینی در روند توسعه شهرستان های حوزه، ما را مجاب کرد از یکی دو بزرگوار اعلام حمایت نماییم. در اعلام موضع، بنده کار را به اتاق فکر و دوستان ستادی محول کردم و صراحتا تاکید می کنم نظر اکثریت دوستان ستادی هر چه باشد مطیع آن خواهم بود.
در این زمینه در چارچوب اتاق فکر ستادمان هفته گذشته با آقایان عبدالجلال ایری و رجب محمد آبادی نشست داشتیم. نتیجه این نشست بعد از عید فطر به اعضای اصلی ستاد در کمش دفه که متشکل از چهل نفر هستند، منتقل خواهد شد. در نهایت با رای گیری مخفی پروسه اعلام حمایت را پیش خواهیم برد.
تاکید می کنم در اعلام نظر نهایی، دیدگاه های سیاسی و جناحی کاندیداها هیچ تاثیری در تصمیم گیری ما نداشته و مهم ترین دغدغه ما رشد و آبادانی منطقه است.
 بر اساس این معیار انتخاب ما فردی خواهد بود که حضورش در مجلس برای منطقه سودمند تر باشد. این کار بسیار سخت است، چون هر دو کاندید راه یافته به دور دوم جزو نیروهای کارآمد منطقه هستند، اما به هر حال باید از بین دو بزرگوار یکی را انتخاب کنیم.

ترکمن سسی:سخن آخر؟
شکاری: حرف آخر بنده با مردم منطقه غرب استان است. ما مشکلات و کمبودهای زیادی در این منطقه داریم. راهکار کاهش این مشکلات قهر با صندوق های رای نیست. راهکار مناسب انتخاب درست است. ان شاالله که نتیجه انتخابات آینده برای مردم ما منشا خیر و برکت باشد.

مصاحبه از طاهر جانی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر