c_300_250_16777215_10_images_74255.jpgترکمن سسی - حمیدکم هنرمند موسیقی سنتی ترکمنی و نوازنده کمانچه و بازنشسته فرهنگی ، متولد ۱۳۴۲ و بزرگ شده ی روستای "قارقی" سیمین شهر است.

حمید کم چند سال قبل از انقلاب با آکاردئون وارد دنیای موسیقی شد و در ادامه با علاقه شخصی فوق العاده به موسیقی دست به کمانچه (قیجاق) شد و در طی ۲ سال بدون هیچگونه استادی و فقط از طریق گوش دادن به رادیو مهارت بسیاری کسب کرد به طوری که خالیپا دوردی طریک از وی درخواست همکاری و همراهی در مجالس محلی کرد.

حمیدکم در سال ۱۳۶۹ همراه خالیپا دوردی طریک برای فستیوال موسیقی جهانی به کشور های آلمان، انگلستان، هلند و ترکمنستان عازم شد و هنرنمایی کرد.

وی در ادامه بمدت ۱۵ سال با باغشی حالت سعادتی در اجرای مراسم ها همراهی کرد و با تشویق حمید کم به سبک "خیوه" روی می آورد و جایگاهی ممتازی کسب کرد.

بعد چند سال به سرپرستی خالیپا دوتارچی ، تاج بردی پیکر به خوانندگی حالت سعادتی و دوتار نوازان گروهی توانمند بنام "مقامچیلار" را بنا نهاد و این گروه، سال های متمادی در جشنواره های داخلی هنرنمایی کردند و پیوسته مقام اول را کسب نمودند.

حمید کم از سال ۱۳۸۰ گروه موسیقی خانوادگی با خوانندگی پسر کوچک اش بنام (چاغا باغشی ایوب کم) و نوازندگی دوتار گل محمدکم تشکیل داد.

گروه چاغا باغشی در فستیوال ترکمنستان خیلی موفق ظاهر شد و در فستیوال های داخلی نیز اعم از کیش، شیراز، کرمان، تهران مقام های اول و دوم را کسب نموده است.

شایان گفتن است استاد حمید کم کنار موسیقی ترکمن(قیجاق و دوتار) مهارت های بالایی در خطاطی، طراحی و نقاشی دارد.

استاد حمید کم حدود ۴۵ سال برای موسیقی ترکمنی زحمت کشیده است. برای این استاد موسیقی توفیق و طول عمر با برکت آرزو داریم.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر