c_300_250_16777215_10_images_74311.jpg

ترکمن سسی - عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کشور با اشاره به اینکه فقط سه نویسنده گلستانی برای کودکان و نوجوانان داستان خلق میکنند از متولیان فرهنگی خواست بستر لازم را برای پرورش نویسندگان جوان در این حوزه فراهم کنند.


به گزارش پایگاه خبری ترکمن سسی به نقل از ایرنا گلستان ، عبدالرحمان اونق روز چهارشنبه به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان اظهار داشت: ادبیات کودک و نوجوان، نقش موثری در تعلیم و تربیت نسلها دارد و توجه بیشتر به غنای محتوای داستانهای این گروه سنی، زمینه بالندگی آنان را فراهم خواهد کرد.
وی افزود: تعداد اندک نویسندگان فعال حوزه کودک و نوجوان گلستان باعث شده از سوژههای بومی مانند تاریخ و آداب و رسوم اقوام ساکن استان برای تولید محتوای داستانها استفاده نشود.
این نویسنده گنبدی اضافه کرد: برای استفاده از ظرفیتهای بومی، ابتدا نیاز به آماده سازی بستر پرورش نویسندگان جوان توسط حوزه هنری و کانونهای پرورش فکری داریم تا در مرحله بعد این افراد بتوانند با مطالعه اقوام مختلف گلستانی داستانهایی بر اساس نیاز کودکان و نوجوانان به رشته تحریر درآوردند.
اونق با اشاره به اینکه بیشترین علاقهمندی کودکان و نوجوانان برای پرکردن اوقات فراغت استفاده از کتابهای کانونهای پرورشی و کتابخانهها است گفت: کتابهای زیادی در کتابخانهها و کانونهای پرورشی استان وجود دارد اما آثار نویسندگان گلستانی با محتوای بومی در میان آنها بسیار کم است.
عضو انجمن قلم ایران یادآور شد: کانون پرورش کودکان و نوجوانان کشور چند سال قبل پروژه "رمان نوجوان امروز" را راه اندازی کرد که باعث افزایش تالیف کتابهای داستان با کیفیت بالا برای این گروه سنی توسط نویسندگان ایرانی با سوژهها برگرفته از بطن جامعه شد.
وی گفت: دراین طرح نویسندگان با سفر به شهرهای مختلف از نقدهای سازنده کودکان و نوجوانان بر آثار تالیفی خود استفاده میکردند که نوع نقدهای آنان نشان از فهم بالای فرزندان این سرزمین داشت و تجربهای بسیار خوب برای ما بود.
اونق افزود: با تغییر مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جلوی ادامه این پروژه گرفته شد و بعد از آن به مرور مخاطبان به سمت کتابهای کودک و نوجوان ترجمه شده روی آوردند.
وی اضافه کرد: ۲ سال قبل کلاس آموزش نویسندگی توسط حوزه هنری استان گلستان برگزار شد که نتیجه آن تربیت چندین نویسنده بود اما این حرکت خوب ادامه پیدا نکرد.
این نویسنده گنبدی مهمترین درخواست از متولیان فرهنگی را حمایت بیشتر از حوزه هنری و کانونها پرورشی برای تربیت نویسندگان عنوان کرد و گفت: به عنوان یک نویسنده ترکمن در نوشتن داستانهایم از فرهنگ، آداب و رسوم این قومیت الهام میگیرم و به طور قطع در صورت آماده شدن بستر تربیت نویسندگان فعال دیگری در استان، آنان هم بخش دیگری از فرهنگ کهن اقوام گلستانی را در قالب داستان قلم میزنند.
۱۸ تیرماه روز ادبیات کودک و نوجوان است.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر