c_300_250_16777215_10_images_75360.jpg
گنبدکاووس – هنرمند دوتار نواز و دوتار ساز گنبدی می گوید: ساخت دوتار برای من حرفه نیست ، دوتارسازی عشق من است.


فریدون سیدیان هنرمند دوتارنواز و دوتار ساز ترکمن که در روستای داشلی علیا کارگاه دوتار سازی دارد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ترکمن سسی می گوید: ازسال ۸۵ به موسیقی سنتی ترکمنی و نوای دوتار علاقه مند شده و به یادگیری دوتارنوازی مشغول شدم و حدود ۵سال درباره ی نحوه ی ساخت دوتار تحقیق کرده و اکنون ۳سال است که با عشق و علاقه بصورت حرفه ای در کارگاه ساده خود در روستای داشلی علیا در 7 کیلومتری غرب گنبدکاووس به ساخت دوتارمشغول هستم.
این هنرمند ترکمن ادامه می دهد: از زمان تاسیس کارگاه دوتارسازی نزدیک ۳۰دوتار ‌دراین منطقه توزیع کردم و نزدیک ۲۰هنرجوی دوتار نزد من مشغول یادگیری نوازندگی هستند.
وی راهکار انگیزشی و برگزاری مسابقات بین علاقمندان موسیقی سنتی را برای ترویج و تقویت این هنر اصیل موثر می داند و می گوید: برای حفظ موسیقی سنتی می توان هرساله چندین مسابقه باجوایز مناسب در شهرستان برگزار کرد و برگزیده ها برای شرکت در جشنواره های بین المللی اعزام شوند و اینگونه روش‌های تشویقی باعث جذب جوانان به این هنر اصیل و اعتلای موسیقی سنتی می‌شود.
فریدون سیدیان تاکید می کند: برای من این شغل نیست بلکه یک عشق است. هرثانیه ی ساخت دوتار برای من لذت بخش است، هرعلاقه مندی و هر ترکمنی که می‌خواهد یک دوتار تهیه کند من خوشحال می‌شوم که صدای دوتار از یک خانه ی دیگر شنیده خواهد شد.
وی درباره انتظار فعالان این عرصه هنری از متولیان ذیربط چنین پاسخ می دهد: تنها چیزی که از متولیان میخواهیم این است که دوتار ترکمن را به دنیا بشناسانند، همین
این هنرمند ترکمن در ادامه می گوید: دوتار نوازی را از استاد عبدالحمید رژیم و گلدجان کر فرا گرفته و دوتارسازی رو از دوتا استاد پیشکسوت استاد یوسف دیبایی ‌و استاد آی محمد مقیمی آموختم.
وی درباره وضعیت کنونی هنر ساخت دوتار در منطقه ترکمن صحرا می گوید: دوتارسازی خدارا شکر در هرمنطقه ای وجود دارد. هم اکنون سه جوان بصورت حرفه ای این هنر را در ترکمن صحرا دنبال می کنند.
فریدون سیدیان در پایان می گوید: من برای خدمت به هنر موسیقی سنتی ترکمن عهد بسته ام و همه تئان خود را برای اعتلای این هنر و خدمت به دوتار به کار خواهم بست تا صدای دوتار خاموش نشود.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر