c_300_250_16777215_10_images_75363.jpg

ترکمن سسی - مدیر پایانه مرزی سرخس گفت: با بازگشایی این مرز زمینی در شمال شرقی خراسان رضوی پس از ۶ ماه و نیم، نخستین محموله تجاری ایران از طریق جاده وارد کشور ترکمستان شد.


محمدمهدی رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مرز زمینی که با شیوع ویروس کرونا بسته شده بود پس از ۶ ماه و نیم روز دوشنبه ۱۷ شهریور ماه بطور موقت بر روی ناوگان باری ایران بازگشایی شد و امروز سه تریلی محموله خود را در عمق ۱۰۰ متری خاک ترکمنستان تحویل کشنده‌های این کشور دادند.
وی ادامه داد: محموله ترانزیتی مورد نظر ۲۴ دستگاه خودرو سواری بود که از بندر لنگه به مقصد ترکمنستان بارگیری شده بود.
مدیر پایانه مرزی سرخس گفت: براساس توافق‌های اخیر مقامات دو کشور، طی مدت توافق شده، ناوگان باری ایرانی وارد نقطه صفر مرزی سرخس می‌شود تا روزانه بار ۱۰ کامیون بدون یدک‌کش را تحویل خودروهای ترکمنستان دهند. رانندگان ترکمن هم این بار را به مقصد نهایی حمل کرده و سپس گاری خالی کامیون را به رانندگان ایرانی در سرخس تحویل می‌دهند.
وی در خصوص علت عدم استقبال صاحبان کالا از این روش نقل و انتقال افزود: مالکیت کامیونها در ایران به صورت خرده ‌مالکی یعنی متعلق به افراد حقیقی است لذا رانندگان تمایلی برای تحویل بار خود به راننده دیگر را ندارند بنابراین با وجود باز شدن مرزی زمینی سرخس این روش مورد استقبال قرار نگرفته است.
پایانه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.
کشور ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت، در آسیای مرکزی با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد.
خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با ترکمنستان است که این مرز در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.
چهارم اسفند ماه پارسال در پی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا هر دو مسیر زمینی و ریلی گذرگاه مرزی سرخس با ترکمنستان بسته شد تا اینکه مسیر ریلی این گذرگاه اواخر خرداد ماه گذشته بازگشایی گردید.
ترکمنستان دارای چهار گذرگاه مرزی با ایران است، پس از شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی، فقط تبادلات تجاری از طریق دو مرز ریلی سرخس و اینچه برون در خراسان رضوی و گلستان انجام می‌شد.
مسیر زمینی گذرگاه مرزی سرخس بین ایران و ترکمنستان طی این مدت بسته بود.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر