c_300_250_16777215_10_images_75574.jpg

ترکمن سسی - عشق به امام حسین (رض) ، حقانیت و مظومیت او در تاریخ موضوعی است که در فرهنگ و ادبیات ترکمن از جمله در اشعار مختومقلی فراغی شاعری با شهرت جهانی به زیبایی تمام پرداخته شده است...


یالان دنیا کیمه بردی وفانی
(این دنیای فانی به کسی وفا نکرده است)


آخرتده آنلار سورر صفانی
(خدایا به حق امام حسین که در آخرت در بهشت خواهد بود)


شمر ایله اول یزید بردی جفانی
(به حق امام حسین که شمر و یزید بر او جفا کردند)


یا امام حسینه باخیشلا بیزنی
(ما را ببخش)

عشق به امام حسین (رض) ، حقانیت و مظومیت او در تاریخ موضوعی است که در فرهنگ و ادبیات ترکمن از جمله در اشعار مختومقلی فراغی شاعری با شهرت جهانی به زیبایی تمام پرداخته شده است و این مضامین در فرهنگ قومی ترکمن سینه به سینه طی نسل ها به جامعه امروزی ترکمن ها رسیده است.

نظر به انعکاس و اهمیت موضوع امام حسین(ع) و عاشورا در فرهنگ، زبان و ادبیات ترکمن در روزهای اخیر به همت انجمن ادبی آینا شهرستان آق قلا و با همکاری متولیان فرهنگی استان همایشی ادبی با عنوان فرهنگ عاشورایی در آیین زبان و ادبیات ترکمن برگزار شد که با استقبال اهالی فرهنگ و ادب ترکمن همراه بود و حدود ۵۰ مقاله تخصصی، شعر و اثر هنری با مضامین عاشورایی در فراخوان شرکت داشتند.

برگزاری چنین همایش هایی با موضوع تخصصی و مضامین خاص در زبان و ادبیات ترکمن نه تنها زمینه های بررسی های تخصصی در حوزه ادبی و پویایی پژوهش های ادبی در حوزه زبان و ادبیات ترکمن را مهیا می کند بلکه به دلیل وجه اشتراک عشق به امام حسین (رض) در جامعه چند قومیتی منطقه زمینه های تقریب و همدلی بیشتر را نیز در جامعه تقویت و هموارتر می کند.

در پی برگزاری چنین همایش ادبی سرشار از معنویت که نقطه آغازی بر غنا و پویایی ادبیات ترکمن است برخی افراد مغرض با طرح نفاق گونه برخی مباحث از جمله اهداف سیاسی این همایش برای استحاله فرهنگی و مذهبی ترکمن ها، ترویج فرهنگ عاشورایی در میان ترکمن ها ، طرح روحانیون وابسته و مستقل و جدایی دین از سیاست و طرح مشکلات اقتصادی جامعه در مقام انکار ادبیات غنی ترکمن با مضامین ارادت و محبت ترکمن ها به امام حسین( رض) برآمدند و با تهییج احساسات مذهبی ترکمن ها با نفی این فعالیت ها در طبل اختلاف و انشقاق کوبیدند.

این جریان در تضادی آشکار در جایی از انکار بدیهیات ادبی ترکمن ها می گوید، در جایی از جدایی دین و سیاست و در ادامه مشکلات اقتصادی کنونی را طرح می کند و سعی در نفی برگزاری این همایش دارد و همه نشانگر آنست که این همایش چه اندازه بر آن جریان سخت آمده که چنین دچار توهم و پریشان گویی شده اند، اما بدانند با عمق غنای فرهنگی ادبی ترکمن و مضامین فاخر در آن این همایش نقطه آغاز است و ادامه دارد.

در پاسخ این جریان باید گفت که ظهور و بروز ارادت و محبت ترکمن ها به امام حسین( رض) در اعماق فرهنگ قومی و در جای جای آثار شفاهی و مکتوب ادبی ترکمن می درخشد و نه تنها ضرورتی بر رسمیت بخشیدن و استحاله نیست بلکه خود بخشی از فرهنگ قومی و غنای زبان و ادبیات ترکمن است و از اهالی فرهنگ و هنر تا علما و خانواده شهدای منطقه در آن حضور فعال داشتند و تلاش برخی جریان های همسو با سلطه رسانه ای و اهداف سیاسی اربابان خود برای تهییج احساسات قومی و مذهبی و ایجاد اختلاف و تنش های درون جامعه ای ره به جایی نخواهد برد.

برگزاری چنین همایش هایی با همت خود انجمن های ادبی و فعالان فرهنگی و ادبی ترکمن که همه ارکان آن از برنامه ریزی، اجرا، شرکت کنندگان و داوری همه از میان اهالی فرهنگ و ادب ترکمن است و محتوای همایش آثار فرهنگی، ادبی و هنری ترکمن با موضوعات فاخر مذهبی بویژه سرور جوانان بهشت امام حسین(رض) است و تلاش ناکام جریان انکار و توهم را باز بی نتیجه می گذارد.

یادداشت مدیر

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر