c_300_250_16777215_10_images_75590.jpg

ترکمن سسی - استاد موسی جرجانی طی گفتگویی با عاشور محمد رئوفی درباره برگزاری کنگره ادبی فرهنگ عاشورایی در آئین، زبان و ادبیات ترکمن گفت: برگزاری همایش های ادبی ، ارتباط معنوی نسل جوان با مضامین دینی در ادبیات قدیمی ترکمن را تقویت می کند.

متن کامل گفتگوی استاد موسی جرجانی دبیر نخستین کنگره ادبی فرهنگ عاشورایی با خبرنگار ترکمن عاشور محمد رئوفی را در زیر می خوانید:

س- استاد لطفا درباره انگیزه برگزاری این کنگره مطالبی را بیان کنید?
ج- بنام خداوند بخشنده و مهربان، من کتابی نوشتم بنام «علی شاه مردان» که هنوز چاپ نشده و در این کتاب در باره امام علی و اهل بیت، به عنوان اولاد رسول الله در فرهنگ شفاهی و مکتوب ترکمن آمده است و آئین برگزاری مراسم و روایتگری کتاب امام حسین و روایتگری موسیقی آن در سال های نه چندان دور در بین ترکمن ها بوده و ترکمن ها ارادت خاصی نسبت به امام علی و اهل بیت و امام حسین دارند که این موضوع در اشعار مختومقلی فراعی نیز که به پدر ادبیات ترکمن لقب گرفته، به کرات آمده است و هنوز نکات مطرح نشده اشعار مختومقلی درباره اهل بیت زیاد است که معرفی نشده است، من می خواستم به نوعی این مساله، از طریق برگزاری چنین برنامه ها از طریق فضای مجازی به جوانان این دوره که با گذشته فاصله دارند، بازگو شود تا آنان با گذشته خود ارتباط معنوی خوبی داشته باشند.

س- نحوه استقبال مردم و استقبال شخصیت های فرهنگی، شاعران و نویسندگان چطور بود؟
ج- به علت بروز بیماری کرونا حدود 7 ماه سالن های فرهنگی و هنری استان خالی بود، در واقع برای پیشگیری از کرونا مسئولان اجازه نمی دادند که ازدحام باشد، تا مبادا کسی جانش به خطر بیفتد، حالا که کرونا در فضای جامعه کمی فروکش کرده و آرامتر شده است، مسئولان اجازه دادند که این برنامه را اول در سالن آق قلا از طریق انجمن  شعر و ادب آینا ، برگزار کنیم و بعد به علت تعطیل بودن چند ماهه تالار و اهمیت موضوع و ایام محرم، تالار گرگان در نظر گرفته شد.   
من فکر می کردم به علت کرونا این برنامه چندان استقبال نشود، اما خوشبختانه استقبال خیلی خوب و حدود 200 نفر در سالن 400 نفری تالار، با رعایت کامل نکات بهداشتی حاضر شدند و از برنامه های متنوع آن استفاده کردند و همه خیلی راضی بودند.
در این برنامه حدود 45 نفر از شخصیت های فرهنگی، با ارسال آثار خود در قالب شعر، نقاشی، داستان، مقاله و خاطره، مشارکت نمودند و همه می خواستند که این برنامه در سال های آینده ادامه داشته باشد.

 س- بازتاب برگزاری این کنگره چطور بود؟
ج- البته تا آنجایی که من اطلاع دارم و با بررسی فضای مجازی ، پی بردم که تعدادی از علاقمندان درباره  این برنامه  مطالب خوبی نوشته بودند و برخی آنرا نقد کردند، البته نقد کردن حق هر کسی است و در همین رابطه خوانندگان دیدگاه های خود را آزادنه در فضای مجازی بیان کرده بودند که من خوشحال شدم.
برخی تعریف و برخی انتقاد کرده بودند. البته من اعتقاد دارم که تا نقد نباشد، جامعه پیشرفت نخواهد کرد و نقد لازمه پیشرفت است و ما هرگز نباید از نقد کردن دیگران ناراحت شویم البته کسانی هستند که واقعیت جامعه را آنطوری که هست خوب قبول نمی کنند و  دوست دارند به نوعی اذهان جامعه را مغشوش کنند، اما من می دانم که جوانان و خوانندگان فضای مجازی و آثار مکتوب و نشریات، نسبت به گذشته، از دانش و فهم و شعور بیشتری برخوردار هستند و خوب می دانند چه کسانی به عنوان خادم جامعه قلم می زنند و چه کسانی به نوعی تخریب می کنند و بدین خاطر من انتقادات دیگران را چه خوب و چه بد، دوست دارم و سعی می کنم که از انتقادات آنان برای برنامه های خود استفاده کنم و از این فرصت استفاده کرده از همه آنان تشکر می کنم.
ضمنا همه ما مختومقلی شاعر و عارف برجسته ترکمن را خوب می شناسیم و می دانیم که او در جای جای اشعارش درباره امام حسین و شهیدان کربلا شعر سروده و کاربران ما اگر مختومقلی را قبول داشته باشند، می دانند که ما کاری بر خلاف نظر وی انجام ندادیم و ما همواره همسو با مختومقلی هستیم و اشعارش را با جان و دل قبول داریم و همواره از سخنان وی الهام می گیریم و کاری برخلاف عقیده وی انجام ندادیم.
      
س- برخی در فضای مجازی عنوان کرده بودند که مجریان و متولیان برنامه می خواستند با این حرکت شیعه گری را توسعه بدهند و در این مراسم مثل برادران شیعه، سینه زنی و گریه و زاری کردند. آیا چنین بود؟
ج- شما خودتان ناظر این مراسم بودید و حدود 200 نفر دیگر از شخصیت های برجسته فرهنگی و هنری ترکمن صحرا هم در این مراسم حضور داشتند و ملاحظه کردند که اصلا چنین چیزی وجود نداشته، برادران شیعه ما در این ایام سینه زنی می کنند و گریه و زاری می کنند، اما ترکمن ها بر اساس رسم گذشته خود، چنین کار هایی را انجام نمی دهند و آنان در ایام عاشورا اغلب روزه می گیرند، در مساجد صدقه می دهند و آش نذری درست کرده بین همسایه ها و نیازمندان تقسیم می کنند، برای شادی روح شهیدان کربلا قرآن می خوانند و ثواب آنرا به روح آنان نثار می کنند و ما در این مراسم آئین خودمان را اجرا کردیم و با اجرای این آئین، ارادت ترکمن ها را نسبت به امام حسین و شهیدان کربلا آنطوری که بوده و واقعیت
داشته، نشان دادیم و کسی اعتراضی نداشت و همه گفتند که بسیار برنامه خوبی بوده است.
در این رابطه اضافه کنم همانطوری که گفتم برخی با نقد تخریبی خود سعی دارند اذهان عمومی را مغشوش کنند و واقعیت های جامعه ترکمن را آنطوری که بوده، قبول ندارند و این قبیل افراد مخالف و تخریب گر در تمام جوامع دنیا همیشه وجود دارند، اما خوشبختانه کسی به گفته های آنها که بدور از واقعیت جامعه است، توجه ای ندارد.

س در پایان اگر مطلب خاصی دارید بفرمایید؟
ج- در بین ترکمن ها نقل است و شاعر گفته: «یوسف کمین اوزوم سالدیم بازاره، خریدار بولسانگ آل صنم»
یعنی: چوب یوسف خودم را به بازار عرضه کردم، گر خریدار هستی بخر ای صنم
(از کتاب شاه صنم و غریب)
بله، ما هم با کمک و مشورت دوستان عالم و فیهم خود که همواره دلشان به حال جامعه خود می سوزد، گوشه ای از فرهنگ گذشته ترکمن ها را به بازار فرهنگ و ادب عرضه کردیم و خریداران فهیم و با سواد ترکمن خوب می دانند که چکار کنند؟ بخرند یا نخرند.
مطلب دیگر اینکه همه ترکمن ها خوب می دانند که این مملکت مال ما هم هست و  شادی ها و غم های آن نیز مال ماست و ما وطن و سر زمین خود را که در دامان آن رشد کردیم و بزرگ شده ایم، دوست می داریم.   
ما به عنوان اهل قلم وظیقه داریم تاریخ و گذشته فرهنگی و هنری ترکمن را که در طول سال های گذشته در بین مردم رواج داشته است، برای نسل جوان و فهمیده فعلی بیان کنیم تا آنان با گذشته خود ارتباط خوب و نزدیکی داشته باشند و با این دانش و فرهنگ خود، با بهره گبری از امکانات موجود جامعه، برای پیشرفت و زندگی بهتر تلاش بکنند.  

در پایان از توجه جنابعالی به فرهنگ، ادب و هنر ترکمن تشکر می کنم و امیدوارم که اهل قلم و فعالان فضای مجازی با دقت به این فرهنگ و هنر گذشته خود خوب و آگاهانه برخورد کنند و برای همه خوانندگان آرزوی توفیق و سلامتی دارم.
پایان

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر