c_300_250_16777215_10_images_75650.jpg

ترکمن سسی - شاولی بازیار ملقب به بلبل صحرا ، چهره نام آشنای میادین کشتی سنتی ترکمنی ( ترکمن گورش) متولد روستای قورپلجه از توابع بخش مرکزی شهرستان گنبدکاووس است.



وی از چهره های محبوب و مردمی منطقه ترکمن صحرا و خادم ترکمن گورش است و در بین اهالی کشتی سنتی ترکمنی کمتر کسی است که او را نشناسد.

شاولی بازیار عاشق خدمت به فرهنگ، آداب و رسوم سنتی ترکمن است و خستگی ناپذیر حدود نیم قرن در میادین مسابقات کشتی سنتی ترکمنی با زبان شیوا همراه با اشعار حماسی ترکمنی به عنوان گوینده میدان فعالیت داشته است به طوری که در جامعه ترکمن گورش به بلبل صحرا شهرت یافته است.

وی به خبرنگار پایگاه خبری ترکمن سسی می گوید: گویندگی در مسابقات ترکمن گورش را از سال ۱۳۵۰ شمسی شروع کردم. آن سالها بلندگو نبود و با صدای بلند و فریاد جای خالی بلندگو را پر می کردم.

وی ادامه می دهد: آن سالها شرایط برگزاری مسابقات مثل امروز نبود و پهلوانان مجبور بودند در زمین های خاکی و سفت کشتی بگیرند و احتمال آسیب دیدن و شکستگی دست و پای پهلوانان زیاد بود از این رو علیرغم علاقه وافری که خودم برای کشتی گرفتن داشتم والدینم نگران آسیب دیدگی من بودند و با این مخاطرات حتی اجازه ندادند چابکسواری نیز بکنم.

شاولی بازیار می گوید: امروزه شرایط برگزاری مسابقات ترکمن گورش به مراتب از دهه های قبل بهتر و در سالن یا روی زمین های ماسه ای و مناسب برگزار می شود و وسایل الکترونیک، میکروفون و بلندگو نیز کار گویندگی میدان را آسان تر نموده است.

وی با اشاره به اشتیاق و علاقه روزافزون نوجوانان و جوانان منطقه به ترکمن گورش می گوید: اکنون در شهرها و روستاهای ترکمن نشین با احتساب منطقه جرگلان در خراسان شمالی، حدود ۴۵۰ پهلوان ترکمن گورش فعالیت دارند و در مسابقاتی که عمدتا در جشن های عروسی و محافل شادی برگزار می شود شرکت می کنند که از بین آنان استعدادهای نهفته کشف و در مسابقات ملی و بین المللی آلیش افتخار آفرینی می کنند.

این گوینده توانمند میادین ترکمن گورش دفاتر مختلفی دارد که در آن آمار و نتایج مسابقات ترکمن گورش ۵۰ سال اخیر را با ذکر نام دقیق پهلوانان، زمان ، مکان و مناسبت برگزاری مسابقات را در آن ثبت و ضبط کرده است که در واقع گنجینه ارزشمندی برای محققان ورزشی برای دسترسی به آمار ترکمن گورش در منطقه است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر