c_300_250_16777215_10_images_75981.jpg

گلستان : ترکمن سسی - مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت: ۱۵۱ پروژه عمرانی جدید توسط دهیاری ها در روستاهای استان گلستان اجرا خواهد شد.


علی نصیبی، در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهرستان گرگان، افزود: جمعیت روستایی استان گلستان 46و 6 دهم کل جمعیت استان است و بر اساس سرشماری سال 95 تعداد 871هزارو 546 نفر در روستاهای استان گلستان زندگی می کنند.
وی افزود: شهرستان گرگان از لحاظ درصد روستا نشینی در بین 14 شهرستان، رتبه چهاردهم را دارد اما از به لحاظ تعداد جمعیت ساکن در روستاها رتبه دوم را داراست.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان با بیان این خبر گفت: بیش از ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات موضوع کمک های ماده ۵۸ سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به ۱۵۱ روستای استان گلستان اختصاص یافته است.
نصیبی افزود: میزان اعتباراتی که به دهیاری ها اختصاص می یابد، بر اساس جمعیت است و این اعتبارات عمدتاً از دو منبع امور مالیاتی و سازمان شهرداری و دهیاری ها تخصیص می یابد.
وی، به اعتبارات گردشگری روستایی در قالب طرح های بوم گردی هم اشاره کرد و گفت: قرار است 2 روستا از استان گلستان به عنوان روستای نمونه گردشگری به مرکز معرفی شوند و اعتبارات خوبی جذب این روستاها خواهد شد.
علی نصیبی، با بیان اینکه در تخصیص اعتبارات اعم از عمرانی و گردشگری، همواره عدالت را رعایت کرده ایم، گفت: عمده پروژه های عمرانی شامل بهسازی معابر، تکمیل پارک، جمع آوری و دفع آب های سطحی و ... می باشد.
وی افزود: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین در سال جاری، اعتبارات اجرای ۵ پروژه عمرانی مرتبط با زیرساختهای گردشگری در روستاهای گلستان توسط دهیاری ها و نیز تعمیرات خودروهای حمل پسماند قبل از سال ۹۳ دهیاری ها را با هزینه ای بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال تقبل کرده که این اعتبارات به همراه آورده دهیاری در زمینه های فوق الذکر هزینه خواهد شد.
مدیرکل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان افزود: با توجه به پیگیری های انجام شده از سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، شش مرحله اعتبارات سرانه دهیاری ها به زودی به حساب کلیه دهیاری های استان واریز میشود.
وی با اشاره به اجرای پروژه های عمرانی متعدد در روستاهای گلستان توسط دهیاری ها تصریح کرد: دهیاری ها موظفند حداقل ۶۰ درصد بودجه محقق شده خود را صرف اجرای پروژه های عمرانی نمایند.
علی نصیبی، به تجهیز 2 ایستگاه آتش نشانی روستایی در شهرستان گرگان هم اشاره کرد و گفت: این استگاه ها با تجهیزات مجهز و مدرن در خدمت روستائیان خواهند بود.


در این جلسه رئیس شورای اسلامی شهرستان گرگان با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجاز در زمین های کشاورزی و مزروعی اظهار داشت: متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر این ساخت و سازها وجود ندارد.
حسین ربیعی، افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز بافت روستایی زیارت را تغییر داد و اکثر زمین های این روستا را به مسکونی و آپارتمانی تغییر وضعیت داد.
عضو شورای اسلامی شهر گرگان، گفت: منطقه گردشگری ناهارخوران گرگان هم ظرفیت گردشگران و مسافران در ایام و فصول مختلف سال را ندارد و باید یک پارک جنگلی در اطراف گرگان برای کاهش بار ترافیکی این محور انجام شود.
وی، از طولانی شدن بازنگری طرح های هادی روستایی انتقاد کرد و گفت: برای جلوگیری از افزایش تخلفات و ممانعت از ساخت و ساز در مناطق زراعی باید در جهت برگزاری جلسات طرح هادی و لایروبی رودخانه ها و دیواره سازی آنها اقدام شود.
ربیعی، به مشکل شبکه برق و مخابرات برخی از روستاها هم اشاره کرد و گفت: بسیاری از دانش آموزان روستایی به دلیل عدم برخورداری از زیرساخت های مخابراتی و اینترنتی قادر به ادامه تحصیل نیستند.


نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان گرگان نیز در این جلسه با انتقاد از مهاجرت رو به افزایش روستاییان به شهرها، اظهار داشت: امکانات موجود در شهرها به هیچ صورت قابل مقایسه با امکانات روستاها و دهستان های مختلف نیست.
محمد علی سهرابی، افزود: بسیاری از روستاها از کوچکترین امکانات ورزشی، تفریحی و بهداشتی برخوردار نیستند و مردم برای استفاده از حداقل امکانات تفریحی و بهداشتی به شهرها روی می آورند.
وی گفت: افزایش بافت در روستاها نباید به صورت یکسان و مساوی اجرا شود، بلکه افزایش بافت باید با توجه به امکانات و جمعیت هر روستا انجام گیرد.


همچنین عضو دیگر شورای اسلامی شهرستان گرگان، با اشاره به مهاجرت روستائیان به شهرها اظهار داشت: در حال حاضر در بسیاری از روستاهای استان به دلیل مهاجرت رشد جمعیت منفی است.
حسن گرزین، افزود: به نظر می رسد نقشه طرح هادی در روستاها باید ثابت و مرز آن تعیین شود تا افراد به محدوده غیرمجاز ورود نکنند و مانع از ساخت و سازهای غیر مجاز شوند.


در ادامه عضو دیگر شورای اسلامی شهرستان گرگان نیز با اشاره به جایگاه شورا در شناسایی و حل مشکلات منطقه، از عدم بهره گیری توان اعضا و امکانات شورای توسکستان در آتش سوزی اخیر انتقاد کرد.
مصطفی عرب، با اشاره به پتانسیل بالای منطقه ی گردشگری توسکستان و عدم توجه کافی به صنعت گردشگری در این منطقه اظهار داشت: پرداخت تسهیلات به دهیاری ها و مشارکت آنان برای ایجاد صنعت بوم گردی، می تواند باعث جذب توریسم شود.
وی، همچنین از عدم تخصیص بودجه کافی به دهیاری ها نیز انتقاد کرد و گفت: طبق قانون دهیاری ها نمی توانند از تاسیسات و کارخانجات خارج از بافت عوارض دریافت کنند و باید راهکاری برای درآمد پایدار دهیاری ها اندیشیده شود.


عضو شورای اسلامی توسکستان، به تخریب جاده توسکستان با عبور و مرور ماشین آلات و خودروهای سنگین در این محور اشاره کرد و گفت: جاده زیبای توسکستان که جاذبه توریستی دارد سال به سال خراب تر می شود و این نیازمند یک فکر اساسی است.


در ادامه عضو دیگر شورای اسلامی شهرستان گرگان نیز با اشاره به سفر دکتر نوبخت معاون محترم رییس جمهور به شهر قرق اظهارداشت: در این سفر مبلغ 5 میلیارد تومان برای احیای شهر قرق در نظر گرفته شد که تاکنون تخصیص نیافته است.
محمدعلی ثمره، از فرسودگی شبکه آب و برق این شهر هم انتقاد کرد و گفت: شبکه آب، برق و ... شهر قرق فرسوده است و نیازمند اعتبار برای نوسازی و بهینه سازی است.


همچنین در این جلسه عضو شورای اسلامی بخش بهاران نیز از روند طولانی بودن پروسه صدور مجوز طرح الحاق به بافت انتقاد کرد و گفت: پرداخت هزینه تهیه نقشه طرح الحاق به بافت برای بسیاری از روستائیان سنگین است و پروسه زمانی و پاسخ استعلام ها نیز طولانی است.
رضا محمد زاده، به تجهیزات و امکانات از رده خارج دهیاری ها و شهرداری های منطقه اشاره کرد و گفت: در صورت امکان تجهیزات و ناوگان ماشین آلات شهرداری و دهیاری ها نوسازی شود تا در مواقع بروز حوادث بتوانیم خدمات شایسته ارائه کنیم.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر