c_300_250_16777215_10_images_1_70397.JPG

ترکمن سسی - انسجام و همدلی نمایندگان منطقه در کنار سایر ویژگی های مثبت آنان از مهمترین عواملی است که می تواند برای تحقق مطالبات مردمی و توسعه منطقه کمک شایانی داشته باشد.

در این یادداشت سعی داریم به نقش نمایندگان در توسعه منطقه و تحقق برخی مطالبات مردمی بپردازیم ، نمایندگانی که انتخاب مردم  و تجلی اراده مردمی هستند و حکایت از اهمیت انتخاب مردم در عرصه های انتخاباتی بر وضعیت توسعه منطقه نیز دارد.

شناخت محدودیت ها و آسیب ها یکی از راهکارهای اصلاح یک فرایند و گام برداستن در راستای بهبود آن است.وقتی با نگاه توسعه محور به رویدادهای جامعه می نگریم برخی از این کاستی ها را می توانیم حدس بزنیم.اساسا برای توسعه همه جانبه یک منطقه عوامل متعدد اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی دخیل هستند که اتفاقا بسیار مرتبط با هم و در هم تنیده هستند.

ممکن است همواره این سوال در ذهن شهروندان بوده باشد که نمایندگان منتخب آنان در مجلس تا چه میزان از ظرفیت مجلس برای تحقق مطالبات بومی و توسعه منطقه و حوزه انتخابی خود استفاده کرده اند؟ چه ویژگی هایی ار این منتخبان می تواند موجب تسریع در این مسیر باشد؟ در این میان چه فرصت ها و تهیداتی و چه موانع و ظرفیت هایی وجود دارد؟ نمایندگان ما در این حوزه با چه کیفیتی عمل می کنند؟

در شرایط امروز،سیاست های توسعه استانها به گونه ای است که تصمیم های کلان در مرکز اتخاذ می شود و قطعا انسجام ، تجمیع توان و هم افزایی نمایندگان منطقه در کنار تلاش موثر آنان در کمیسیون ها و صحن مجلس و بهره گیری از قدرت رایزنی ها موجب ارتقاء وزن و تاثیر گذاری و نقش آفرینی آنان در تصمیم سازی ها می شود و در این شرایط ظرفیت هایی ایجاد خواهد شد که با نگاه توسعه محور و با همراهی از سوی مجلس و دولت مسیر توسعه استان و منطقه را می تواند هموارتر نماید و مصداق این بند همدلی و تجمیع توان و پیگیری منطقه آزاد اینچه برون که با انسجام و همراهی همه نمایندگان منطقه تا اینجای کار مثبت بوده است.

علیرغم فعالیت مجمع نمایندگان استان که قطعا جلسات و نشست های پرباری هم داشته اند و مکانیسم های خاص خودشان را نیز در راستای اهداف توسعه استان دارند ، نگارنده احساس می کند مردم مناطق ترکمن نشین از سه نماینده ترکمن منطقه برخی انتظارات و خواسته های مشترک دارند که علیرغم انعکاس و انتقال این خواسته ها به نمایندگان که عمدتا از طریق برخی فعالان سیاسی اجتماعی منطقه صورت می گیرد ، به نظر می رسد آنچنان که باید و شاید اراده مصمی بر پیگیری آنان مشهود نیست و برابر برخی مطالبات مشترک مردم منطقه مانعی احتمالی در کار باشد.

شاید یکی از موانع جدی حداقل برای نمایندگان مناطق ترکمن نشین ، فعالیت های جزیره ای و تلاش های انفرادی آنان در حوزه وظایف بومی نمایندگی است و به دلایلی تمایل چندانی به پیگیری آنان دیده نمی شود و در ارتباط با مصداق این گفته لازم است یادآئری شود که تا آنجا که به یاد داریم در تنها نشست مشترک این سه بزرگوار در منطقه که در آغازین روزهای سال جاری بود به قول یکی از فعالان سیاسی منطقه ، آن همدلی و هم افزایی مطلوب و اراده جدی انان در این مسیراحساس نمی شد و در این قضیه انتظار مردم برآورده نشده است و می تواند موجب یاس موکلان در پیگیری برخی مطالبات آنان بشود.

از دیگر موانع احتمالی در این مسیر می تواند تداخل وظایف نمایندگی با گرایش های حزبی باشد که ممکن است ناخواسته بحث بده بستان های نامعقول و بعضا دخالت در مسایل جزیی و اجرایی از قبیل عزل و نصب ها نمود آنست. و نیز برنامه برای انتخابات آتی و زمینه سازی برای حضور در دوره بعد انتخابات از آسیب هایی است که احتمال دارد وقت و انرژی نمایندگی را مشغول خود کند و نماینده را از اهداف توسعه منطقه و انجام وظایف ذاتی به حاشیه برد و مسیر توسعه را کند کند.

فاصله نمایندگان منطقه با نمایندگان ادوار پیشین ، فرهیختگان و صاحب نظران می تواند مانعی دیگر بر راه توسعه منطقه باشد زیرا که ارتباط با جوانان و فرهیختگان صاحب اندیشه موجب شناخت هرچه بیشتر نمایندگان منطقه از مشکلات و معضلات منطقه ، امکانات و ظرفیت های منطقه و گامی برای رفع عقب ماندگی های چند دهه ای به ویژه در مناطق شمالی استان گلستان از گمیشان تا مراوه تپه به تواند بود. مصداق این مورد را نیز نادر بودن یا اصلا نبودن نشست های هم اندیشی موضوع این بند است که بسیار احساس می شود ، لذا نمایندگان منطقه با پرهیز از نگاه های احتمالی رقیبانه به فرهیختکان منطقه ، از توان مشورتی سرمایه های انسانی و اجتماعی برای حل مسایل کلان منطقه بهره مند شوند.

در پایان با توجه به اهمیت مباحث توسعه ای شایسته است هم مردم و هم فعالان انتخاباتی منطقه در انتخاب ها و فعالیت های انتخاباتی خود در سنجش و ارزیابی برنامه ها و ایده های کاندیداها با تفکر و احساس مسئولیت کامل تر ورود بکنند ، و با رعایت اصل شایسته سالاری کاندیداهایی با برنامه های توسعه محور را دنبال بکنند و با نهادینه شدن چنین رویکردی ،مردم و فعالان دلسوز منطقه می توانند برای توسعه هرچه بیشتر استان با بهره گیری از ظرفیت نمایندگان امیدوار باشند.

یادداشت مدیر

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر