c_300_250_16777215_10_images_1_69920.jpg

ترکمن سسی- تالاب آلاگل در شرق جاده آق قلا به اینچه برون واقع گردیده که مساحت آن در زمان پرآبی به ۲۵۰۰ هکتار می رسد . این تالاب همانند تالاب های آجی گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک و زهکشهای طبیعی تامین می شود .

محیط های پیرامونی تالاب با پوشش نی و جگن و درختچه های گز پوشیده شده است . بستر قالب دراکثر نقاط پوشیده از پوشش سبز جلبک می باشد . هر ساله در فصل مهاجرت هزاران پرنده به این تالاب و دیگر تالاب های استان می آیند که از انواع قو – فلامینگو – اردک – پرستو – قازها می توان نام برد
این تالاب به دلیل قابلیت و اهمیت بین المللی که دارد از لحاظ اکوسیستم طبیعی و اکوسیستم آبی قابل استفاده برای گردشگران و علاقمندان ورزش های آبی – ماهی گیری و … می باشد
با وجود نوسان سطح آب در سال هاي خشک، اين تالاب کاملاٌ خشک نميشود. ارتفاع تالاب از سطح دريا منفی 6 است . (شش متر پايين تر از سطح آبهاي آزاد) و متوسط عمق آن در حدود 2 متر است. آب اين تالاب مانند ساير تالاب هاي اين منطقه از رودخانه اترك و زهكش هاي طبيعي و نهرهاي شور به نام هاي”سامان” و “شورجه” تأمين مي شود
پرندگان : تالاب بین المللی آلاگل پذيراي پرندگان مهاجر در زمستا ن است که جوجه آوري نيز مي کنند. تا کنون 85 گونه پرنده شامل 19 گونه بومي و 66 گونه مهاجر در تالاب ها ي آلاگل ، آجي گل ، آلما گل شناسايي شده است. از پرندگان مهاجر 14 گونه آن عبوري بوده و بقيه زمستان گذراني مي کنند و يا در تابستان جوجه آور هستند .
برخي پرندگان مشاهده شده در تالاب آلاگل عبارتند از: فلامينگو ، غاز پيشاني سفيد ، پليکان سفيد ، پليکان پاخاکستري ، قوي گنگ ، قوي فرياد کش ، انواع کشيم ها ، بو تيمار هاي کوچک ، سليم ها و پرستو ها .
گياهان تالاب بین المللی آلاگل يا در حاشيه تالاب قرار دارند نظير ” گز ” و يا ريشه در آب دارند نظير لوئي . تلفيق اين دو، چشم انداز هاي بسيار شگفت انگيزي را در اين تالاب بوجود آورده است. از گونه هاي گياهي تالاب مي توان به گونه های زیر اشاره داشت :
Carex spجگن – Typha angustifolia لوئي–گرز -Tamarix aphylla شورگز– گز شاهي – Potamogeton pectinatus بارهنگ آبي شانه اي – Phragmites australis ني – Ceratophyllum demersumعلف شاخي غوطه ور – Ranunulus trichophyllus آلاله ميوه کرکي- Juncus spp صوف-سازو -Polygonum amphibium هفت بند دوزيست
مخاطرات تالاب بین المللی آلاگل :
شکار قانوني و غير قانوني مانند تالاب هاي ديگر کشور از مخاطرات جدی اين تالاب است. فصل شكار طبق تقويم اداره محيط ‌زيست از ابتدای پاييز تا پایان زمستان هر سال هفته ای دو روز(چهارشنبه و جمعه) مي‌ باشد که عملاٌ بر قانوني بودن کشتار پرندگان به عنوان تفريح و تفنن صحه مي گذارد.
جاده کشی از ديگر معضلات جدی گریبانگیر این تالاب است . اين جاده کشي ها علاوه بر آنکه مخاطرااتي براي تالاب در بر دارد و به اکوسیستم یکپارچه آن آسیب می زند ، خود نیز به دلیل سیل گیربودن منطقه، بسیار آسيب پذير است.
احداث سد خاکي در بالادست اين تالاب نيز از ديگر مخاطرات اين تالاب و تالاب هاي همجوار آن است.
مجموع اين مخاطرات به علاوه تهدید های دیگر، ضمن نابود سازی کارکرد های اصلی و مهم این تالاب که زیان جبران ناپذیری به یک پدیده با اهمیت از جنبه بین المللی، منطقه ای ، ملی ومحلی وارد می سازد، نشان از پایمال کردن تعهد نسبت به پیمان بین المللی تالاب ها دارد.

تالاب آلاگل در 60 کیلومتری شمال گنبد کاووس و در شرق جاده آق‌قلا به اینچه‌برون واقع شده است. مساحت آن در زمان پرآبی به 2500 هکتار و عمق آن به 2/5 متر می‌رسد. آب این تالاب همانند تالاب‌های آجی‌گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک و زهکشی‌های طبیعی نهرهای شور به نام‌های سامان و شورجه تأمین می‌شود. برخی از نقاط پیرامونی تالاب با نی و جگن و درختچه‌های گز پوشیده شده و بستر آن را در اکثر نقاط، پوشش سبزی از جلبک به‌طور یکنواخت دربر گرفته است. هر ساله در فصل مهاجرت، هزاران پرنده به این تالاب و دیگر تالاب‌های استان آمده و انواع قو، فلامینگو، اردک، پرستوی دریایی، چنگر، غاز، سلیم، کاکائی، بالکان، آبچلیک و … را می‌توان در آن‌جا مشاهده کرد./ جاهای دیدنی ایران

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر