c_300_250_16777215_10_images_76912.jpg


ترکمن سسی : یادداشت مدیر - سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) برای نخستین‌ بار در جریان سی‌امین کنفرانس عمومی خود واقع در پاریس و در سال ۱۹۹۹، روز  بیست‌ و یکم مارس برابر با دوم فرودین ماه را به عنوان «روز جهانی شعر» تصویب کرد.



حقیقت آن است که شعر و زبان شعر جهانی است و بدلیل نوع پیام رسانی، وزن و آهنگ و محتوای دلپسند از ادوار پیشین تاکنون همواره مورد علاقه عموم مردم جهان بویژه اهالی فرهنگ و ادب و هنر هر سرزمینی بوده است.

در واقع زبان شعر با دربر داشتن آمال ، آرزوها، احساسات و تاریخ و فرهنگ مردمان یکی از ابزارهای انتقال فرهنگ و مفاهیم عمیق فرهنگی و ارزشی مردمان بوده و سخنوران و شاعران ملل نزد مردمان آن ملل از ارج و احترام خاصی برخوردار بوده اند.

مردم هر سرزمینی از سروده های شاعران خود در حالت نوشتاری به صورت کتاب و دیوان اشعار و در حالت شفاهی به صورت جملات نغز و حتی ضرب المثل لذت می برند و با عشق و علاقه سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر به عنوان دانش و معارف ارزشی منتقل می کنند.
 
در میان مردم ترکمن ، اشعار مختومقلی فراغی شاعر بلند آوازه ترکمن و نیز اشعار سایر شاعران سده های اخیر ترکمن مورد استقبال مردم صحراست و شاعران امروزی در منطقه نیز از آن شاعران به عنوان ریشه شعر ترکمنی از سبک و سیاق آنان به سلیقه خود بهره مند می شوند.

امروزه نیز زبان شعر در منطقه ترکمن صحرا علاقمندان بسیاری دارد و در اکثر شهرهای ترکمن نشین علاقمندان به زبان، فرهنگ و ادب ترکمنی، انجمن های فرهنگی و ادبی تشکیل داده و با برگزاری محفل های ادبی و کلاس های شعر و ادبی تحرک خوبی به حوزه فرهنگ و ادب منطقه داده اند و بدنبال آفرینش های هنری و خلق آثار منظوم و منثور هستند.

شاعران فعلی منطقه هر یک به فراخورِ استعداد، توانایی و ذوق خود بنابر گرایش‌های فکری، باورهای شخصی و ویژگی‌های روانی خود، با گونه‌ای از زبان شعر سعی در انتقال مفاهیم و پیام خاص خود در مضامین گوناگون از جمله مضامین اخلاقی و اجتماعی هستند و دوستداران شعر و ادب ترکمنی نیز به عنوان پنجره خاصی از تماشای دنیا به خوبی از آین آثار استقبال می کنند.

 اخیرا تعدادی از شاعران منطقه ترکمن صحرا در حوزه شعر کودک و نوجوان ورود کرده و سروده های قشنگی را خلق کرده اند. یکی از این گروه شاعران استاد نورنیاز آق بازنشسته فرهنگی و شاعر گنبدی است که مجموعه اشعاری با عنوان "چاغالارا سلام" را در دسترس علاقمندان قرار داده که با استقبال خوب اهالی فرهنگ و ادب بویژه کودکان و نوجوانان صحرا همراه شده است.

این شاعر خوش ذوق در گفتگویی که با وی داشتم اظهار کرد: سرودن شعر کودک و نوجوان ظرافت و لطافت خاصی می طلبد، دنیا را باید از نگاه چشمان معصوم کودکان نگاه کرد و همراه با احساسات کودکانه آنان زندگی را به تصویر کشید.

 سروده های این شاعر خوش ذوق گنبدی با استقبال فراوان کودکان و نوجوانان صحرا همراه شد که نمود عینی آن را می توان در شعرخوانی کودکان و انتشار آن در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منطقه مشاهده کرد.

به هرحال امروزه نیز زبان شعر کارکردهای خاص خود و دوستداران فراوانی دارد و شاعران خوب منطقه نیز از بندرترکمن و کومیش دپه در غرب گلستان تا مراوه دپه در شرق گلستان غرب گلستان با خلق آثاز زیبای خود به نیازهای شعری جامعه فرهنگ دوست منطقه پاسخگو هستند.

نورمحمد دانشمند ، مدیر مسئول پایگاه خبری ترکمن سسی

دوم فرودین ماه 1400

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر