c_300_250_16777215_10_images_76991.jpg



ترکمن سسی - نورمحمد دانشمند: امروزه با رشد فراگیر فناوری و شبکه های اجتماعی ، فضای مجازی چنان گسترده و جریان ساز است که واکنش کاربران در رویدادهای اجتماعی از جنبه های مختلف بر افکار عمومی و رفتارهای اجتماعی تاثیر گذار است.



در شرایط امروز با استفاده گسترده از گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی، هریک از کاربران فضای مجازی یک رسانه محسوب می شوند و آنها در کوتاه ترین زمان نسبت به رویدادهای کوچک و بزرگ و آنچه در جامعه می گذرد واکنش نشان می دهند و بر اذهان و رفتار اجتماعی شهروندان تاثیر می گذارند.

چه بسا اگر رویدادی حساس تحت تاثیر واکنش های نسنجیده در فضای مجازی قرار بگیرد و یا مغرضانه از احساسات پاک کاربران در مسیری دیگر سوء استفاده شود می تواند تبعات جبران ناپذیری در جامعه داشته و امنیت و آرامش شهروندان را برهم بزند ، امنیتی که حضرت علی (رض) از آن به عنوان گواراترین نعمت یاد می کند.

این نکته را در نظر داشته باشیم که رخ دادن رویدادها و واکنش کاربران و جوانان به رویدادهای پیرامونی امری طبیعی اجتناب و ناپذیر است حتی حساسیت و حضور جوانان در همه عرصه ها نعمتی است اما آنچه مهم است ضرورت ارتقای دانش استفاده از شبکه های اجتماعی است تا کاربران و جوانان غیرتمند ما احساسات خود را مدیریت بکنند، شایعات را از واقعیات در فضای مجازی تمییز دهند و انرژی سرشار آنان آگاهانه در مسیر حفظ عزت و شرافت قومی و آبروی افراد و حفظ منافع عمومی، امنیت و آرامش شهروندان و بستر سازی برای برقراری عدالت قرار گیرد.

حادثه سد گلستان بلحاظ ماهیت و حساسیت فراوانی که داشت یکی از رویدادهای اجتماعی بود که نقش و اهمیت فضای مجازی و ضرورت ارتقای سواد رسانه ای در منطقه را دوچندان برجسته نمود ، همانگونه که یکی از علمای شاخص منطقه نیز بدرستی در واکنش به این رویداد بر آن تاکید داشت.

سواد رسانه ای و مسلط شدن به دانش رسانه ای بحثی تشریفاتی نیست بلکه ضرورتی است که متولیان فرهنگی ما و فعالان رسانه ای ما به جد باید به فکر آن و فراهم نمودن فرصت های آموزشی برای انبوه کاربران فضای مجازی باشند ، هر چند طی سال های اخیر پراکنده آموزش هایی ارائه شده ولی در مقایسه با حجم انبوه کاربران کافی نبوده است.

در پایان نگارنده معتقد است هرچه معلومات رسانه ای و تسلط جوانان ما بر استفاده از فضای مجازی ارتقا یابد قطعا واکنش آنها به رویدادها آگاهانه، سنجیده تر، منطقی تر و حساسیت و پیگیری آنها در مسیر مطالبه گری و اصلاح امور نتایج بهتری خواهد داشت.

نورمحمد دانشمند
مدیر مسئول ترکمن سسی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر