c_300_250_16777215_10_images_78068.jpg

 

ترکمن سسی : دکتر ایوب بدراق نژاد - تشكيل شوراهاي اسلامي در نواحي روستايي،  اقدامي بسيار موثر در فرايند مردم سالاري و مشاركت مردم در سرنوشت خويش محسوب مي شود.

در نواحي روستايي كه در چند دهه اخير خلا مديريت وجود داشت، تشكيل شوراها وبه تبع آن تاسيس دهياري اهميت بسيار بيشتري نسبت به نواحي شهري دارد، چرا كه شوراها توانسته اند خلا مديريت را در روستاها پر كنند. شوراهاي اسلامي به عنوان يك نهاد قانون گذاري در مقياس كوچك و محلي مي توانند كمبود هاي موجود در روستاي خويش را به خوبي شناخته و نسبت به آنها برنامه ريزي نمايند و حتي در انعكاس موانع و مشكلات روستاي مربوطه به شوراي بخش اقدام نمايند تا تصميم گيري هاي لازم راجع به اين مشكلات در رده هاي بالاي مديريتي انجام گيرد.

هم چنین تشكيل شوراهاي اسلامي روستايي اقدامی بسيار موثر در فرايند مشاركت مردم در توسعه نواحي روستايي محسوب مي شود، ولي از آنجا كه شورا يك نهاد مشورتي و نظارتي است، بدون تشكيلات اجرايي ناقص است و نمي تواند وظايف خود را  انجام دهد، كما اينكه شوراهاي اسلامي روستايي تشكيل شده در سال هاي اوليه بعد از پيروزي انقلاب نيز به دليل نداشتن واحدهاي اجرايي موفقيت چنداني نداشتند.

خوشبختانه قانون گذار به اين نكته مهم توجه داشته و در قانون شوراها ، تشكيل دهياري را نيز پيش بيني كرده است ،تا شوراها با کمک دهیاران توسعه روستا را رقم بزنند.
به مناسبت آغاز به کار دور جدید شوراهای اسلامی روستاها و دهیاری ها.


دکتر ایوب بدراق نژاد
عضو هیئت علمی دانشگاه و
دکتری جغرافیا و نظام سیاست گذاری در برنامه ریزی روستایی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر