c_300_250_16777215_10_images_P4300016.jpg

 

ترکمن سسی : آرمان قزل - بررسی تحولات اجتماعی و مذهبی ترکمنصحرا  در سال های اخیر حکایت از نقش آفرینی مخرب برخی عناصر سکولار خارج نشین داشته و متاسفانه برخی از فعالان اجتماعی ترکمن نیز ناخواسته با این موج همراهی و در دام این جریان سازی قرار گرفته اند.

 


جریان سکولار با توهم فهم وسیع در موضوعات مذهبی اقدام به تشکیک و تخریب روحانیون و جامعه مذهبی اهل سنت می نماید.
انتشار فراخوان کنگره فرهنگ عاشورائی در آیین،زبان و ادبیات ترکمن توسط یکی از فرهیختگان و اساتید فرهنگ ترکمن سبب شکل گیری موج جدیدی از هجمه و تهمت توسط عناصر سکولار خارج نشین شده است.
 این جریان با استفاده از رویکرد تخریب و ترور شخصیت چهره های فرهنگی و مذهبی ترکمن درصدد سوق جامعه ترکمن به سمت آموزه های غیر دینی و سکولار هستند و کمتر دلسوز ترکمنی است که نداند این حرکت و همایش و محتوای آن برگرفته از متن فرهنگ و ادبیات ترکمن بوده است.
حال باید پرسید مرجع پاسخگویی به موضوعات و پدیده های مذهبی، علما و روحانیون منطقه هستند یا این عناصر که از نظر فهم مذهبی در برهوت فکری به سر می برند.
جدای از آداب و رسوم و فرهنگ ترکمن که آمیخته با فرهنگ مذهبی و محبت به رسول الله و اهل بیت است، مختومقلی فراغی شاخص ترین نماد فرهنگی و ادبی ترکمن که محمد علی جمال زاده به حق از ایشان به عنوان فردوسی ترکمنان یاد می کند در سده ۱۱۰۰ هجری نیز به  موضوع کربلا  توجه داشته است.
مختومقلی در تمام اشعار خود ۲۳ باز از حضرت حسین(رض) و ۱۰ بار نیز به واقعه کربلا  و ۴۰۰ بیت به موضوع محبت به اهل بیت اشاره داشته و این موضوع نشان دهنده علاقه و اهميت و جایگاه محبت اهل بیت در قوم ترکمن می باشد.
حال در این میان  یکی از شاخص ترین  عناصر مخرب فردی غیر ترکمن ساکن ترکیه و مدیر صفحه ترکمن میلتیم است که در  موضوع ربایش کودکان با انتشار اخبار کذب موجی از نگرانی را ایجاد کرد و در موارد مشابه دیگر نیز درصدد گسترش ناامنی در منطقه با وعده آمادگی برای توزیع سلاح بوده است چه از فرهنگ ترکمن می داند که به خود اجازه نقش آفرینی در تحولات ترکمنصحرا را می دهد. علاوه بر این فرد غیرترکمن، یکی از چهره های مطرود ترکمن نیز وجود دارد که در کانال بی مخاطبش با طرح موضوعات متناقض به استقبال این موضوع رفته است.
غیرمذهبی سازی جامعه اهل سنت از مهمترین اهدافی است که توسط این خط فکری دنبال می شود و جوانان ترکمن می بایست نسبت به این مسیر خطرناک آگاه و هوشیار باشند.


آرمان قزل. کارشناس ارشد مطالعات اجتماعی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر