c_300_250_16777215_10_images_10002211.jpgترکمن سسی-عبدالمناف آق ارکاکلی: به زمان ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نزدیک می شویم و سخنان،شایعات و گمانه زنی های بی شماری در سطح جامعه به گوش می رسد.

در میان فعالان انتخاباتی و مردم گنبدکاووس چون سایر شهرهای دیگر فضای انتخاباتی حاکم شده است،ذیلا مهم ترین شنیده های انتخاباتی ترکمنهای گنبدکاووس مرور می شود.
با توجه به شواهد و قرائن بنظر می رسد افراد زیر در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کنند:
محمد شریف نیا،عبدالصمد بردی پور،قره جه طیار،سلیمان هاشمی،رشید خرمالی،ارازمراد مغربی قجق،امانقلیچ شادمهر،ارازمحمد حاجی قادری،طاهر سارلی،محمد قلی مارامایی،بایرام گلدی برمک،علی رهبر،قربان محمد حسن نژاد،امان قلی دانشمند،ابراهیم نیک محضر.
امان قلی دانشمند معروف به کاکا دانشمند اعلام کاندیداتوری خویش را بر دو نکته قرار داده است .انصراف قره جه طیار به نفع وی و اخذ آرای طایفه یلمه که قره جه طیار اعلام کرد به هیچ وجه کنار نخواهد کشید ولیکن طبق آخرین اخبار امان قلی دانشمند در هر صورت ثبت نام می کند.
امانقلیچ شادمهر و طاهرسارلی با توجه به تغییر فضای سیاسی کشور امید دارند در این دوره بتوانند در دور نهایی حضور داشته باشند.
ابراهیم نیک محضر وکیل پایه یک دادگستری بدون هیچگونه سوابق سیاسی در حال رایزنی و مشاوره برای ثبت نام است.
در میان کسانی که تمایل به ثبت نام دارند نام داوود آورند نیز شنیده می شد، اما وی در جلسه ی ۲۴ آبان که در منزل وی برگزار شد اعلام کرد قصد کاندیداتوری ندارد.با توجه به اوصاف فوق در هر صورت ثبت نام و حضور ده نفر در مرحله ی نهایی محتمل به نظر می رسد.
در هفته های گذشته جلسات یاشولی ها بصورت محفلی برگزار شده است که بنا به گفته های فردی حاضر در این جلسات،اعضای حاضر اختلافات شدیدی در برخی موارد دارند که قابل تامل و عادی است،امیدواریم در صورت استمرار این اختلافات از میان برود.
یکی از یاشولی های گنبد که نخواست نامش فاش شود گفت: از الان طایفه ای که چند نماینده به مجلس فرستاده اند و قدرت آرای بالایی دارند، مقابل فعالان انتخاباتی قد علم می کنند و با استناد با آرای بالای خویش ادعا می کنند از دو نفر کاندیدای اجماع شده حتما یک نفر باید از طایفه ما باشد،اگر اینگونه نباشد تمکین ما خیلی سخت است .چرا که شعار ما این است رای طایفه ما به طایفه خودمان.
یکی دیگر از فعالان انتخاباتی گنبدکاووس در سخنانی گفت: گرچه گفتن این سخن برایم سخت است ولیکن تقریبا با همه کاندیداهای احتمالی که قصد ثبت نام دارند صحبت کردم و نظرات آنها را درباب یاشولی گری جویا شدم که تقریبا همه با ساختارکنونی  یاشولی گری مخالف بودند اما جرات اعلام در میان عامه ی مردم را ندارند.
این فعال انتخاباتی گفت:بنا به دلایلی کاندیداهای گنبدکاووس و حتی جوانان ما با نام یاشولی مخالف هستند و پیشنهاد می دهیم نام دیگری بر جریان اجماع کاندیداها بگذاریم.
یک فعال انتخاباتی با سی سال سابقه ی انتخاباتی در گنبدکاووس گفت: از مجلس هفتم تا نهم یعنی سه دوره یاشولی ها گردهم آمدند تا اجماع صورت بگیرد اما ناموفق بودند چرا که کار مطالعاتی و راهکارها ارائه نشد و حتی در این دوره نیز در مرحله کار مطالعاتی و راهکارها هستیم.
یکی دیگر از فعالان انتخاباتی گنبدکاووس با بیان عدم تحمل کاندیداهای ترکمن گفت: اینکه بگوییم کاندیداها با همدیگر به توافق برسند، تقریبا امری ناشدنی است، چرا که در یک دوره مشاهده کردیم حتی یک ربع همدیگر را تحمل نکردند.
وی ادامه داد: اگر کاندیداها با همدیگر جلسه برگزار کنند و کار به عنایت کردن همدیگر به الفاظ نامتعارف کشیده شود باید دور اجماع را خط قرمز کشید چرا که کینه و رقابت شدید با همدیگر مانع پذیرش اجماع خواهد شد. البته هیچ منع شرعی،قانونی و عرفی وجود ندارد .کمااینکه برخی کاندیداها خود توانایی بالایی دارند و می توانند آرای بالایی کسب کنند.
این فعال انتخاباتی گفت:باید ساختار سازی شود،خط و ربط خاص مشخص گردد،نباید چون قضیه یاشولی های شورای شهر شود که با توصیه کاندیداها را انتخاب کنیم و بعد بگوییم انتخاب فلانی اشتباه بود،بحث شورای شهر نیست بلکه بحث مجلس شورای اسلامی است.
یکی دیگر از فعالان انتخاباتی نیز خاطر نشان کرد: برخی ها هنوز هم در باد انتخابات شورای شهر خوابیده اند،در شورای شهر ملاک انتخاب ترکمنها بود که محقق شد و توانستیم اتحاد خویش را نشان دهیم،اما مسئله مجلس شورای اسلامی تفاوت اساسی دارد.اول مردم باید یاشولی ها و فعالان انتخاباتی خویش را باید بشناسند،مردم باید بگویند این افراد صلاحیت صحبت درباره ی انتخابات را دارند یا نه؟ و این کار وظیفه مطبوعات است.
یک فعال انتخاباتی دیگر در باب یاشولی ها گفت: طبق تحقیقاتی که داشتیم و محرز است بخش قابل توجهی ازیاشولی ها و فعالان انتخاباتی و سیاسی در آستین خویش کاندید دارند و این افراد نمی توانند در جلسات اجماع در صورت تشکیل شرکت کنند و باقی مانده نیز تعداد و نفوذ کافی ندارند.
این فعال تصریح کرد:متاسفانه برخی از فعالان ما هنوز هم تفاوت بین اجماع و حمایت را نمی دانند و قصد دارند تحت هر شرایطی کاندیدای مورد نظر آنها از گزینه های اصلی اجماع باشد.
یکی از یاشولی های گنبدی خبر داد:شورای راهبردی اصلاح طلبان بر یک گزینه اصرار دارد و طیف مقابل آنان بر دو گزینه اجماع، در صورت انجام اجماع تاکید دارند. چرا که اعتقاد دارند اگر دو نفر به مردم معرفی شود به مردم حق انتخاب می دهیم نه اینکه با یک کاندید نشان دهیم این کاندید از قبل انتخاب شده بوده است،بنظر می رسد شورای راهبردی اصلاح طلبان قصد حمایت از کاندید خاص را دارند و طبق شنیده ها کاندیدای خویش را انتخاب کردند.

این یاشولی با طعنه به این شورا گفت: کدام کاندیدای ترکمن می تواند به صورت علنی قبل از ثبت نام انتخابات اعلام کند اصلاح طلب هستم؟ کسی که قبل از رفتن به مجلس هراس داشته باشد،وضعیت وی در مجلس نیز قابل پیش بینی است،برای ما ملاک خط و ربط سیاسی نیست بلکه فاکتورهای مهم تری نیز وجود دارند.
یکی دیگر از فعالان انتخاباتی درباره ی نقش یاشولی ها گفت:اگر یاشولی ها موفق شوند هزینه انتخابات نیز پایین می آید چرا که در صورت اجماع لازم نیست کاندیداها برای کسب آرا هزینه های میلیاردی کنند.البته شاید کاندیدایی با توان مالی بالا تمکین نکند و هزینه هایی پرداخت کند که در این صورت با مشکلات دیگری مواجه خواهیم شد.
یکی از فعالان انتخاباتی گنبدکاووس با گله مندی از وضعیت نشریات و سایت ها گفت: اصحاب رسانه باید مباحث مستند را ذکر کنند و از دامن زدن به شایعات بپرهیزند.
وی گفت:در حال حاضر افکار عمومی از سایت ها استقبال می کند،امیدوارم با برخی مطالب غیر واقعی جایگاه خویش را از دست ندهند.
جلسه جمعه شب ۲۲ آبان ماه جلسه یاشولی ها نبوده است و جلسه ی همفکری برای برگزاری مراسم چهلم مرحوم نقدی گل چشمه بوده است.
شب یکشنبه ۲۴ آبان جلسه ی در گنبدکاووس با حضور فعالان انتخاباتی برگزار شده است.
گروهی از فعالان مجازی تلگرام قصد دارند یک ماه قبل از شروع رسمی تبلیغات کاندیداها با آنها نشست هایی داشته باشند و برنامه های آنان را جویا شوند.

دیدگاه‌ها  

-3 #1 واکنش 1394-08-26 19:47
اسم اینها را نمیشود یاشولی گذاشت چون همه به نوعی سطحی نگر وطایفه گرا هستند ویا حداقلش دشمن یک طایفه مظلوم .طایفه ای که غراوی ها ، مرحوم هلاکو و مرحوم طیار را با نگرش فرا طایفه ای به مجلس فرستاد و درسالهای بعد به دلیل تنگ نظری خیلی ها متهم به طایفه گرایی شدچون یکی دو نفر ازاینها هم نماینده شدند. عملکردشان هم به نسبت دیگران بد نبود. الان هم که مطالب بالا ونظرات به اصطلاح یاشولی ها را خواندم خیلی متاسف شدم که همه حرفهایشان علیه همان طایفه است.
نقل قول کردن
+2 #2 معید 1394-10-15 01:01
سلام علیکم یادمه 2دوره قبل که آقای طاهر سارلی کاندید شده بودند فرمودند که امیدوارم طایفه بازی تادوره بعد کنار گذاشته بشه.به نظر من طایفه بازی ها تموم شده و مردم ترکمن صحرا بیدار شدن و همگی کاندیدای اصلح رو انتخاب میکنن.با تشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر