c_300_250_16777215_10_images_602742.jpg
ترکمن سسی:غم نان چیست؟ مفهوم اصطلاحی اش ترکیبی نامتجانس از دو کلمه ای است که ارتباط آن ها در حد ارتباط آسمان و ریسمان است. یک کلمه انتزاعی و یک کلمه مادّی که ...

غم نان چیست؟ مفهوم اصطلاحی اش ترکیبی نامتجانس از دو کلمه ای است که ارتباط آن ها در حد ارتباط آسمان و ریسمان است. یک کلمه انتزاعی و یک کلمه مادّی که در واقع توجیه کارهای نامطلوب و شاید ناشایست  است که در ازای پول، از آدم ها سر می زند.

اما در این میان، یک چیزی، عجیب و قابل تأمل است؛ نان در ادبیات عمومی از دیرباز استعاره از حداقل های زندگی از قبیل خورد و خوراک و سرپناه بوده است. اما امروزه بیشتر، آدم هایی که اهل فلسفه بافی هستند و وضعیت مالی خوبی هم دارند، بیشتر از دیگران دم از «غم نان» می زنند.چرا؟
ماجرا این است که هر آدمی برای خودش اصول و قواعدی دارد. اصولی مشخص که زندگی فردی و اجتماعی خود را بر پایه آن سامان می دهد. یکی از اساسی ترین اصول آدمیان این است که به خاطر پول، تن به هر کاری ندهد. اتفاقا هیچ استثنایی بر این قاعده وجود ندارد.اما عقل سلیم، محدوده مشخص «معاش» را می تواند به عنوان استثنایی بر این قاعده بپذیرد. یعنی تنها در صورتی که معیشت انسان دچار مشکل شود، عقل سلیم می پذیرد که از قاعده فوق چشم پوشی کند. این استثنا همان «غم نان» است.
اما،اما و اما در تن دادن آدم به یک قرار داد چندصد میلیونی نامشروع، برای رسیدن به سودهای کلان و رباخواری، دیگر «غم نان» نمی تواند نقش داشته باشد. اینجاست که غم نان از معنای لغوی و اصطلاحی خود فاصله می گیرد و می شود یک «سرپوش». یک سرپوش برای مخفی کردن زیاده خواهی ها و حرص و طمع سیری ناپذیر ما انسان ها! یا یک روش برای کلاهبرداری از سر خودمان و وجدانمان!
 حقیقتا بیشتر آدم هایی که واقعا غم نان دارند، اتفاقا در ازای پول، دست به هر کاری نمی زنند. سرشان را پایین انداخته و سرگرم زندگی خودشان هستند. احتیاجی هم ندارند که برای توجیه اعمال نامعقولشان به «غم نان» متوسل شوند.
مفهوم «غم نان» این روزها دچار عوامفریبی شده است. بیشتر بوی نیرنگ می دهد تا دلیل منطقی برای ادامه زندگی! بیشتر برای ثروت اندوزی است تا یافتن نان شب! بیشتر غم میلیون و میلیارد است تا غم نان به مفهوم واقعی!... اسفندیارقرنجیک/گنبدکاووس

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر