c_300_250_16777215_10_images_00077777.jpg

ترکمن سسی :انتخابات اسفند ماه را از خیلی از جهات مهم و دارای ویژگیهای خاص می دانند.شاید بتوان مهم ترین ویژگی منحصر به فرد انتخابات پیش رو را برگزاری همزمان دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است .

در کنار این ویژگی و برخی از شرایط خاصی که در مقطع کنونی در عرصه داخلی و خارجی کشور ما حکمفرما شده است تعدد و تکثر تعداد کاندیداهای ثبت نام کرده در در این دوره سوالاتی را در بین مردم ایجاد کرده است .
   بر اساس آمار اعلام شده در حالی که در مجلس نهم تعداد افرادی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند بالغ بر 5300 نفر بودند، در ثبت نام روزهای اخیر این تعداد از 12 هزار نفر هم فراتر رفت.به عبارت ساده تر میزان افزایش کاندیداها از دو برابر هم بیشتر بوده است .
در ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم تعداد افرادی که در این دوره در رقابت های انتخاباتی این مجلس ثبت نام کرده اند بی سابقه بوده و در مقایسه با دوره گذشته بالغ بر 60 درصد افزایش داشته است .در این شرایط سوال افکار عمومی این است که علت این هنه احساس تکلیف افراد در این دوره چه بوده است ؟
در پاسخ به این سوال چند فرضیه ذکر شده است :
فرضیه اول با نگاهی طنزآلود دانشگاهها و بویژه دانشگاه آزاد را مقصر این شرایط می داند .در این فرضیه اعتقاد بر این است که اگر دانشگاه های کشور و در راس آنها دانشگاه آزاد درسالهای گذشته در حجم انبوه افراد را در دوره های کارشناسی ارشد پذیرش نمی کردند ،شاید این شرایط ایجاد نمی شد !   در این فرضیه بر این تاکید می گردد که بخشی از افراد وقتی مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ       می کنند تصورمی کنند که شرط اولیه ورود در رقابت های نمایندگی مجلس را پیدا می کنند و چون دانشگاه آزاد در سالهای گذشته پذیرش دانشجو در مقاطع عالی را افزایش محسوسی داده است ،تعداد افرادی که حس نماینده شدن را پیدا کرده اند در جامعه افزایش داشته است .
فرضیه دوم طرح شده در رابطه با افزایش محسوس کاندیداها در این دوره به شرایط انتخاب شدن یک کاندید از جهت تعداد آرا لازم برای راهیابی به مجلس مرتبط می گردد.بر این اساس در حالی که در دوره های گذشته اگر فردی در صدد راهیابی به مجلس بود باید نصف بیشتر آراء ماخوذه در یک حوزه انتخابیه را کسب می کرد .اما در این دوره از انتخابات هر کاندیدی که بتواند در صدر کاندیداها قرار گرفته و حداقل 20 درصد آراء ماخوذه را کسب کند می تواند راهی مجلس گردد.این شرایط جدید خیلی از افراد را وسوسه می کند .
فرضیه سوم در رابطه با افزایش عجیب تعداد کاندیداهای مجلس و خبرگان دراین دوره رنگ و بوی سیاسی تری دارد .در این فرضیه اعتقاد بر این است که در پشت پرده این جریان یک دسیسه سیاسی قرار دارد .در این چارچوب برخی از تحلیل گران اعتقاد دارند تکثر تعداد کاندیداها در این دوره با هدف افزایش هزینه رد صلاحیت ها برای نهادهای نظارتی و در راس آنها شورای نگهبان طراحی شده است .افرادی که به این فرضیه اعتقاد دارند برای اثبات استدلال خود از ثبت نام افرادی که در گذشته یک و یا حتی چند بار در انتخابات رد صلاحیت شده اند یا افرادی که دارای پرونده کیفری و محکومیت امنیتی هستند به عنوان مصادیق تایید کننده اعتقاد خود سخن می گویند .در این دیدگاه اعتقاد بر این است که پشت پرده این تعدد و تکثر تلاش برخی از محافل برای اعمال فشار بر نهادهای حاکمیتی قرار دارد.
 در این زمینه فرضیات و دلایل دیگری نیز مطرح شده است که در حوصله بحث ما نیست .در هر صورت نتیجه نهایی این شرایط  ورود برخی از افراد در عرصه رقابت هاست که هیچ گونه سابقه اجرایی ندارند و در مواردی حتی در شهرهای کوچک محل سکونت هم گمنام هستند .

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر