c_300_250_16777215_10_images_entekhab.jpg

ترکمن سسی ؛طاهر جانی :با مشخص شدن وضعیت صلاحیت ثبت نام کنندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی فاز جدیدی از طرح عملیاتی گروه های اجماع درحوزه های مناطق ترکمن نشین آغازخواهد شد.

رقابت کاندیداهای تایید صلاحیت شده وفعالیت اعضای اجماع چندان بی شباهت به برگزاری یک دوره مسابقات ورزشی نمی باشد.مرحله مقدماتی که طی مدت زمان طولانی تری انجام می شود ،سپس درمرحله حذفی برخی ها کنارمی روند و مرحله فینال به طور معمول با رقابت نهایی  به پایان می رسد.
رقابت های این دوره مجلس در استان ما از بسیاری جهات چیزی شبیه به این فرمول است و چندی زودتر وقت آن می رسد تا کاندیداها درمرحله حذفی قراربگیرند.گروه های اجماع تا اکنون همه جوانب کلیات را بررسی کرده و رسیدگی به جزئیات کار را با نگاه خوشبینانه به آینده موکول کرده اند.زودتر از زمانی که فکرش را بکنید ماه دی با مشخص شدن صلاحیت ها اتمام یافته و سی روز بهمن ماه تعیین کننده خواهد بود.
رقابت نهایی میان گروه های اجماع  حوزه های ترکمن نشین تا روز معرفی کاندیدای شاخص ادامه می یابد و ابتدا باید دید کدام کاندیدا به خود جرات مخالفت داده و با شیوه قدیمی قوم گرایی پیش خواهد رفت و سپس می توان دنبال چراهای دیگر گشت.امید که در پایان کار نیازی به یافتن پاسخ انبوه چراها و اماها تا 4 سال آینده نباشد.
1-    هفتمین و هشتمین جلسه اجماع حوزه غرب گلستان طی شبهای سه شنبه هشتم و پنج شنبه دهم دی ماه در روستاهای قره قاشلی و خواجه نفس برگزارشد.در این جلسات  سخنرانان همانند گذشته در صحبتهایشان بیشترین وقت را به موضوع اجماع اختصاص دادند.در قره قاشلی جبار وردی ایری خطاب به حاضران گفت مطمئن باشید اگرمی شد هر15 کاندیدای  ترکمن ثبت نامی را به بهارستان بفرستیم آنها را سوارماشین ون عراز کوسلی(فعال انتخاباتی ویکی از نزدیکترین حامیان ولی پور)کرده و به مجلس می فرستادیم اما می دانید که این غیر ممکن است.ایری با شاره به اینکه سابقا تعداد کاندیداها به بیش از یکی دو نفر نمی رسید ازداوطلبین فعلی مجلس خواست به نظرمردم احترام گذاشته وهمگی کاندیدای اصلح را مورد حمایت قراردهند.
2-    در حالی که شاه نظری عضو ثابت اجماع، غایب نشست قره قاشلی بود وی به نسشت خواجه نفس رسید و مقوله روشنگری و ارائه راهکار را لازمه ادامه فعالیت ها برشمرد وگفت باید ازفرد انتخاب شده با تمام قوا حمایت شود.شاه نظری حمایت مردم ازیوسف بسنجیده درجریان انتخابات مجلس سوم را بعنوان بهترین دوره یک انتخاب دانست.
3-    نازمحمد ولی پوربا اظهار افتخار به اصلاح طلب بودنش گفت الان در دوره ای قرار داریم که در آن گرایش سیاسی چندان مهم نمی باشد ومهمترین مساله فرستادن یک نماینده ترکمن به مجلس است.نامبرده در ادامه افزود:درصورت کسب پیروزی آیندگان از آن به عنوان دوره طلایی یاد خواهند کرد بنابراین هیچ شخصی نباید اجماع را درخودش خلاصه کند .چون اجماع مساله ای جمعی است.ولی پور دریادآوری خاطراتش هم گفت که نام او در بدو تولد آنه محمد بوده ولی بعدها به نازمحمد تغییریافته است.
4-    محمد قلی ایری دیگرسخنران نشست خواجه نفس،مردم را طرف حساب اصلی گروه اجماع  دانست و افزود:تصمیم اجماع برابرخواست عموم خواهد بود.وی شاخص کاندیداها را قبول نظرگروه اجماع برشمرد و تاکید کرد:در4 سال آینده نیز با رای مردم معامله نخواهد شد.
5-    نظریات مردمی پیرامون سرانجام نشست اجماع کماکان متفاوت می باشد.در شرایطی که برخی مخاطبان پیشرفت اجماع را بسیارخوب توصیف می کنند، از طرف دیگرصاحب نظران نزدیک  معتقدند هنوزمرحله سخت اصلی یعنی نشست با کاندیداها باقی مانده و ازحالا نمی توان به عاقبت کارخوش بین بود.بنظر می رسد عده ای از اعضای شبکه تلگرام هم با حساسیت بالایی حاشیه نشست ها را دنبال می کنند.اخیرا یک عضو فعال تلگرام عضوگروه اجماع را به پنهان کاری متهم کرده است.
6-    فعالان می گویند عمده ی افراد گروه اجماع به سبب آنکه جداگانه از یک کاندیدای خاص حمایت می کنند جزو افراد انتخاب کننده نخواهند بود.دراین حال محمد قلی ایری،شاه نظری و جبار ایری درطول سخنرانی هایشان گفتند که حامی هیچ کاندیدایی نمی باشند و البته فعلا مدعی رای دادن هم نیستند.
7-    علی رغم تحت شعاع قرارگرفتن فضای این روزهای انتخابات,تعدادی ازکاندیداها بدون درنظرگرفتن اینکه نتیجه تایید صلاحیت ها و اجماع چه خواهد شد جلسات شان را پیگیری می کنند.ازآن جمله آنه محمد گل چند جلسه دیگر دربندرترکمن،سیمین شهر و نواحی حوزه ترتیب داد.این چهره استقبال مردم از کاندیداتوریش را مثبت توصیف کرد ومدعی شد که حمایت انبوه فامیل نزدیک را درسیمین شهر،قره قاشلی و نیاز آباد و طوایف وخانواده های پرجمعیت را پشت سر دارد.آنه گل بنر تبلیغاتیش را با شعار"آینده تو از اعمال امروزت شکل می گیرد"آماده کرده است.
8-    بخشی از اعضای  نشست های اجماع را بدنه اصلی آن تشکیل می دهند که در هرجلسه هم حاضر می باشند و این باعث می شود عده ای ازاهالی روستاهای میزبان به دلیل کمبود جا اجبارا در بیرون بسرمی برند.حالا که این مساله تاکنون به چشم نیامده به گروه اجماع پیشنهاد می کنیم بجای اینکه درهرجلسه شنونده ثابت باشند مدیریت کنند تا اهالی دراتاق اصلی محل نشست جابجا شوند.
9-    سعید اسکندریان ترکیب بندی اعضای ستادش را برای پس از تایید صلاحیتش مشخص کرده است.نزدیکترین عضو نامبرده می گوید:برای تبلیغات  برنامه ویژه ای داریم و تصمیم داریم با شکل متفاوت و از جنس مردم به میان آنها برویم.ما پس از جلب نظر صیادان بازار ماهی فروشان با صیادان روستاهای ساحلی هم نشست داشتیم و توانستیم با ارائه یک طرح زودبازده و هدفمند نظر موافقشان را جلب نمائیم.
10-    مهران شکیبایی داوطلب حوزه گمیشان هنوز با استخوان بندی گروه اجماع کنار نیامده است و این درحالی است که تعدادی از نزدیکان وی به نشست  خواجه نفس رفته بودند.احتمالا علت حضور آنها اطلاع آنالیز سخنرانی ها می باشد.پیشتر محمد قلی ایری گفته بود کاندیدایی که موافق اجماع نباشد طرف حساب ما نخواهد بود.
11-    مجید حسن قاسمی دبیر شورای ماصلاحات توپوری در آق قلا مشغول تنظیم لیست معتمدین محلات و روستاها می باشد تا با حضور مجدد حکیم آل جلیل در منطقه فراخوان مجدد داده شود.آل جلیل که دوباره به سفر خارج از کشور رفته است در بازگشت برنامه ایجاد موج در مساجد و محلات را دنبال خواهد کرد.
12-    بغداد شیرمحمد لی از گروه 15 نفری ماصلاحات توپوری ماموریت دارد درجلب نظرکاندیداها به جهت اجماع تلاش نماید.تاکنون 2 تن از داوطلبین به اجماع چراغ سبز نشان داده اند.
13-    عبدالناصر ایزدی که از طریق سفارت ایران در کویت اقدام به ثبت نام کرده پس از مشخص شدن وضعیت صلاحیتش به حوزه خواهد آمد.ایزدی از زمان اعلام حضورش هیچ نشست قابل توجهی برگزار نکرده واینکه چطور می خواهد در مدت کوتاهی عقب ماندگی ها را جبران کند جای سوال دارد!
14-    فعالان درآق قلا اطلاع دقیقی از وضعیت انتخاباتی آناهیتا مهشیدی که حضورش را با ثبت نام اعلام کرده است ، ندارند اما گفته می شود که وی جزو کارکنان استانداری می باشد.ازسوی دیگرسید محمد توسلی در تهران بسر می برد و منصور گرکز دیگر داوطلب مجلس نیز تحرک زیادی نداشتته است.
15-    رشید نافعی که مدعی اوج گیری است اخیرا بنا به گفته خودش پیشنهاد عده ای از خبرنگاران را برای پوشش خبری و تبلیغاتی اش در قبال دریافت وجه رد کرده است.یک سایت ترکمنی  هم در واکنش به این مطلب نوشت:کاندیدای مدعی ایجاد موج سوم با انجام دیدارهای چهره به چهره دیدارها را تازه کرده و ضمن بجا آوردن سنت صله رحم ممکن است در طول هفته به یکی از دوستانش3 بار سرکشی کرده باشد!!
16-    سر گروه یک تیم 7 نفره از فعالان انتخاباتی می گوید که به اتفاق چند تن از دوستانش یک نظر سنجی عمومی را به مرحله عمل گذاشته اند. قرار است تا پایان این نظرسنجی شفاهی از مردم سوال شود به چه کاندیدایی رای خواهند داد.احتمالا رقابت اصلی این نظر سنجی میان فرهاد توماج و امانزاده باشد.
17-    کمیته روستایی اجماع گنبدی ها در دهستان های تابع از جمله آق آباد،سلطان علی و باغلی مرامه تشکیل جلسه داده و پس از برگزاری هفتمین نشست شهری درخیابان فرودگاه به میزبانی نمازی نشست دیگری را جمعه شب گذشته درخیابان هلال احمر ترتیب دادند.تشریح فعالیت یاشولی ها در محیط شهر و دهستانها از موارد دستور این جلسات می باشد.
18-    تشکیل کار گروه مشاور در کنار نماینده اصلح پیشنهاد یکی از سخنرانان گنبدی در جریان نشست جمعه شب بود.نمازی میزبان جلسه همچنین گفت:نباید با اتمام انتخابات گروه یاشولی ها پراکنده شوند تا درصورت احساس نیازتشکیل جلسات به سهولت عملی شود.

19-    برخلاف نشست اجماع ترکمن های غرب استان که در آن افراد خاصی صحبت می کنند در گنبد تریبون آزاد برقرار است و هر صاحب نظری که آمادگی داشته باشد می تواند به بیان نظراتش بپردازد.

دیدگاه‌ها  

0 #1 ترک من 1394-10-14 13:19
از مراوه و کلاله چه خبر آقایان ...
نقل قول کردن
0 #2 اسماعیلی 1394-10-17 00:35
آقای دکتر گرکز در حال برگزاری جلسات هم اندیشی زیادی است ایشان در روستای قلاجیق محمد آلق قوشجان آباد قره تپه آق قلا و گرگان جلسات زیادی برگزار کرده است
ایشان متخصص در امور مالی و اقتصاد است
نقل قول کردن
0 #3 طاهر 1394-10-20 23:25
آقای نویسنده سعی در انصاف داشته باشید آقای دکتر شکیبایی همیشه اعلام کرده که اصل اجماع کاملاً موافق است و اتفاقا ً از بانیان اصلی اجماع قبل از اعلام کاندیداتوری خودشان در بین کاندیداهای قبلی بودند آقای ...هم چطور و با چه رویی با اون همه نا ناسزاگویی هایی که به اصلاحات داشتند که فیلم میان آن را بنده در اختیار دارم و لازم باشد به جامعه ارائه خواهم نمود ولی در عین حال خود را اصلاحاتی دانسته و مفتخر به اصلاحات میشود !!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر