c_300_250_16777215_10_images_entekhabat15.jpgترکمن سسی: ملاک های استاندارد در زمینه انتخاب گزینه اصلح در انتخابات یکی از مسائلی بوده است که همواره مورد بحث و نقد کارشناسان و فعالان انتخاباتی  قرار گرفته است .

در این زمینه در حالی که در مناطق مختلف بحث های قوی علمی در رابطه با ملاک های انتخاب و معرفی افراد مناسب برای تکیه بر کرسی سبز بهرستان مطرح شده است ،بخش قابل توجهی از  فعالان ترکمن بر اساس یک ملاک قومی بخشی از انتخاب گری خود را انجام داده اند .
این ملاک انتخاب یک کاندید از بین قوم ترکمن بوده است .به عبارت ساده تر اولین و مهم ترین معیاری که در بررسی کاندیداهای حاضر در حوزه های مختلف انتخابیه مد نظرر قرارمی گیرد این است که کدام کاندید ترکمن است ؟ لحاظ کردن این ملاک باعث می شود که کاندیداهای غیر ترکمن حوزه های مختلف انتخابیه بدون هیچ گونه بررسی از گردونه بررسی فعالان ما خارج گردند .
بررسی عقبه این شیوه انتخاب گری نمایانگر این واقعیت است که چون فعالان ترکمن در دوره گذشته انتخابات مجلس (مجلس نهم ) نتوانستند سهم مناسبی از هفت کاندید استان به خود اختصاص دهند در این دوره ملاک اول و اصلی خود را انتخاب یک گزینه ترکمن به عنوان کاندید اصلح قرار داده اند .درک این ملاک گزینش با توجه به احساس سرخوردگی ایجاد شده در بین فعالان ترکمن در رقابت های انتخاباتی مجلس نهم قابل زیاد سخت نیست .اما در این زمینه یک مبحث بنیادین وجود دارد .
نکته مهم در رابطه با این مساله این است که زمانی که از برخی از فعالان ما سوال می شود که اگر یک گزینه ترکمن دارای تجربه و جسارت لازم برای ایفای وظیفه نمایندگی نباشد ،آیا بازهم حاضریم با انتخاب یک نیروی متوسط و حتی ضعیف در روند توسعه و آبادانی مناطق ترکمن نشین  چهار سال دیگر فرصت سوزی کنیم ؛پاسخ می دهند که بله و ملاک اول و آخرشان این است که گزینه نهایی حتما یک کاندید ترکمن باشد .
اعتقاد ما این است که در حوزه های مختلف انتخابیه ترکمن نشین نیروهای قابل و توانمندی از ترکمنها در رقابت های انتخاباتی مجلس دهم حضور دارند ،اما این حضور به مفهوم مشروع بودن نهادینه شدن یک تفکر اشتباه در بین ما نیست .اینکه همه ما به اقتضای قومیت مان نسبت به هویت و فرهنگ خودمان تعصب داریم یک امر بدیهی و غیر قابل شماتت است .اما این تعصب نباید به مسیر تعصب کورکورانه و غیر منطقی حرکت نماید .
   برخی از فعالان ما اعتقاد دارند که مناطق ما در سالهای گذشته به نسبت مناطق همجوار در زمینه رشد و توسعه آهنگ کندتری داشته اند .اما نهادینه شدن انتخاب گزینه ترکمن به هر قیمتی و در هر شرایطی ممکن است ما را به این سمت سوق دهد که یک کرسی ارزشمند و تاثیرگذار مجلس را برای چهار سال در اختیار فردی قرار دهیم که هیچ کاری جز اشغال کردن آن جایگاه انجام ندهد.

دیدگاه‌ها  

+9 #1 آرتین 1394-11-13 12:22
با سلام
نویسنده محترم متن را طوری نوشتند که قضیه قومیت گرایی مختص ترکمنها می باشد. خیر این قضیه در میان همه اقوام ایرانی و اقوام ساکن در استان گلستان وجود دارد. آیا سیستانی های محترم در شهرهای مختلف استان به دنبال کرسی نیستند؟؟اقوام دیگر چطور؟ بعضی نوشته ها این ذهنیت را القا میکنند که هر کس از کاندیدای غیرترکمن حمایت کند روشنفکرتر است...با حق
ترکمن سسی:نه برادر .شما بد برداشت کردید .دیدگاه ما در این زمینه کاملا با شما منطبق است
نقل قول کردن
+2 #2 کریم 1394-11-14 10:01
با توجه به سابقه ای که ما ترکمن ها داریم عمرا بتونیم تو هر شهری یه ترکمن اصلح انتخاب کنیم!! ترکمن ها بر سیستانیها هیچ وقت باهم اتحاد و همدلی نداشته و نداشتند.تو ادوار گذشته انتخابات ابن موضوع برهمکان اثبات شده
نقل قول کردن
+6 #3 آق قلاچي 1394-11-14 11:01
وقتي ما صرفا به دليل قوميت و يا داشتن فلان مذهب در استخدام ها و بكار گيري نيرو ها در امور اجرايي كنار گذاشته مي شويم اين حق ماست كه حد اقل با رايي كه داريم تلاش كنيم افراد بومي را انتخاب كنيم .
نقل قول کردن
+3 #4 جوان ترکمن 1394-11-14 11:33
با سلام
مدیریت محترم سایت ترکمن سسی
ایا شما سخنرانی یکی از کاندیدای شهر مینودشت را که در هفته گذشته در یکی از روستاهای مینودشت ایراد کرده اند شنیده اید؟؟؟؟؟
اکنون سخنرانی ایشان از طریق تلگرام دست به دست میگردد.
اگر شنیده اید چرا جوابیه ای قاطع به او نمیدهید؟؟؟؟
مگر شما صدای ما نیستید؟؟؟؟؟؟
اگر نشنیده اید به قسمتهایی از ان اشاره میکنم
ایشان برای رفتن به مجلس ریسمان اتحاد و برادری ترکمنها و سایر قومیتها را که چندین نسل است که همچون برادر در یک منطقه زندگی میکنند را هدف قرار داده اند.
علی رغم اینکه ایشان دو دوره با رای بسیاری از ترکمنها به مجلس رفته اند اکنون پشت تریبون اعلام میکنند که بنده به هیچ عنوان نخواهم گذاشت که در این دوره ترکمن اهل سنت به مجلس برود.ایشان نمک خوردند و نمکدان شکستند
حتی در ان کلیپ صوتی در بین خود حاضران در جلسه نیز صحبتهای او مورد تمسخر قرار میگیرد.
وی در بین سخنان خود حتی به نمایندگان ترکمن ادوار گذشته نیز توهین کردند.
ترکمن سسی:ما این مطالب را نشنیدیم .اما اعتقاد داریم هر کس که بخواهد بر آتش نفاق و اختلاف بدمد به استان و کشور خیانت کرده است .چه ترکمن چه غیر ترکمن .
نقل قول کردن
+3 #5 جوان ترکم 1394-11-14 11:40
مدیریت محترم سایت ترکمن سسی با توجه به اینکه سایت شما صدای مردم ترکمن است لذا خواهشمند است جواب بی احترامی و توهین و تفرقه افکنی این کاندید را بدهید
با تشکر
ترکمن سسی:ما چون این مطالب را خودمان نشنیدیدم نمی توانیم در مورد صحت و سقم آن قضاوت کنیم .اما باز هم تکرار می کنیم هر کس که بر اختلاف قومی و مذهبی دامن بزند به کشور خیانت کرده است .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر