c_300_250_16777215_10_images_CYMERA_20160207_104555.jpg

مهندس خواجه محمد نیک رفتار:با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در جمعه ای که گذشت فضای بیم و امید هواداران و کاندیداها بالاخره به پایان رسید و تکلیف اکثر حوزه های انتخاباتی کشور در همان دور اول مشخص گردید.

در شهرستان گنبد کاووس نیز رقابت نفس گیری بین کاندیداهای اقوام و تفکرات مختلف شکل گرفت که سرانجام آن برای همه ما روشن است. سرانجامی که به باور خیلی ها محصول یک رقابت ناجوانمردانه بود و تداعی عمل غیر اخلاقی دوپینگ را در رقابت های ورزشی ، برای مفسرین و تحلیل گران انتخابات داشت. در مورد چرایی شکل گیری یک جریان نیروزا واهداف و برنامه های آنها و عوامل پشت پرده و روی صحنه آن به تفصیل خواهیم نوشت. اما بحث های داغ انتخاباتی از روز شنبه به بعد عمدتا حول یک محور میچرخد: وزن اجتماعی یاشولی های گنبد چقدر است؟ این جریان موفق به کسب چند درصد آرای ترکمنان گنبد و بعضا برادران غیر ترکمن شده است؟ آیا آنها واقعا نتیجه یک رقابت را تغییر دادند؟ و یا بدون هیچ تغییری در نتیجه آنتخابات صرفا به طرفداران آقای طیار کمک کردند تا با آسودگی خاطر تمام آماده جشن نیمه شب شنبه باشند؟

مشاهدات میدانی از اجتماعات شبانه در جلوی منزل آقای طیار بیانگر این است که عده ای دائما برطبل نقش عظیم یاشولی ها در کسب نتیجه می کوبند و سعی می کنند تا حد ممکن فضا را با صدای بلند آن آغشته نمایند. چهره این افراد برای اکثر کسانی که در جلسات یاشولی ها شرکت داشتند چهره های آشنایی است. بخشی از این چهره ها شادان از یک حرکت منسجم و متحد قومی و راغب به ادامه آن در آینده هستند و عده ای هم گویی منتظر نشان لیاقت یا افتخار از سردار ظفر هستند که البته باید منتظر جلوس بر صندلی سبز باشند. اما آنچه که از مشاهدات بطن جامعه برمیآید کمی متفاوت تر از اجتماعات خاتمه ناپذیر خیابان خالدنبی است. بخشی سخن از اشکالات در شروع یک حرکت می گویند و عده ای از تبدیل انتخابات به انتصابات سخن می رانند. بعضی ها نقش یاشولی را تعیین کننده متصورند و برخی بی تاثیر!!! بهر جهت ما برآنیم تا نقش این حرکت درست یا غلط را در تعیین نتیجه نهایی از دو منظز ارزیابی نماییم:

1- اعضای 600 نفره یاشولی ها را که هنوز نه هویت آنها و نه نحوه انتخاب آنها برای جامعه شفاف است را اگر بخواهیم نمونه ای از یک خروار متصور شویم، با نگاهی به آرای ماخوذه کاندیداها در تالار بابایی مشاهده میشود که آرای آقایان سلیمان هاشمی و عبدالصمد بردی پور و دیگر کاندیداها در قیاس با آرای آقای قرجه طیار متناسب با هرآنچیزی است که درروز جمعه اتفاق افتاد و عملا ماهها جلسات و نشست های جماعت یاشولی و صرف هزینه های زیاد آن دستاوردی برای طراحان آن نداشت و آنها صرفا توانستند با اجرای نمایش های متعدد، خود را یک امداد غیبی برای پاروزنی جلوه نمایند که در مسیر رقابت جلوتر از بقیه بود. تنها محصول این حرکت کدورتی شد که معمولا از شبهه ی دخالت داوران به نفع رقبا به وجود می آید. بدیهی است که معرفی هویت افراد 600 نفره بیان خواهد کرد که مشت تا چه حد نمونه خروار است. 2- با نگاهی اجمالی به انتخابات گذشته می توان تا حدودی وزن آرای سه کاندیدای بالای جدول را تخمین زد. بادرنظر گرفتن اینکه کل آرای ماخوذه این دوره و دوره قبل تقریبا به یک اندازه هستند می توان ارزیابی کرد که جریان یاشولی ها باعث ریزش حداقل 10000 رای برای عبدالصمد بردی پور شده اند واین در شرایطی است که نخواهیم بپذیریم تعدد کاندیداهای این دوره نیز ممکن است در ریزش آرای ایشان موثر بوده باشد.

همچنین این جریان با در نظر گرفتن شرایط مذکور موفق به کاهش 12000 رای از آرای آقای سلیمان هاشمی شده است که طبیعتا حضور یک رقیب دیگر از اقوام و آشنایان ایشان در ریزش آرای وی بی تاثیر نبوده است. اما با نگاه به آرای قرجه طیار در دور هشتم که با 15647 رای نفر چهارم آن دوره شده بود کمی بی انصافی است که آرای ایشان را همین مقدار توصیف کنیم. چرا که ایشان توانسته است با جلب نظر شورای اصلاح طلبان برای ورود به لیست امید، آرای قابل توجهی از سمت باورمندان به انتخابات حزبی را کسب نماید. میزان این رای را در گرگان 22000 رای برآورد کرده اند که از صندوق ها بصورت مشترک نام آقایان رادمهر و تربتی نژاد قرائت گردید. با تناسب آرای گنبد و گرگان، میزان آرای حزبی در گنبد چیزی حدود 15000 رای باید باشد که البته با شگفتی های موجود در صندوق های محلات غیر ترکمن بخش عمده ای از این میزان متعلق به برادران غیر ترکمن است. حال واقعا چه میزان یاشولی ها در جامعه ای که برای بردی پور 42000 رای و برای هاشمی 32000 رای واریز کرده توانسته اند جریان را به نفع آقای طیار تمام کنند؟ اگر آرای ایشان را در دور هشتم با آرای اصلاح طلبان تجمیع نماییم مشخص میشود به همان میزانی که از آرای نفرات دوم و سوم انتخابات این دوره کم شده به آرای آقای طیار اضافه شده است. این همان آرای خاکستری هستند که عموما در انتخابات، تحت تاثیر امواج بلند هستند و ملاک های آنان برای رای در شرایط عادی بسیار متغیر و غیر قابل پیش بینی است.

ملاک هایی چون ظاهر، زندگی خصوصی و ..... لذا از این منظر می توان گفت که جریان یاشولی ها با هدایت اکثر آرای خاکستری توانستند در تغییر نتیجه بازی نقش داشته باشند اما وزن آن به قدری سخیف است که مانند فشاری بند انگشتی در یک رقابت مچ گیری است که می تواند فرد پیروز را تعیین نماید. انتظاری که از تاثیرعنوان یاشولی بر قوم ترکمن بود به چیزی به مراتب سنگین تر و موثرتر بود و نقش ناچیز اما تاثیر گذار آن نوید بیداری و هوشیار جامعه ترکمن درمسایل سیاسی را میدهد و پیام روشن آن درک عمیق غالب جامعه از انحرافی است که جریان یاشولی از هدف عالی خود پیدا کرده است.

دیدگاه‌ها  

+5 #1 آرتین 1394-12-17 14:02
با نظر شما در حالت کلی موافقم. در دوره های بعد به مرور نقششان کمرنگتر خواهد شد. دیگر آراء و جهت گیری اینها هم تقریبا مشخص شد و هیچیک از کاندیداها در دوره بعد ریسک نخواهند کرد و وارد بازی این عده نمیشوند. یاشولی نماها هم مجبور می شوند یک کاندیدا را معرفی کنند. کاندیدایی که شاید یک خارج نشین باشد. در این شرایط شاید انتظار کمک از قرجه طیار را داشته باشند که در عالم سیاست انتظاری منطقی است...به هر حال این عده خود را به آب و آتش خواهند زد تا تشکیل حزب ندهند چون گردانندگان اصلی آن میدانند جایگاهی بین مردم ندارند و در این شرایط سوء استفاده از عنوان یاشولی بهترین گزینه است.
نقل قول کردن
-3 #2 متینh 1394-12-17 19:01
اینجا سیاست است و هر کس توانست بهتر بازی کند برنده بازی است. اگر این یاشولی گری درست نبود چرا اقایان هاشمی و بردی پور در ان جمع شرکت کردند؟ چون فکر میکردند به دلیل طایفه یا پولی که دارند برنده بازی هستند اما غافل از اینکه طیار تونست اونها رو دوز بزنه.. من به دلیل اینکه طیار تونست دو فاکتور مهم در تورکمن صحرا که همانا پول و طایفه است دور بزند به او رای دادم و بس
نقل قول کردن
-11 #3 آچیک 1394-12-17 20:49
شما که در نظرتان این یاشولی هاوزن سخیف وناچیزی دارند چرا این قدر درباره آنها وبرای تخریب آنها مینویسید. لطفا خودتان را گول نزنید وصفاتی که زیبنده خودتان است به آنها نسبت ندهید. شما که دلتان به یاشولی گری واقعی میسوخت چرا به عنوان چهره هایی روشنفکر به جمع آنها نپیوستید تا به اصلاح عیوب بپردازید....
نقل قول کردن
-11 #4 آزاد 1394-12-18 08:43
با این بحث ها بیشتر از این خودتان را خراب نکنید. نفس حرکت یاشولی گری منطبق با سنت های قدیمی ماست و بسیار اتفاق مبارکی بود که خروجی اقدام انها در این دوره با نظر اکثر مردم شهرمان همراستا شد. سنت و آداب ما قابل معامله با هیچ موجودیت سیاسی نیست. بنده خود رای ام را دادم. اما وقتی با دید فرهنگی به موضوع نگاه کردم افتخار میکنم. حسی که بعید می دانم تخریب گران چیزی از آن بفهمند.
نقل قول کردن
+17 #5 سوال 1394-12-18 09:08
دوستانی که طرفدار این گروه از یاشولی ها هستن.مگه یاشولی گری فقط اینه که یه نماینده ترکمن بفرستیم مجلس و دیگر بس...اگه اینا واقعا دلشون به حال مردم و جوونا میسوزه چرا هیچ کار مفیدی انجام نمیدن.مگه از هرکدوم از روستاها نماینده ندارن مگه مشکلات مردم رو نمیدونن؟!چرا جمع نمیشن یه کارگاهی یه سالن ورزشی یه ...برای مردم بسازند؟!
نقل قول کردن
+16 #6 سردار 1394-12-20 17:22
سیاست یعنی علم کشورداری،اداره امورداخلی وخارجی مملکت.
چرامیگویندسیاست کثیف است ودوست ودشمن نمی شناسد!!!!
این درست نیست!!بهتراست بگوییم سیاستمدارکثیف دوست ودشمن نمیشناسد!!
وسیاستمداری کثیف است که ضعیف النفس است واراده ای ازخودنداردوبازیچه دست دیگران است!
نقل قول کردن
+16 #7 سردار 1394-12-20 19:04
یاشولی هم باشولی های قدیم!!
نه یاشولی های موتورسوار!!
نه یاشولی 22ساله ای که هنوزمعنی یاشولی رانمیداند!!
یاشولی بزرگ!اگرالان یاشولی بودن رانشان دهیدحساب است!!
اگرتوانستیدهمه مردم منطقه راباهم همراه کنیدحساب است!
اگرتوانستیدرقیبان رارفیق کنیدحساب است!
نقل قول کردن
-8 #8 یونس 1394-12-21 20:27
دوست محترم،شما از روز اول فقط جنبه منفی قضیه را دیدید کاش به جای اینکه هویت 600 نفر از یاشولی ها بدانید خودتان را در معرض عموم قرار می دادید تا شما را بشناسیم که دارای چه گرایش فکری هستید.و حداقل یک راهکار مناسب ارائه میکردید.
نقل قول کردن
+7 #9 سردار 1394-12-23 20:37
دیدیدچقدرراحت می توان مردم رامشغول کرد!!!
اینقدرراحت بین مردم شکاف ایجادکردوبین آنها تفرقه افکند!!
ای داد و ای هوار!!!آقایانی که خوشحال هستیدکه کارگردانی موفقی داشته اید شمارابه خداچشمهایتان رابازکنیدوببینیدکه بامردم چه کرده اید!!
ببینیدچطورنام شریف یاشولی رابه گندکشیده اید!!
این یک کنکورنیست که به جواب آخرامتیازمثبت بدهند!!
ناخدایان!!این یک مسئله بودکه بیشترین نمره به راه حل آن تعلق داشت!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر