c_300_250_16777215_10_images_9411_1.jpg

ترکمن سسی-درد شدید، بیمار را ناچار به درخواست مرگ زودهنگام می‌کند؛ اما این مسئله دلایل زیادی دارد.


 این مسئله که آیا داشتن یک بیماری لاعلاج می‌تواند توجیهی برای پایان دادن به زندگی باشد، همواره بحث‌برانگیز بوده و مخالفان و موافقان بسیاری داشته است. تاکنون از ابعاد مختلف مذهبی، پزشکی، اجتماعی، روانشناسی و غیره به پدیده «اتانازی» یا «مرگ راحت» توجه شده است. جذابیت این موضوع حتی از تیررس نگاه عوامل سینما نیز دور نمانده و دست‌مایه فیلم‌های زیادی قرار گرفته است. گرچه اغلب آن‌ها به دلیل آن چه تشویق این اقدام خوانده شده است بسیار مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

بی‌بی‌سی در این خصوص در مطلبی نوشت: اتانازی چیست؟  این واژه به معنای پایان دادن به زندگی یک فرد برای رها ساختن او از رنج بیماری است. به طور معمول فردی که تصمیم می‌گیرد به این شیوه بمیرد، از یک بیماری لاعلاج رنج می‌برد؛ اما این مسئله درباره همه مواردی که تاکنون دیده شده است صدق نمی‌کند.

در اغلب موارد خود فرد خواهان مرگ به این شیوه شده است؛ گرچه مواردی نیز وجود داشته که اقوام، پزشکان یا حتی دادگاه اجازه مرگ یک فرد به این روش را داده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی «آدی،» واژه اتانازی (euthanasia) ریشه یونانی دارد و به معنای «مرگ خوب» است. گرچه زندگی تا پایان عمر حق هر انسانی است، گاهی اوقات تسریع مرگ تنها راه نجات از درد و رنج به نظر می‌رسد. به طور مثال، از این روش برای کشتن افرادی که در میدان‌های جنگ تا حد مرگ زخمی شده بودند، استفاده ‌شده است.

استدلال‌های مخالفان اتانازی

تاکنون دلایل بسیاری برای مخالفت با این موضوع مطرح شده است. افرادی که از جنبه مذهبی به این مسئله نگاه می‌کنند، معتقدند کشتن انسان‌ها، نوعی دخالت در کار خدا محسوب می‌شود. از جنبه پزشکی نیز بسیاری معتقدند استفاده از این روش برای خلاص کردن بیماران بوسیله دکترها و متخصصان امور پزشکی، خلاف سوگندی است که دانش‌آموختگان این علم یاد می‌کنند تا در هر شرایطی از تمام توان خود برای نجات جان بیماران بهره بگیرند. گرچه تاکنون قسم مذکور چندان در ممانعت از انجام این اقدام بوسیله پزشکان تأثیرگذار نبوده است.

استدلال دیگر، خطرِ افتادن در سراشیبی سقوط بر اثر تداوم این اقدام است؛ زیرا امکان دارد در صورت رواج آن بسیاری از موارد اتانازی بدون ضرورت و از روی هوس درخواست و انجام شود.

اتانازی در کشورهای مختلف

به نوشته بی‌بی‌سی، اتانازی در انگلیس جایز نیست و سقف مجازات کسی که به مرگ دیگری کمک کند، 14 سال حبس است. در استرالیا نیز انجام این عمل غیرقانونی است و مجازاتی را به همراه دارد. اما در هلند انجام این اقدام تحت شرایطی خاص بلامانع است. اگر بیماری که خواهان مرگ با این شیوه است به اندازه کافی راجع به این مسئله اطلاعات داشته باشد، در زمان کافی درباره آن تصمیم‌گیری کند و دیگر راهی به جز انجام این اقدام برایش باقی نمانده باشد، می‌تواند این روش را برای پایان دادن به زندگی خود انتخاب کند. از طرف دیگر، پزشکی که قرار است این اقدام را انجام دهد نیز باید با متخصص دیگری که تجربه انجام آن را دارد مشورت کند. اتانازی در بلژیک و لوکزامبورگ نیز منع قانونی ندارد. در آمریکا نیز این اقدام تنها در چند ایالت انگشت‌شمار مجاز است.

در ادامه 8 نمونه از بحث‌برانگیزترین موارد درخواست مرگ به این شیوه به نقل از پایگاه اینترنتی «آدی» ذکر می‌شود:

1.    والنتینا، دختری 14 ساله‌ اهل کشور شیلی بود که اوایل سال 2015 به دلیل بیماری «فیبروز سیستیک» از «میچل باچله،» رئیس‌جمهور کشورش، درخواست کرد با مرگ او به روش اتانازی موافقت کند. این بیماری لاعلاج که بیشتر مردم اروپای شمالی به آن مبتلا می‌شوند باعث سفت و چسبنده شدن ترشحات در بخش‌هایی از بدن می‌شود. به دلیل منع قانونی این اقدام در شیلی، باچله نتوانست اجازه انجام آن را به والنتینا بدهد. اما درخواست این دختر سر و صدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت و بسیاری را به فکر تجدیدنظر درباره قوانین مرتبط با اتانازی انداخت. سرانجام  بیماری در 14 مه 2015 (25 اردیبهشت 94) والنتینا را از پای درآورد.


2.    «بریتنی مِینارد،» زن 29 ساله‌ای بود که در نوامبر سال 2014 ( تحت قانون «مرگ با کرامت» ایالت اورگن آمریکا به درخواست خودش به دلیل تزریق دوز بالای داروی «باربیتورات» برای همیشه چشم از جهان بست. او از بیماری سرطان مغز رنج می‌برد و به گفته پزشکان تنها 6 ماه برای ادامه زندگی فرصت داشت.


3.    «بتی و جورج کامبیاس،» یک زوج کانادایی بودند که در طول 50 سال زندگی مشترک هرگز از یکدیگر جدا نشده بودند. به همین دلیل زمانی که مشخص شد جورج از بیماری قلبی رنج می‌برد، بتی نیز به فکر مرگ همزمان با شوهرش افتاد. آن‌ها می‌خواستند این اقدام، قانونی انجام شود. به دلیل منع قانونی خودکشی به این روش در کانادا، آن‌ها از دولت سوئیس درخواست کردند حکمی در این زمینه صادر کند. در نهایت با درخواست آن‌ها موافقت نشد و در کمال ناباوری بتی که در آن زمان در سلامت کامل بود، در سال 2009 بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. این در حالی است که جورج با وجود بیماری قلبی همچنان از نعمت حیات برخوردار است.


4.    در سال 2012 «مارک و ادی وربِسِم،» برادران دوقلوی 45 ساله که به طور مادرزادی ناشنوا بودند، زمانی که دریافتند به زودی بینایی خود را نیز از دست خواهند داد، خواستار مرگ به روش اتانازی شدند. آن‌ها سرانجام به دنبال یک تزریق مرگبار در بلژیک از دنیا رفتند.


5.    در سپتامبر سال 2014 «فرانک ون دن بلیکن» 50 ساله که به دلیل قتل و تجاوز به حبس ابد محکوم بود، پس از گذراندن 30 سال از دوره محکومیت خود، خواهان پایان دادن به زندگی‌اش شد. به دنبال پذیرش درخواست وی و مرگش، دست‌کم 15 نفر دیگر از هم‌بندی‌هایش خواهان انجام این اقدام شدند.


6.    در سال 2013 «تیم بورز» 32 ساله پس از افتادن از درخت هنگام شکار گوزن و آسیب شدید در ستون فقرات تصمیم گرفت به زندگی خود پایان دهد. این مرد هندی 5 ساعت پس از قطع دستگاه تنفس از دنیا رفت. او 3 ماه قبل از این حادثه ازدواج کرده و همسرش در زمان مرگ وی باردار بود.

7.    «ناتان ورهلست» 44 ساله در سال 2013 به دلیل مشکلات روحیِ پس از جراحی تغییر جنسیت خواستار مرگ خود شد. مرگ او با روش تزریق مرگبار رقم خورد.


8.    «چنتال سبیر،» معلم بازنشسته فرانسوی، به مورد نادری از سرطان مبتلا شد. او از انجام معالجه سرباز زد و تصمیم گرفت برای آزادی اتانازی مبارزه کند. در سال 2008 یک دادگاه فرانسوی درخواست وی را رد کرد. چند روز پس از صدور حکم دادگاه، جنازه‌ او در منزلش پیدا شد. نتایج کالبد شکافی مشخص کرد مرگ وی طبیعی نبوده است و دارویی سمی که از آن برای اتانازی استفاده می‌کنند در خون او یافت شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه‌ها  

+1 #1 عبدالغفور 1395-01-14 10:06
از این مطالب نذارید بهتره.فکر آدما رو ناراحت می کنه.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر