c_300_250_16777215_10_images_00001844934.jpg

ترکمن سسی-سنگینی بار اندوه فاجعه منا با گذشت بیش از 6 ماه از این رخداد تلخ هنوز بر شانه ملت ایران و خانواده های داغدار شهدای آن احساس می شود. این سنگینی، صفتی برای مسوولیت دستگاه های گوناگون نظام جمهوری اسلامی در پیگیری این رخداد به شمار می رود.


«سالی که تمام شد، سال 94، مثل همه سال های دیگر آمیزه ای از شیرینی ها و تلخی ها و فراز و فرودها بود. طبیعت زندگی همین است؛ از تلخی حادثه منا تا شیرینی راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات هفتم اسفند.» این بخشی از پیام نوروزی امسالِ رهبر انقلاب بود؛ پیامی که در آن، در برابرِ شیرینی حماسه های مردمی سال 94، از حادثه منا به عنوان تلخترین رخدادِ پارسال یاد شد.
از وقوع فاجعه منا بیش از 6 ماه گذشته است. این رخداد که به ظاهر بر اثرِ بی تدبیری کارگزاران حج در دولت سعودی شکل گرفت، اندوهی بزرگ در جهان اسلام به وجود آورد و عید مسلمانان جهان را به عزا تبدیل کرد به طوری که خبرگزاری فرانسه از آن به عنوان مرگبارترین فاجعه تاریخ حج نام برده است.
اشاره خاص مقام معظم رهبری به تلخی این فاجعه نیز بدون شک ریشه در عمق و گستره آن دارد. جان باختن مظلومانه هزاران نفر از ضیوف الرحمان با کام تشنه، در جامه احرام، در حال عبادت، در روز عید، در سرزمینی که باید امن ترین سرزمین باشد تنها می تواند در قالب یک فاجعه تلخ تفسیر و تشریح شود.
در کشور ما در سایه تدبیر رهبر معظم انقلاب و احساس مسوولیت مدبرانه دولت، اقدام و آیین های قابل تقدیری برای احترام به شهدای عزیز این فاجعه به عمل آمده که اعلام سه روز عزای عمومی و دفن این عزیزان در گلزار شهدا و همچنین حضور سران سه قوه در استقبال و تشییع پیکر مطهرشان از آن جمله است. اختصاص عنوان شهدای منا به درگذشتگان این فاجعه غم بار نیز تصمیم شایسته دیگری بود که برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره این عزیزان گام ارزنده ای به حساب می آید.
آنچه امروز پس از 6 ماه از وقوع این فاجعه لازم است همچنان مورد توجه مسوولان و مدیران دستگاه های مختلف قرار گیرد، پیگیری فرمان های رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص است. ایشان در دیدار مسوولان و دست اندرکاران حج وظیفه دستگاه های مختلف را به این شرح تبیین فرموده اند: «این حادثه به هیچ وجه نباید فراموش شود و دستگاه دیپلماسی و سازمان حج موظف هستند که این موضوع را به صورت قاطع دنبال کنند.»
رویکرد مورد انتظار در پیگیری این فاجعه باید متمرکز بر تعیین چرایی و چگونگی شکل گیری این فاجعه، مجازات مقصران، استیفای حقوق خانواده های داغدار و اطمینان یافتن از تکرار نشدن حوادث مشابه در سالهای آتی باشد. خانواده های داغدار که هیچگاه این فاجعه را فراموش نمی کنند با توجه به خسارت های روحی و عاطفی وارد شده صبورانه منتظرند تا نتیجه اقدام های دستگاه های مختلف را ببینند.
مناسب است بر اساس وظایف معین، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سازمان حج و زیارت قاطعانه همچون گذشته پیگیر ماجرا باشند و به هر طریق ممکن از مسیرهای دیپلماتیک و مذاکرات چندجانبه و دو جانبه پنج محور را از کشور میزبانِ فاجعه به شرح ذیل مطالبه و پیگیری کنند:
1- در قبال تعهدها و مسوولیت های قانونی، شرعی و بین المللی خود در خصوص این حادثه پاسخگویی لازم را داشته باشد.
2- نتیجه بررسی کمیته حقیقت یاب اعلام و مقصران حادثه مشخص و مجازات شوند.
3- در طراحی برای اجرای حج درسال های آتی آمادگی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و مدیریتِ امداد پس از حادثه داشته باشند.
4- اشکال ها و نقاط ضعف در مهندسی منطقه و نیز مهارت نیروهای پلیس و تجهیزات امدادرسانی را در بررسی های میدانی شناسایی کنند و برای حج سال های بعد رفع و تکرار نشدنِ آن تضمین شود.
5- با تعیین و ارایه تسهیلات لازم، امکان زیارت قبور شهدایی که در مکه به خاک سپرده شده اند برای خانواده های داغدار فراهم آید.
پسندیده است دستگاه های مسوول گزارش اقدام خود و نتایج آن را به صورت پیوسته برای افکار عمومی و خانواده های داغدار این فاجعه منتشر کنند.

منبع:ایرنا-گروه پژوهش و تحلیل خبری

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر