c_300_250_16777215_10_images_analysis.jpg

ترکمن سسی: در روزهای اخیر و بویژه پس از سپری شدن ایام تعطیلات نوروز بازار تحلیل نویسی درباره فضای انتخاباتی در سه حوزه باقی مانده در مرحله دوم داغ شده است .

در این بین اوج این تحلیل نویسی ها در رابطه با فضای انتخاباتی حوزه انتخابیه مرکز گرگان و آق قلا بوده است.دراین زمینه سوای زوایای نگاه ظریفی که در برخی از این تحلیل ها وجود دارد متاسفانه مشاهده می شود که بخش عمده ای از آنها تحت تاثیر نگرشهای سیاسی تحلیل گر قرار گرفته است .
در مباحث مربوط به روش تحقیق تاکید می گردد که یک محقق مسائل اجتماعی زمانی می تواند به یک جمع بندی واقعی از یک رویداد سیاسی – اجتماعی دست پیدا کند که  بدون پیش داوری قبلی سراغ موضوع برود .در این شرایط محقق می تواند یک نتیجه گیری را حتی اگر برخلاف میل و علاقه خود باشد به عنوان نتیجه نهایی اعلام کند.
اما در نقطه مقابل زمانی که یک تحلیل گر بر اساس یک علقه شخصی و با یک پیش زمینه طراحی شده در ذهن خود به سراغ بررسی رویدادها برود، لاجرم مقدماتی را در کنار هم می چیند که برای نتیجه گیری مد نظر خود به آنها نیاز دارد .
در روزهای اخیر جنس تحلیل های برخی از دوستان درباره فضای انتخاباتی حوزه انتخابیه مرکز استان از نوع دوم بوده است .در این چارچوب برخی از نیروهای اصلاح طلب با تکیه بر علقه های سیاسی خود تلاش دارند فضای انتخاباتی مرکز استان را به نفع دو کاندید مورد خود یعنی آقایان تربتی نژاد و هزار جریبی تعبیر نمایند .
برای بررسی صحت و سقم این دیدگاه و ادعایی که برخی از دوستان در رابطه با پیروزی لیست اصلاح طلبان در مرحله اول انتخابات در استان گلستان مطرح می کنند باید قدری به عقب برگردیم و ببینیم در مرحله نخست انتخابات مجلس دهم ،عملکرد اصلاح طلبان در حوزه های مختلف انتخابیه استان چگونه بوده است .
شورای راهبردی اصلاح طلبان گلستان درمرحله اول انتخابات در حوزه های انتخابیه شرق (مینودشت و مراوه تپه )و آزاد شهر و رامیان از گزینه هایی حمایت کرد(شهمرادی و کوهساری ) که نتیجه مطللوبی از این مرحله عاید آنها نشده و هر دو مغلوب شدند .در حوزه  های انتخابیه گنبد و غرب استان (ترکمن – کردکوی)استراتژی اصلاح طلبان متفاوت تر از دو حوزه قبلی بود .
در این حوزه ها شورای راهبردی اصلاح طلبان کار خاصی نکرد .نهایت کار این شورا قرار دادن خروجی اجماع نیروهای ترکمن در این دو حوزه در لیست خود بود .به تعبیر برخی از دوستان ،شورای راهبردی در این حوزه ها فقط لقمه آماده را قورت داد.تنها ظرافت کار شورای راهبردی اصلاح طلبان گلستان در این حوزه ها این بود که ملاک اصلی حمایت خود از کاندید خاص را در تجمیع نیروها و فعالان مناطق مختلف قرار داد.ملاکی که از طرف جناح مقابل به کل فراموش شده بود .در نهایت هم بخش اعظم آراء این دو بزرگوار در مرحله اول صبغه بومی داشت تا سیاسی .اما شورا از این شرایط بهترین استفاده را انجام داد.
در رابطه با تیپولوژی سیاسی و اجتماعی دو نیروی مورد حمایت شورای راهبردی اصلاح طلبان هم باید گفت که این شورا درگنبد سراغ نیرویی رفت که گرایش مشخص وروشن اصلاح طلبی نداشته و حتی در مقاطعی با نیروهای اصول گرای استان تعامل بیشتری داشته است .قره جه طیار در تبلیغات انتخاباتی خود چندین بار بر روی این نکته تاکید کرد که نیروی جناحی نیست .
درمورد دکتر رامین نورقلی پور هم همه می دانند که وی دارای سابقه فعالیت سیاسی روشن و مشخص در منطقه نمی باشد و حتی مهم ترین حامیان وی هم تا سه ماه قبل ایشان را نمی شناختند.
دکتر نورقلی پور نتیجه شرایط ایجاد شده بعد از اعلام نتایج صلاحیت ها بود .بنابراین ایشان هم یک نیروی سیاسی با صبغه مشخص و قوی اصلاح طلبانه نیست .هر چند ممکن است در آینده تعامل نزدیکی با نیروهای اصلاح طلب برقرارنماید  .درمورد ایشان هم شورای راهبردی اصلاح طلبان زمانی که اکثریت نیروهای شاخص سیاسی ترکمن بعد از ناامیدی از گزینه های اصلی خود مثل قورلی زاده و شکیبایی سراغ وی رفتند با استفاده از شرایط ایجاد شده از وی حمایت کرده و نهایت استفاده را از فضای  موجود کرد .
در یک جمع بندی کلی در مورد حوزه های مذکور باید گفت که شورای راهبردی اصلاح طلبان در مرحله اول انتخابات مجلس دهم ، در دوحوزه شرق و آزادشهر و رامیان شکست خورده و در حوزه انتخابیه گنبد توانست کاندید مدنظر خود را راهی مجلس نماید.
درمورد حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا حرف  برای گفتن زیاد است.در این حوزه نتیجه نهایی شورای راهبردی اصلاح طلبان این بود که از لیست مورد حمایت آن یک نفر به مرحله دوم رسید .این نتیجه در حالی محقق شد که تعداد کل کاندیداهای اصلاح طلب در حوزه انتخابیه مرکز استان در مرحله اول سه نفر (تربتی نژاد،هزارجریبی و رادمهر) بود و در نقطه مقابل تعداد کاندیداهای  اصلی و موثر اصول گرا حداقل شش نفر بودند .طبیعی است که در این شرایط رای اکثریت اصلاح طلبان تجمیع و آراء نیروهای اصول گرا پراکنده شده است .
بر اساس این شرایط برخی از فعالان انتخاباتی اعتقاد دارند نیروهای اصلاح طلب تمام ظرفیت آراء خود را در مرحله اول نشان دادند و تعداد آراء آنها در مرحله دوم تغییر محسوسی نخواهد داشت.برخی از فعالان سوال می کنند در مرحله دوم کدام ظرفیت جدید به آراء قبلی اصلاح طلبان اضافه خواهد شد ؟سوالی که در صورت ارائه  پاسخ مستدل دوستان اصلاح طلب حتما در ترکمن سسی منتشر خواهد شد .
 اما در این شرایط ممکن است به علت باقی ماندن تنها یک نیروی اصول گرا در دور دوم و نهایتا تجمیع نیروهای اکثریت این کاندیداها در پیرامون این کاندید  (حجت الاسلام طاهری )آراء وی بیشترین تغییر را نسبت به مرحله اول شاهد باشد .البته این در حد یک گمانه زنی است که ممکن است حامیان این نگاه هم بر اساس علقه های سیاسی خود به این اعتقاد رسیده باشند .
در این شرایط برخی از فعالان انتخاباتی اعتقاد دارند با توجه به ابراز تمایل بخش قابل توجهی از نیروهای سیستانی و محلی به سمت امانزاده وی نیز از شانس بالایی برای راهیابی به مجلس برخوردار است.نباید فراموش کنیم که برخی از نیروهای اصول گرای گرگانی اعتقاد دارند امانزاده مستقل، بهتر از دو کاندید اصلاح طلب است وباید مورد حمایت قرار گیرد .در این شرایط این احساس ممکن است همه معادلات را به هم بزند.
در نهایت باید گفت که در مسائلی که با پدیده ای بنام انسان سرو کار داریم  با توجه به پیش بینی ناپذیر بودن برخی از رفتارهای نوع بشر ارزیابی دقیق از سمت وسوی آینده سیاسی مشکل است .اما این شرایط نباید ما را به سمت مقدمات تحلیلی غیر واقعی هدایت نماید.

دیدگاه‌ها  

+1 #1 حامد 1395-01-22 19:53
سلام
ممنونم از تحلیل زیبای شما
ولی اجازه بفرمایید بخشی را با شما همداستان نباشم
علت بالا آمدن نبی وتربتی این مطالب شما نبود
بلکه ردصلاحیت خانم ابشناس وحمایت ایشان در واپسین لحظه ها باعث شد تا نبی وترتی به مرحله دوم راهیابی داشته باشند وبدون این آرا طاهری به مرحله نخست رسیده بودند
اکنون هم باتوجه به فراجناحی بودن خانم ابشناس وحمایت قاطع ایشان از دوگزینه امانزاده وتربتی نژاد احتمال کرسی رفتن تربتی وامانزاده را افزایش میدهد
دوست عزیزم
مطالب فوق را پر رنگ تر بفرمایید ودر تحلیل خود بگنجانید
چون شیره این تحلیل این مطالب بودند که در نگارش ادیبانه شما نادیده گرفته شده بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر