c_300_250_16777215_10_images_majles12.jpg

ترکمن سسی ،عبدالقیوم شکاری :در فاصله کمتر از یک هفته از انتخاب آیت الله جنتی به عنوان رئیس مجلس خبرگان ،نتیجه انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس دهم آب سردی را بر اندام اصلاح طلبان ریخت .

در هفته های گذشته و پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دهم و خبرگان در سطح کشورتعدادی از فعالان سیاسی با استناد به برخی از لیست ها و دسته بندی های اعلام شده تصور می کردند، نتایج کسب شده در انتخابات مجلسین باعث بروز تغییرات بنیادین در ساختار هیات رئیسه آنها گردد.اما نتیجه انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان درهفته گذشته و مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه بطلان این تصورات را ثابت کرد .

به راستی چرا این گونه شد ؟چرا در حالی که بر اساس محاسبات آماری برخی از افراد ،تعداد کاندیداهای منتخب لیست اصلاح طلبان (امید )در سطح کشور بیشتر از رقیب بود نتیجه انتخابات هیات رئیسه مجلس  به مسیری متفاوت رفت ؟

جواب ساده ای که برای این سوالات وجود دارد این است که برخی از افرادی که در انتخابات اخیر، با اصرار اصلاح طلبان در لیست امید قرار گرفته اند در وادی عمل ،اعتقادی به باورهای فکری این جریان سیاسی نداشته و در برخی از مواقع از همراهی با این جریان خودداری می کنند.

بر اساس اعلام خبرگزاریها ، در انتخابات هیات مجلس دهم علی لاریجانی از جریان اصول گرایی با کسب 173 رای با اختلافی فاحش نسبت به محمد رضا عارف (103 رای ) بر منصب ریاست مجلس تکیه زد .البته تحلیل گران واقع بین سیاسی در روزهای اخیر با پیش بینی این نتیجه به عارف توصیه کرده بودند که از حضور در این رقابت خودداری کند .اما فشار برخی از محافل باعث شد تا سرلیست ائتلاف امید در این رقابت حاضر گردد.نتیجه این حضور هم شکستی گیج کننده برای ائتلاف وی بود .

بنظر می رسد افرادی که اصرار بر حضور محمد رضا عارف در این رقابت داشتند یا از وقعیت های سیاسی کشور به شکل دقیق مطلع نبودند یا این که می خواستند وی را خراب کنند.برخی از افراد اعتقاد دارند بعضی از جریانات درون ائتلاف اصلاح طلبان با علم به پشتوانه مناسبی که محمد رضاعارف در جامعه دانشگاهی و روشنفکری داشت برای حذف وی از گردونه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این سناریو را طراحی کردند .سناریویی که از نگاه این محافل به خراب شدن عارف منتهی می گردید .

در هر صورت نتایج انتخابات ریاست مجلس خبرگان و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نشان داد که موج تغییر فضای سیاسی در کشور به بلندی ادعای فعالانی نیست که مدعی بودند لسیت امید برنده مطلق انتخابات اخیر بوده است .

درسهای دو شوک بزرگ اخیر برای فعالان سیاسی این است که درمورد ماهیت تغییرات باید با ژرف اندیشی و تعمق بیشتری نظر دهند و با برخوردهای احساسی دچار شوک های روحی نگردند .

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر