c_300_250_16777215_10_images_948_371_orig.jpg

ترکمن سسی-روز پنج شنبه شهر کلاله شاهد ترافیک سنگینی بود. این ترافیک نه به دلیل بازار هفتگی و نه به دلیل راه بندان معابر اصلی شهر رخ داد بلکه به دلیل اتمام آزمون استخدامی بیمارستان کلاله در سال جاری بود. 

 

آمار قابل توجه شرکت کنندگان در این آزمون نشان از درصد بالای بیکاری شهرستان کلاله و برخی از شهرهای همجوار می باشد. امری که در سالهای اخیر بعنوان یکی از مهمترین چالش های جوانان و نیروهای کار بوده و باعث ایجاد برخی از معضلات اجتماعی در جامعه شده است.به اذعان بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران امو،منطقه شرق استان گلستان در بخش کشاورزی،دامپروری و گردشگری و حتی صنعتی دارای پتانسیل های بالایی می باشد.اما متاسفانه به دلیل برخی از مشکلات که متاثر از عوامل داخلی و بیرونی می باشد ما همچنان شاهد موج عظیم بیکاری در منطقه می باشیم.با توجه به اهمیت موضوع و از طرفی رویکرد مسئولین محترم منطقه بر مبنای اقتصاد مقاومتی و همچنین نیاز مبرم جوانان منطقه بر اشتغال پایدار، پیشنهادات زیر در رفع و ارتقای این معضل مهم  ارائه می گردد:

 

1-توجه خاص بر فعال سازی و بازیابی شهرکهای صنعتی موجود در منطقه با تمرکز بر جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی با تاکید بر محوریت صنایع تولیدی و تبدیلی از محصولات کشاورزی منطقه.

 

2-تاکید ویژه بر بکارگیری نیروهای بومی شرق گلستان در مراکز تولیدی و تبدیلی منطقه بویژه در طرح های بزرگ اقتصادی که جنبه استراتژیک دارند.

 

3-توجه ویژه، ساماندهی و حمایت همه جانبه از  تولید محصول پر در آمد" پسته" در منطقه قازانقایه و اهتمام هدفمند  بر گسترش این محصول مهم.

 

4-توجه خاص بر احداث و بهره برداری از سدها و آب بندهایی همچون نرماب و چهل چای مینودشت و چایلی مراوه تپه با در نظر گرفتن اهمیت و نقش آنها در افزایش تولید محصولات کشاورزی و صنعتی منطقه

 

5-انجام مذاکرات لازم با مسئولین خراسان شمالی برای سرازیر نمودن بخشی از آب سد شیرین دره به پایین دست در راستای احیای رود اترک و همچنین لایروبی این رود بزرگ شمال ایران  با توجه به نقش آن در توسعه و آبادانی شهرستان مراوه تپه.

 

6- احیای صنایع دستی و خانگی تقریبا فراموش شده همچون قالیبافی،نمدمالی، تولید و دوخت نقش های برجسته لباسهای محلی ، پرورش کرم ابریشم و سایر حرف خانگی که در زمانی نه چندان دور نقش عمده ای را در تامین مالی خانواده ها بر عهده داشتند.

 

7-نظر به نقش عمده گردشگری در ایجاد اشتغال، توجه خاص به پتانسیل ها و جاذبه های  توریستی و اکوتوریسم شرق گلستان از قبیل جنگل گلستان،آرامگاه مختومقلی فراغی،آرامگاه خالدنبی،تنگه چهل چای، منطقه آقسو و زاوکوه،منطقه فارسیان و کیارام و بقاع متبرکه موجود در منطقه که در صورت برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی یقینا می تواند به اشتغال نیروهای کار منطقه کمک کند.

 

8-و آخرین پیشنهاد اینکه استخراج و انتقال  برخی از منابع زیر زمینی موجود در منطقه با رعایت تمام جوانب زیست محیطی و اکوسیستمیک، می تواند باعث ایجاد اشتغال در صنایع پایین دست شده و به رونق کسب و کار در شرق گلستان کمک کند.

 

در پایان امیدوار است مسئولین محترم منطقه بویژه نماینده محترم مردم شریف منطقه در مجلس شورای اسلامی جناب مهندس غراوی به بحث  مهم اشتغال جوانان اهتمام ویژه ایی داشته و تمام سعی خود را در رفع این مشکل که خود علت و اسباب بسیاری از مشکلات و معضلات جوانان غیور منطقه ما شده است مبذول نمایند.ان شاالله.

فرهاد ادیبان

کارشناس ارشد مطالعات

دیدگاه‌ها  

+6 #1 ممی پرتوی 1395-03-14 16:22
با تشکر از اقای ادیبان که یکی از مهمترین معضلات جوانان و منطقه را به قالب تحریر در آوردین انشاا... که مسوولانبا برنامه ریزی های دقیق و کارامد و استفاده از نیروهای متخصص بررفع این مشکلات گامی در رفع این مشگل بردارند
با تشکر
نقل قول کردن
+5 #2 ثابت سید 1395-03-14 19:20
باتشکر از برادر ادیبان از این که مهمترین معضل ومشکل منطقه وبخصوص قشر جوان وتحصیل کرده را عنوان نمودید /دست مریزاد
نقل قول کردن
+1 #3 آق ارکاکلی 1395-03-22 00:54
سلام به برادران سایت وزین ترکمن سسی که مشکلات جوانان منطقه را بررسی می کنید.همانطور که استاد ادیبان گفتن مهمترین مشکل ما جوانان بیکاری هست که غیر قابل تحمل شده.مسولان کاری بکنند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر