c_300_250_16777215_10_images_73470c61-ed04-4a39-b9f4-49364bb3e424.jpg

امان محمد خوجملی: گاهی اوقات در خصوص کشفیات مواد مخدر و نحوه ی مبارزه با آن سخنانی گفته می شود که انسان نمی داند  که این سخنان را چگونه ارزیابی بکند؟

 

آیا آنرا موفقیت ارزیابی کند یا شکست؟ هر از چندگاهی میشنویم ماموران نیروی انتظامی از سودا گران مرگ اینقدر مواد مخدر کشف کردند. خب این از یک طرف افزایش کشفیات را می رساند که برای نیروی انتظامی که با این همه خطرات جانی با آنها مبارزه می کند و آنها را برای مجازات به دادگاه می سپارد. از طرف دیگر افزایش کشفیات افزایش مصرف را می رساند. آیا گرایش مردم به افزایش مصرف نوعی شکست نیست؟ آیا گرایش مردم به کارهای بد را چگونه باید ارزیابی کرد؟ پناهندگی مردم و جوانان به مواد مخدر را چگونه تفسیر کرد؟ فرماندار آق قلا هم  بر ضرورت شناسایی و پاکسازی مناطق آلوده ی شهر به صورت جدی تاکید می کند.(به نقل از ترکمن نیوز) خب سئوال این است آیا با این کارها مناطق آلوده پاک می شود؟ یا بذر آن به تمام نقاط شهر پراکنده می شود؟ آمارها هم افزایش مصرف را سال به سال تایید می کند. آیا بهتر نیست روش مبارزه با مواد مخدرعوض شود و ما به جای خراب کردن مکان آنها مانند کشورهای صنعتی این مشکل را به رسمیت بشناسیم و برای آنها مکان مناسب و پارک مخصوص خودشان را بسازیم تا آنها در آن مکان تجمع کنند و از مجازات هم مصون باشند ولی در عوض در دیگر جاهای شهر تردد نکنند و موقعیت مردم را به خطر نیندازند. اگر لازم باشد کمک های بهداشتی مانند سرنگهای مجانی هم به آنها تحویل داده شود تا سرایت آلودگی را بیشتر نکنند.

 

ما باید فکر ریشه کنی مواد مخدر با این گونه روشهای غیرعلمی و سنتی را از سر خود بیرون کنیم. تا با استفاده از نظرات جرم شناسان و روان شناسان و جامعه شناسان بر جسته کشور در فکر کاهش آن در دراز مدت باشیم . به قول جامعه شناسان معضلات اجتماعی تک علتی نیستند و ریشه های عمیق تر در سایر مسائل دارند تا آنها در یک تحقیق علمی و همه جانبه کشف و مورد مداوا قرار نگیرند به این آسانی حل نخواهد شد همچنانکه در عرض چهل سال گذشته با فداکاریهای فراوان نیروهای انتظامی حل نشده است. همین امسال سالنامه روزنامه شرق آمار جالبی در مورد خودکشی منتشر کرده بود که در مورد ایران بسیار حیرت آور است. آمار خودکشی در جهان برای هر یک میلیون نفر 20 نفر می باشد اما در ایران برای هر صد هزار نفر 200 نفر می باشد یعنی در یک میلیون می شود 2000 نفر. به عبارت دیگر می شود صدبرابر دنیا. خب این آمار عمق فاجعه را نشان می دهد و ما برای مبارزه با آنها راه و روش علمی را در پیش نگرفته ایم و مملکت را بصورت غیر علمی اداره کردیم که کار به اینجا کشیده است. بهتر است یک بار هم روشهای علمی برای حل مشکلات کشور امتحان شود که شاید نتیجه عوض شود.

 

گفته می شود کشور ایتالیا حدود 70 میلیون نفر جمعیت دارد و لی معتادان مواد مخدر آن حدود 70 هزار نفر هستند اما ایران با 80 میلیون نفر جمعیت حدود 5 میلیون معتاد. خب این تفاوت خیلی زیاد است این در حالی است که در ایتالیا این همه بگیر و ببند و اعدام وجود ندارد ولی جمعیت معتادان آن از کشور ما خیلی کمتر است و می شود از تجارب این کشورها هم استفاده کرد تا راه جدیدی گشوده شود تا بلکه مشکل کاهش یابد. البته باید این هم افزوده شود تصمیم گیری در این خصوص در حیطه اختیار مسئولان محلی نیست در سطح کلان مملکتی باید تصمیم گرفته شود. 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر