c_300_250_16777215_10_images_00001844934.jpg

 

ترکمن سسی-عید قربان آمد،عیدی که شادی را به قلوب مسلمین می آورد،عیدی که ما را یاد ابراهیم نبی می اندازد و هوای روزگاران گذشته به ما می بخشد ولیکن این عید امسال حکایتی دیگر دارد.


یکسال از عروج تشنه لبان ما در منا گذشت،یکسال از آه ها و اشک های ما سپری شد.


ایام سختی بود،هنگامیکه مسرور از بندگی خداوند در عیدگاه اهل سنت به خانه برگشتیم،خبر اتفاق تلخ منا را در صدا و سیما شنیدیم ولیکن از عصر همان روز اخبار موثق تری در رسانه ها منتشر شد،اخباری که ابعاد فاجعه تلخ در رمی جمرات را آشکارتر می ساخت.

ابعاد فاجعه به حدی بالا بود که رهبر انقلاب سه روز عزای عمومی اعلام کردند و مردم ایران در سوگ 464 شهید خویش عزادار شدند.

ترکمن های استان گلستان به عنوان اهل سنت حنفی مذهب با 45 شهید داغدارترین مردم ایران بودند و تقریبا خانواده ای از این قوم نماند که داغ فاجعه منا را احساس نکرده باشد.


هنگامیکه کاروان ماتم حجاج ایرانی به میان خانواده های خویش بازگشتند از بی اعتنایی نیروهای عربستانی نسبت به ایرانی ها سخن می گفتند تا جاییکه یکی از حجاج ترکمن با لهجه ی قومی خویش جلوی دوربین گفت:آنها می گفتند لا ایرانی،لا ایرانی...
نکته فوق نشان دهنده این موضوع است که رقابت سیاسی و مذهبی دولتمردان عربستان سعودی در مسائل مرتبط با حجاج ایرانی نیز سرایت کرده است که صریح ترین اظهارات درباره ی بی اعتنایی عربستانی ها را عبدالکریم آخوند جاور امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس بیان کرد که وی را به خیال اینکه از دنیا رفته است در درون کاور قرار داده اند، در لینک زیر اظهارات وی ثبت شده است.

اظهارات تکان دهنده عبدالکریم آخوند جاور از حادثه منا




بیشتر حجاجی که در رمی جمرات به صف شهدا پیوستند تکیه گاه و امید خانواده ای بودند و با شهادت این عزیزان کسانیکه به آنها وابسته بودند علاوه بر فشارهای روحی و روانی به مشقت های دیگری نیز در زندگی خویش دچار شدند و در طول سالی که گذشت بارها و بارها از مسئولین امر درخواست شد تا پیگیری مستمر و بهتری نسبت به دغدغه های بازماندگان شهدای منا داشته باشند.

از سویی دیگر خانواده های شهدای منا انتظار پیگیری با صلابت تری در طول یکسال گذشته در رابطه با فاجعه منا در سطح بین الملل داشتند و با نگارش نامه ای که با امضای 120 خانواده شهدای منا به دکتر ظریف وزیر امور خارجه تقدیم شد از عدم پیگیری مستمر گلایه کردند که متن نامه در لینک زیر قابل مشاهده است،نامه ای که دغدغه ها و مطالبات اصلی این خانواده ها را بیان می کند.

نامه صریح و غمناک 120 خانواده فاجعه منا به وزیر خارجه/چگونه فریاد برآوریم که آیا بر روی این کره خاکی هیچ فریادرسی نیست



با توجه به حساسیت موضوع برای خانواده های شهدای منا و غرور اسلامی و ایرانی ملت ما انتظار اقدام عملی می رفت،عملی که در زبان نباشد.

نکته ی قابل توجه دیگر خویشتن داری خانواده های داغدار شهدای منا بود که از هرگونه اظهاراتی که باعث ایجاد موج منفی در درون جامعه ی کشور و سطح بین الملل شود اجتناب کردند و از طرق قانونی خواستار پیگیری ابعاد فاجعه منا شدند و با اظهارات احساسی گام در راه خطا و اشتباه نگذاشتند.

فارغ از موشکافی علل این حادثه کوچکترین کاری که دولتمردان عربستان سعودی می توانستند در جهت تالم خاطر خانواده های شهدای منا در جهان اسلام انجام دهند،دلجویی از حجاج مسلمان و اعزام سفیرانی در آن ایام برای عرض تسلیت به خانواده های داغدار بود که متاسفانه با لحن شدید و شانه خالی کردن از مسئولیت این اتفاق باعث طرح مسائل شدید تر و اختلافات بیشتر در جهان اسلام شدند.

یکسال از آن روزهای حزن و اندوه گذشت و فردا سالگرد عزیزانی است که با شوق به سرزمین وحی رفتند و جسم بی جان آنها به وطن بازگشت،خوشا به حال آنانکه در لباس احرام عاشقانه رفتند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر