c_300_250_16777215_10_images_0000000000000000000000000000000000000000001w203003.jpg

ترکمن سسی-امان محمد خوجملی:رسانه های همگانی که اخبار را با تصاویریا با فیلم آن پخش می کنند خیلی وقتها تفاوت فرهنگها و تمدنها را می شود با دو چشم سر دید که انسانها ی ساکن در آن فرهنگها و تمدنها با چه طرز تفکری زندگی می کنند.

 

از لحاظ رشد فکر و اندیشه و رفتار مسالمت آمیز در چه مرحله ای قرار دارند. اگرآدم اندکی بیندیشد خیلی چیزها را می تواند به دست بیاورد.

 

چندی پیش دررسانه های مجازی تصویری پخش شده بود که سگی در شهر پاریس پایتخت فرانسه در ساعت مشخصی کنار خیابان می آید و سوار اتوبوس می شود و در جایی پیاده می شود و بعد از ظهر هم با همان اتوبوس بر می گردد.

یا یکی از دوستان از فرنگ بر گشته تعریف می کرد،یک نفر ساکن یکی ازشهرهای بزرگ در یک آپارتمان با سگش زندگی می کند. این سگ تربیت یافته فقط حرف نمی زند و گرنه مانند انسان رفتار می کند.این سگ یک خورجین دارد وآنرا صاحبش به پشتش می بندد و مقداری هم پول و لیست خرید را توی خورجین می گذارد تا از مغازه ای خرید کند و برگردد و هنگام برگشت هم زنگ خانه را می زند تا صاحبش در را باز کند.

یا یکی از نویسنده ها چند سال پیش در نشریات نوشته بود گنجشکهای سوئیس از انسان فرار نمی کنند. چون هنگام غذا خوردن در رستورانها روی میز می نشینند و پس مانده ی غذاها را می خورند و وجود امنیت و احترام را از حیوانات و پرنده های آنها هم می شود حس کرد.

 

حالا شما این سر دنیا را نگاه کنید که انسانهایی پیدا می شوند به خاطر دین یا مذهب یا عقیده خود حاضرند سر ببرند و خون بریزند و انسان سلاخی کنند. چون فهم ناقص و نارسای خود را که خیال می کنند خودِ دین است به دین نسبت می دهند. اینچنین دین رحمت و انسانیت را به جهانیان معرفی می کنند و فکر می کنند در خدمت دین هستند.تا کنون هیچ ملحد و مرتد و بی دینی مانند داعش و طالبان و القاعده به دین ضربه نزده است که اینها زده اند.

 

اما در دین و فرهنگ و تمدن آنها نه تنها انسانها حق دارند و بلکه حیوانات را هم صاحب حق می دانند که نباید آزار کسی به آنها برسد.

 

وقتی انسانها مهر و محبت خود را نثار حیوانات بکنند در واقع آنها هم رفتاری انسانی از خود بروز می دهند و قدر این احترامها و محبتها را می دانند. وقتی حیوانی مانند شتر که صحرا گرد شناخته می شود برای موسیقی و صدای خوش عکس العمل نشان می دهد و خستگی را احساس نکرده و دوسه برابرقبلی راه طی می کند، انسانها می توانند از این مجمل حدیث مفصل را بخوانند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر