c_300_250_16777215_10_images_00000000000000000000000000000000000000000w0e003000.jpg

ترکمن سسی-حوزه علميه عرفاني عرفان آباد، در روز جمعه چهاردهم اسفند ماه سال يكهزار و سيصد و چهل و نه (1349) هجري شمسي مطابق با 1391 هجري قمري و1971 ميلادي در روستاي عرفان آباد و در منطقه تركمان صحرا از توابع شهرستان علي آباد كتول استان گلستان ايران افتتاح شد.

 

بناي اوليه اين حوزه،در زميني با مساحت اندك كه مشتمل بر يك باب مسجد،يك كلاس درس و پنج اتاق خواب طلاب است احداث گرديد كه بعدها با افزايش طلاب و علاقمندان علوم ديني، در چندين مرحله مسجد و اتاقها گسترش يافت.

 

از نظـر ساختمانـي،اين حـوزه علمیه جايگاه ممتازی را در بيـن حوزه هاي علميه تركمان صحرا به خود اختصاص داده است.محوطه حوزه علمیه داراي فضاي سبز زيبا و بلوارها و گلدانهاي گل كاري شده در مقابل اتاقهاي اقامت طلاب است.

 

همچنين اين حوزه از مسجدي بزرگ و زيبا،اتاقهاي اقامت طلاب و مدرسين (درسخانه) و ديگر مايحتاج روزمرّه زندگي بهره مي برد. مساحت مسجد، چهار صد متر مربع بوده و مساحت بالكن آن نيز دويست متر مربع مي باشد.

 

عنوان رسمي اين مركز ((حوزه علميه عرفاني عرفان آباد)) است.

 

سيستم آموزشي اين حوزه، نظام ثلثي سالي است.

 

كادر آموزشي اين حوزه علمیه عبارتند از:

1- هيات علمي و مدرسين

2- سرپرست حجره ها

3- واحد تحقيقات و پژوهش

4- هيات مديره جلسه رضوان

5- هيات قاسمه ميراث

6- هيات برگزار كننده برنامه هاي ديني در مجالس عروسي

7- واحد سمعي و بصري

8- واحد تبليغات

 

کتابخانه

 

كتابخانه حوزه علميه عرفاني عرفان آباد با دارا بودن بيش از 15 هزار جلد كتاب از كتابهاي منبع و مرجع، يكي از سرمايه هاي عظيم اين حوزه به شمار رفته و اين حوزه را از لحاظ علمي در سطح بالايي قرار داده است. اين كتابخانه در تاریخ ده بهمن ماه 1360 هجري شمسي در يك حركت فرهنگي به منظور رشد و اشاعه فرهنگ كتابخواني در سطح منطقه و بالاخص در بين طلاب،با نام «كتابخانه عبدالخالق غجدواني» تاسيس و پايه گذاري شد.

 

سمعی بصری

 

اين واحد با حفظ و نگهداري آثار بزرگان علم و ادب، قرائت و لحن، مجموعه بسيار گرانبها و نفيسي را تشكيل داده است مجموعه اي كه در نوع خود بي نظير است. این واحد از سال 1367 فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون در آرشیو این واحد بيش از هزاران كاست و فيلم ويدئويي از مواعظ و سخنرانيهاي اساتيد گذشته و حال، مراسم سخنراني، فارغ التحصيلي، اقامه نماز جمعه و اعياد، مولود خواني، مسابقه قرآن، مسابقه سرود، تواشيح، مقاله، نوارهاي كتب درسي حوزوي و غيره موجود می باشد.

 

تبلیغات

 

از ديگر فعاليت هاي اين حوزه علمیه، واحد تبليغات است كه نقش عمده اي در معرفي حوزه و فعاليت هاي آن به مردم داشته و در ايجاد آموزشهاي ديني و نيز در ارتباط و هماهنگي مردم با حوزه و بالعكس بسيار موثر مي باشد. كل فعاليت هاي اين واحد را مي توان در 3 بخش منحصر كرد كه عبارتند از :

1- بخش اعزام مبلّغ در ماه مبارك رمضان

2- بخش مناسبت هاي ويژه

3- بخش كامپيوتر و اينترنت

 

همکاری با صدا و سیمای مرکز گرگان

 

یکی دیگر از فعالیت های این حوزه علمیه همکاری با صدا و سیمای مرکز گرگان است که از سال 1368 هجري شمسي بنا بر درخواست آن مرکز، برنامه تفسير قرآن كريم به زبان تركماني توسط استاد عبدالرحمن آخوند تنگلي آغاز گرديد. از آن پس، همكاري و ارتباط حوزه با صدا و سيما بيش از پيش نزديكتر شده و بغير از اساتيد و مدرسين، كليه طلاب و جواناني كه مشغول تحصيل بودند نيز رو به تهيه برنامه و ارائه آن به صدا و سيما شدند.

 

گفتگو و گزارش، فقه و فلسفه احكام، تاريخ، عقايد، رديات، خدا شناسي، تاريخ پيامبران و غيره از جمله موضوعاتي است كه اين حوزه در مورد آنها مطالب تهيه كرده و صدا و سيما را در اين موارد تغذيه مي نمايد.

 

جلسه رضوان

 

يكي ديگر از فعاليت هاي اين حوزه تشكيل جلسه ايست با نام جلسه رضوان. جلسه اي كه چهارشنبه ها پس از نماز عشاء در سالن اجتماعات اين حوزه با حضور كليه طلاب و مدرسين برگزار مي شود.

 

مسابقات علمي، فرهنگي، هنري، سياسي، تهيه و قرائت مقالات با موضوعات گوناگون، تهيه و قرائت شعر و سرود، تعليم و تعلم سخنراني و فن خطابه، برگزاري ميزگردهاي مختلف و دعوت از صاحبنظران و متخصصان از نمونه موارديست كه در اين جلسات، طلاب به آن مي پردازند. اين جلسه در سال 1361 هجري شمسي طبق فرمايش استاد تنگلي وضع و تاكنون نيز بدون وقفه همه هفته به فعاليت خود ادامه مي دهد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر