c_300_250_16777215_10_images_0000000000000000000000000000000000000000000000001v.jpg

ترکمن سسی-در ادبیات دعوت اسلامی،قاعده ای وجود دارد بنام(القاعده الذهبیه) که به معنای قاعده ی طلایی است.

 

قبل از ورود به محتوای آن لازم است،از نظر مفردات و ترکیبات آن شناختی داشته باشیم.

القاعده یعنی حکمی کلی و یا اغلبی می باشد که به تمام جزئیات معنی خود منطبق است.الذهبیه از ذهبه گرفته شده است به معنای طلا،وقتی آن دو مفرد را کنار هم بگذاریم،ترکیب القاعده الذهبیه به دست می آید که معنای قاعده طلایی می دهد.

 

چرا به آن قاعده طلایی گفته شده است؟به این لحاظ که قاعده ای و حکمی می باشد که مثل طلا و بلکه از آن هم بیشتر ارزش دارد،و کاربرد آن در تمام زمینه ها اعم از دنیوی و اخروی انسانها مخصوصا در وحدت و انسجام ملموس و قابل مشاهده است.

 

عبارت و محتوای آن به این صورت می باشد که(نتعاون فیمااتفقناعلیه و یعذربعضنا بعضا فیمااختلفنا فیه)یعنی در مشترکات با هم دیگر مشارکت و تعاون داشته باشیم و در مفترقات خیر خواهانه عذر یکدیگر را قبول کنیم.این قاعده ما را به مسامحه و مصالحه دعوت می کند.

 

براساس حدیث مبارک پیامبراکرم(ص) امت اسلامی 73 فرقه می شوند و این اختلاف و تفرقه امت اسلامی یک حقیقت تلخ و ناگوار است که باید همه ما آنرا قبول کنیم.

هیچ وقت امکان ندارد همه فرق اسلامی یک فرقه بشوند چون آنرا پیامبر اکرم(ص)پیش بینی کرده و از آن خبر داده است.بنابراین تصور اسلامی با توجه به قاعده طلائی بر دو پایه و حقیقت تشکیل شده است.

حقیقت اول وحدانیت و یکتایی خداوند متعال و حقیقت دوم تعدد و دوگانگی مخلوق.

همه پیامبران الهی قوم خود را به توحید و یگانگی خداوند در عبادت و اخلاص،و در ربوبیت و اسما و صفات،دعوت نموده اند.چون توحید یک حقیقت انکار ناپذیر هستی می باشد.

اما حقیقت دوم که موضوع بحث ما را تشکیل می دهد،اختلاف و دوگانگی غیر از خداوند است.دوگانگی در نژاد،زبان،دین،مذهب،فرهنگ،آداب،رسوم و در حزب و دسته.

همه این اختلافات را شرع مقدس اسلام مشروع می داند و فقط یک گروه خاص در عالم هستی نیست که حق حیات داشته باشد،بلکه گروه های دیگری نیز وجود دارند که حق حیات،فرهنگ،تفکر و اندیشه را دارند.

یکتایی مخصوص خداوند است و از دید قرآن کریم همه این اختلاف ها وجود دارد به خاطر اینکه خوب یکدیگر را بشناسیم و همزیستی مسالمت آمیز با همدیگر داشته باشیم،و به مقدسات یکدیگر احترام بگذاریم.

 

قاعده طلائی دو بند دارد،بند اول مشترکات که مطلقا و بدون تفصیل درست است،زیرا خداوند امت اسلامی را بر ضلالت و گمراهی جمع نمی کند و هم اینکه تعاون و همکاری با هم فرمان صریح قرآن کریم می باشد(تعاونوا علی البر و التقوی).

اما بند دوم تفصیل دارد و آن اینکه اگر مفترقات در فقه و فروع دینی باشد و در مسائل اجتهادی سیر کند بنا به قاعده(لا انکار فی مسائل الاجتهاد) اشکال ندارد و ما وظیفه داریم جهت حفظ اتحاد ملی و انسجام اسلامی یکدیگر را تحمل کنیم و حقیقت اختلاف فقهی را درک کنیم.

اما اگر مفترقات در مسائل اصول و اعتقاد باشد و با نص صریح قرآن و سنت مطابقت نداشته باشد باز هم با نصایح و خیرخواهانه گفتگویی دوستانه داشته باشیم تا زمینه عذر یکدیگر را قبول کنیم.

خلاصه کلام اینکه بر پایه قاعده طلائی هر گروه و مذهب با حفظ عقاید و اصول مذهب خود بدون هتک حرمت مقدسات دیگران،می توانند کنار یکدیگر دوستانه زندگی کنند،چرا که یگانگی مخصوص خداوند است و اختلاف و دوگانگی مخصوص غیر خداوند می باشد.

لذا با توجه به این حقایق قاعده طلائی،شاهد هرچه بیشتر عملی شدن اتحاد ملی و انسجام اسلامی در تمام جهان اسلام،بالاخص در وطن عزیز خود باشیم.

 

مطلب فوق توسط مخاطبان ارسال شده است که نام نویسنده نزد پایگاه خبری اجتماعی ترکمنهای ایران(ترکمن سسی)محفوظ است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر