c_300_250_16777215_10_images_00000000000000000000000000000000000000000000000098.jpeg

ترکمن سسی-ادامه ی کارهای عجیب و غریب در ایران به یک روال عادی تبدیل شده است و کسی از وقوع آن متعجب و شرمنده نیست.

 

این در حالی است که استان گلستان نیز جزو استانهای بحرانی واز کمبود آب رنج می برد.نشانه های آن نیز روستاهایی است که آب در آنها جیره بندی شده است از جمله در روستای خودم(حالی آخوند) صبح به یک قسمت روستا و عصر هم به قسمت دیگرروستا آب جاری است.با این وجود باز هم به قسمت شرق روستا که ته روستا محسوب می شود آب نمی رسد یا خیلی کم می رسد گرچه لوله کشی روستا تازه و استاندارد می باشد.

اول مردم روستا برای ذخیره ی آب دربالای ساختمانهایشان تانکرهزار لیتری نصب کردند تا آب را لااقل برای یکی دو شبانه روز ذخیره داشته باشند اما با کم شدن فشار آب تانکرها پر نمی شد و برای جبران فشار آب،مردم دینام خریدند ولی درنبود یا کمبود آب دینام هم کار آبی نداشت.

الان خیلی از مردم روستا مشغول احداث لاری (آب انبار) هستند که آب مورد نیاز تابستان رابتوانند در زمستان ذخیره نمایند.البته این کار برای مردم روستا هزینه های زیادی را تحمیل می کند ولی باز هم مردم هزینه را به رنج کم آبی ترجیح می دهند.اگر کمبود آب به زمستان هم منتقل شود معلوم نیست مردم چه خاکی به سرشان بریزند.

این درحالی است مسئولان بدون توجه به هشدارهای کارشناسان و عواقب خطرناک از بین رفتن آب سفره های زیر زمینی مشغول صدور مجوز جدید برای حفاری چاههای عمیق هستند.

یکی برای تامین آب گل خانه ی چند صد یا چند هزارمتری است که در کنار خط آلمان و بیخ گوش گنبد،دیگری آنهم درکنار خط آلمان در ده کیلومتری غرب گنبد قرار دارد.

به جای چاه قبلی که بعد از سی سال فرسوده شده است.وقتی چاهی عمر طبیعی خود را طی کرده است نباید مجوز برای حفاری جدید صادر شود.ما باید ازعمق سیصد متری زمین آب در بیاوریم تا بتوانیم شالی و هندوانه و گل بکاریم.

 

برنج را می شود با قیمت مناسب از خارج وارد کرد و نبودن گل و نخوردن هندوانه هم مشکلی ایجاد نمی کند.چرا باید به خاطر کارهای غیر ضروری دست به کاری زد که حیات و ممات انسانها به آن بستگی دارد.آیا در ایران هیچگونه طبقه بندی نیازها و اولویتها وجود ندارد؟مثلا چه کار اول صورت گیرد چه کار آخر.واردات برنج و گندم  سختر است یا واردات و توزیع آب؟وقتی با بی احتیاطی و بی مبالاتی آب سفره های زیر زمینی از بین برود معلوم نیست این ماده استراتژیک و حیاتی دو باره بتواند خود را بازیابی کند.

 

امان محمد خوجملی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر