c_300_250_16777215_10_images_61964.jpg

تركمن سسي :رضا جهانی اسفند 1395 - انسان موجود عجیبی است، تنها مخلوقی که در زندگی خود به دخل و تصرف بیحد و حصر در طبیعت و محیط اطراف میپردازد و چه بسا در تغییر مسیر روش های زندگی خود، زندگی موجودات دیگر را به خطر میافکند.

آلودگی هوا، به هم زدن وضعیت اکوسیستم و تغییرات روزافزون اقلیمی، آسیب زدن به طبیعت و زندگی جانوران و گیاهان و انقراض گونه های مختلف گیاهی و جانوری و... ، همه و همه از خودخواهی و زیاده خواهیهای بشر سرچشمه میگیرد.

انسان اشرف مخلوقات!( با استفاده از ابزار بی همتایی که در اختیار دارد) عقل و شعور (، طبیعت و محیط اطراف را تحت سیطره خویش قرار میدهد و از تمام امکانات و شرایط موجود جهت رفاه حال خویش بهره میگیرد. بشر اولیه برای گذران زندگی و زنده ماندن به تعامل با طبیعت برخاست و تنها آرزویش ایجاد سرپناهی امن و بی خطر برای استراحت و دوری از گزند سرما و گرما وآسیب حیوانات وحشی بود.

اما با گذشت زمان و ایجاد تغییرات در زندگی اجتماعی و افزایش جمعیت و محدود شدن منابع موجود در جهان،خواسته ها و توقعات بشر نیز تغییر یافت، با شکل گرفتن زندگی دسته جمعی و یک سری نیازمندی ها،امتیازات و در کنار آن مشکلات و معضلات دیگر بوجود آمد و فایق آمدن بر این همه مسایل نیازمند تدبیر و اندیشه بیشتر بود. علوم وفنون مختلف برای برآوردن نیازهای بشری به خدمت گرفته شد وخانه سازی، ایجاد راه های دسترسی، معماری و شهرسازی و نیز اختراع و ساخت وسایل و ابزارهای جدید برای زندگی و...، نیازمند آشنایی هرچه بیشتر با خواص مواد و مصالح و نیز علوم ریاضی و هندسه ) علم اندازه گیری( بود،بدین ترتیب علوم ریاضی، هندسه، مکانیک و سایر علوم بوجود آمدند و توسعه یافتند.

پیشرفت های شگرف بشر در عصر انقلاب صنعتی درغرب و اروپا مرهون افزایش آگاهی انسان به قابلیت های فکری و توانایی های عقلی خود در مواجهه با نیازها بود و انسان با آشنایی هرچه بیشتر با ریاضیات و هندسه و مکانیک و سایر علوم دیگر و بکار گیری سیستماتیک این علوم در زندگی، به پیشرفت های فراوانی دست یافت)عقلانیت و دیوان سالاری بعنوان دو ویژگی و شاخص تمدن جدید، موجبات پیشرفت و حرکت بسوی مدرنیته را فراهم نمود و چهره جهان را دگرگون ساخت.

دیوان سالاری و یا سازمان یافتگی امور، همان مهندسی کردن کارهاست، اصطلاحی که این روزها به وفور مورد استفاده قرار میگیرد. مهندسی)یک کلمه با ریشه عربی به معنای آشنایی با هندسه و علم اندازه گیری که بیشتر در فنون ساختمان ومعماری کاربرد داشت(، به معنای به کار بردن علوم و فنون مختلف به منظور طراحی و یا توسعه ساختارها، دستگاه ها، ماشینآلات یا فرآیند های تولید و یا به کار بردن آنها به صورت تنها و یا در ترکیب با وسایل دیگر و یا ساختن و به کار انداختن آنها از طریق درک کامل ساختمان و یا به منظور پیش بینی کردن رفتار آنها تحت تاثیر شرایط و موقعیت های ویژه و معین می باشد.

همگان رفاه و آسایش کنونی بشر را مرهون فعالیت های مهندسی میدانیم. با نگاهی به اطراف خود به خدمات ارزشمند و بی شمار مهندسان واقف میشویم. از سوی دیگر پیشرفت در طراحی، ساخت، تولید و استفاده از جنگ افزارهای مختلف نیز مرهون فعالیت های مهندسی است. فعالیت های مهندسی از یک سو باعث تأمین رفاه و آسایش مردم شده و از سوی دیگر باعث کشتار انسان های بیشتر و آلوده سازی بیش از حد محیط زیست گردیده است. همانطوریکه انسان با درک قابلیت های خود میتواند به عرش اعلی برسد و یا برعکس با زیر پاگذاشتن وجدان و فطرت پاکی که خدا در نهاد همه انسان ها گذاشته است، به پایین ترین سطح موجودات تنزل مییابد و از همه حیوانات نیز پست تر و بی ارزشتر میگردد ) أُوْلَئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ...(. استفاده از علم و دانش نیز به همین شکل است، بشر می تواند علم و دانش خود را در هر دو جهت مثبت و منفی بکار ببرد و باعث آرامش و آسایش انسان ها و یا تباهی و نابودی جامعه بشری گردد.

مهندسی که با حکمت، خرد، فضیلت، اخلاق و مودت انسانی پرورش یابد، از ابتکار و خلاقیت خود در حل مسائل و مشکلات بشری استفاده میکند و با استفاده از علم و فن خود به از بین بردن محرومیت ها در جوامع بشری کمک کرده و ضمن حفظ میحط زیست و توجه به زندگی نسل آینده، رفاه و آسایش مناسبی را برای انسان ها فراهم میکند.


امروزه با گسترش مرزهای دانش و ایجاد تخصصهای مختلف، حوزه خدمات و مشاغل مهندسی نیز بسیار وسیع گردیده و مسئولیت آنها نیز سنگین تر شده است. درارائه تعریفی دیگر برای مهندسی میتوان گفت که مهندسی، توانایی انسان در انتخاب، طراحی، برنامه ریزی، راهبری آینده و نوآوری است. این توانایی در تولید غذا و سایر محصولات کشاورزی، در طراحی، ساخت، تولید، بازسازی و نگهداری دستگاه ها، ابزارها، بناها، دادههای اطلاعاتی و کلیه نیازهای ابزاری جوامع انسانی با استفاده و دگرگون سازی طبیعت بوده است.


این فعالیت ها باید با بهرهگیری از مواد و انرژی و با پشتوانه دانایی و آشنایی با علوم تجربی و انسانی و با توجه فراوان به حفاظت از محیط زیست و در راستای منافع جامعه جهانی انجام گیرد. این برخورداری از اخلاق مهندسی است که باعث میشود مهندسان، خود کنترل کننده فعالیت های خویش شده و در نهایت حافظ منافع جامعه بشری و سلامت محیط زیست باشند. برخورداری از ارزش های انسانی و اخلاق مهندسی و توجه به ندای وجدان بیدار میتواند برای مهندسان و جامعه آرامش خاطر، رضایت باطن و در نهایت شادی و غرور و آرامش بیافریند، رضایت و آرامشی که هدف نهایی زندگی انسان در روی زمین است.

مهندس برخوردار از اخلاق مهندسی رسالت خود را در ارائه موثرترین خدمت بیریا به کسانی که بیشترین نیاز را دارند،میداند و در جهت تحقق این رسالت گام بر میدارد، رسالتی که امروزه و در وضعیت کنونی کشور، عمل کردن به آن ضروری تر از هرزمان دیگری به نظر می رسد... صداي ما شنيده نخواهد شد مگر اينكه پا از ميان جمعيت تماشاگر بيرون نهيم و به روي صحنه بيائيم. حرفه ناپيدا ! ، قدمي به پيش بگذار و از تاريكي به درآي... ) بخشی از پیام فیدیک به مهندسان.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر