c_300_250_16777215_10_images_61950.jpg

تركمن سسي - حاج يعقوب آخوند گزمحمدلي ،مدرس حوزه علميه رحمانيه دوزالوم در بخش مرزي داشلي برون است .با اين روحاني فعال اهل سنت گفتگويي انجام داديم كه در ادامه مي خوانيد.


*فارغ التحصيل كدام حوزه ايد و چند سال سابقه تدريس حوزوي داريد؟
 من از فارغ التحصيلان همين حوزه علميه –حوزه علميه رحمانيه -  در مسجد النبي روستاي دوزالوم در مقطع تحصيلي سطح 2 حوزوي نزد استاد مدد آخوند هوشمند - امام جمعه حال حاضر شهر اينچه برون -هستم.عرض كنم كه مسجد النبي دوزالوم حدود نيم قرن پيش توسط مرحوم پدرم - حاجي ملا – پايه ريزي شد و هم اكنون گسترش يافته و حوزه علميه رحمانيه در جوار اين مسجد فعاليت مي كند.حدود چهار سال است كه در خدمت طلاب اين حوزه علميه هستم.


*به عنوان يك روحاني و مدرس حوزه در چه زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي فعاليت ها داريد.
در مدرسه شهيد عبدالحي آدمي در روستاي دوزالوم براي دانش آموزان پايه ششم ،يك روز در هفته آموزش احكام فقهي داريم.برگزاري نماز جماعت در مدرسه با حضور كادر آموزشي و دانش آموزان پايه ششم به امامت بنده برگزار مي گردد.
به عنوان عامل زكات با كميته امداد شهرستان گنبدكاووي در روستاي دوزالوم همكاري دارم و در جهت جمع آوري زكات مردم روستا و ارائه خدمات به حدود 70 خانواده ها تحت پوشش كميته امداد فعاليت دارم.از آخرين اقدامات خدماتي كميته امداد توزيع بشكه هاي آب به خانواده هاي تحت پوشش بود و انشاا... تا قبل از پايان سال توزيع سبد كالا نيز از برنامه هاي كميته امداد است كه انجام خواهد شد.
در حوزه و مسجد النبي دوزالوم ما در طول ايام سال با توجه به مناسبت هاي فرهنگي و مذهبي  ميزبان برخي برنامه ها هم هستيم.برگزاري جشن هاي پيروزي انقلاب اسلامي، مراسم هاي هفته وحدت و ساير برنامه ها با همكاري بخشداري ،شوراي اسلامي روستا و دهياري فعاليت داريم.قبل از دهه فجر نيز ميزبان روساي ادارات و مسئولين شهرستاني در خصوص بررسي مشكلات اهالي روستا دوزالوم بوديم كه اميدواريم با همت مسئولين امر خواسته هاي قانوني اهالي در جهت عمران و آبادي و رفع برخي مشكلات تحقق پيدا كند.


*وضعيت اتحاد و همدلي در بين مردم اين بخش را چگونه ارزيابي مي كنيد.
بخش داشلي برون و به خصوص روستاي دوزالوم مرزداراني پرتلاش و غيورو قدردان نظام مقدس هستند و با  اتخاد و همدلي در همه برنامه ها و مناسبت هاي ملي و مذهبي حضور گسترده و فعالي دارند و بابت عمران و آباداني هاي صورت گرفته در روستا و منطقه ، قدردان مسئولين امر و همواره آماده مشاركت هستند.در آخرين نمونه از طرح ها در ايام الله دهه فجر امسال ساخت يك مجتمع توليدي ارگانيك با همكاري بخش خصوصي در نزديكي روستاي دوزالوم آغاز شده كه گفته مي شودظرفيت اشتغالزايي 169 نفر را دارد كه قرار است عمدتا از اهالي و جوانان اين روستا نيروهاي آن تامين شود.

c_300_250_16777215_10_images_61951.jpg
*درخصوص اهميت اتحاد و انسجام  بين مسلمانان چه نظري داريد.
اتحاد از مفاهيم مورد تاكيد در تعاليم ديني ماست و در آيات قرآن كريم مسلمانان به وحدت و يكپارچگي فراخوانده شده اند.در شرايط كنوني كه در برخي كشورهاي منطقه ، دشمنان اسلام با اختلاف افكني  و با سياست حمايت از گروه هاي تكفيري و داعشي در صدد صدمه زدن به مسلمانان هستند ،بيش از پيش اتحاد بين مسلمانان ضررت دارد تا ترفندهاي دشمنان كارساز نباشد.


*محبوبيت مختومقلي فراغي در بين مردم را در چه مي دانيد.
مختومقلي ايشان شخصيت عميقي دارند.وي شاعري توانمند ، عارفي وارسته و يك مصلح اجتماعي مورد قبول مردم بود.ديوان مختومقلي سرشار آموزه هاي ديني واخلاقي و اجتماعي است .وي حرف دل اكثر اقشار جامعه را به زيبانرين و پرمعناترين مفاهيم بيان كرده است.از اين روي است كه افكار مختومقلي در دل مردم جاي گرفته  و نه تنها در ميان تركمن ها بلكه محبوبيت جهاني دارد.


*همانگونه كه مي دانيد در دهه آخر ارديبهشت ماه هر سال مراسم هاي بزرگداشت سالروز تولد مختومقلي فراغي در تركمن صحرا برگزار مي گردد.نظرتان را درباره آن بفرماييد.
تكريم و ارج نهادن سرمايه هاي اجتماعي و شخصيت هاي ديني ،ادبي و فرهنگي كه در جامعه تاثيرات سازنده اي داشته و دارند كار بسيار پسنديده اي است. قطعا در ساليان متمادي دوستداران مختومقلي زحمات بسياري كشيدند تا آثار وي جمع آوري شود و به دست مخاطبان برسد و بناي يادبودي براي آن عارف بزرگ بنا و مراسم هاي درخور شان مختومقلي برگزار شود.و اين مراسم ظرفيت خوبي براي اتحاد و همدلي در جهت اعتلاي جامعه است و از اين بابت ما قدردان انقلاب اسلامي و مسئولين فرهنگي هستيم كه زمينه ها را فراهم و حمايت مي كنند.
البته برخي در سالهاي گذشته از برخي حاشيه هاي اين مراسم ها و بعضا افعال خارج از شرع در حاشيه آن انتقاد داشته و دارند.قطعا هيچ مسلماني افعال غير شرعي را هر كجا كه باشد مخصوصا در اين مكان قبول نمي كند وآن را نكوهش مي كند. البته ما مثلي در زبان تركمني داريم با اين مضمون كه "هرجا آب باشد گل هم هست."بله در جمعي چند هزار نفري ممكن است افرادي حضور يابند كه شئونات را رعايت نكنند. بهرحال دست اندركاران بايد تلاش بكنند تا با تجربه از سال هاي گذشته هر سال غناي مراسم بيشتر شود و با تكريم در خور شان شخصيت بزرگ مختومقلي فراغي همراه باشد.


*در پايان چه توصيه اي به جوانان داريد.
از جوانان مي خواهم در مسجد و نماز حضور پررنگ داشته باشند ،كتاب قرآن را بخوانند و به آموزه هاي قرآني عمل كنند و قدر روزگار جواني را بدانند و با تلاش و فعالیت و حضور فعال در جامعه ، آینده ای روشن براي خود رقم بزنند.



نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر