c_300_250_16777215_10_images_62170.jpg

ترکمن سسی - امان محمد خوجملی : انسان می تواند معیارهای مختلفی برای گزینش یک شیء یا یک شخص در نظر بگیرد. می توان برای گزینش افراد هم برای یک کار گروهی و عمومی معیار سواد از هر نوع آن مانند سیاسی و اقتصادی وفرهنگی و اجتماعی و....  مد نظر قرار بگیرد.

هم می توان ملاک دینی و مذهبی و قومی و نژادی را در نظر گرفت. به قول مولانا همدلی از هم زبانی بهتر است. اینکه کدام بهترو مؤثرتر برای یک کار گروهی ونتیجه بخش است، به نظر می رسد همدلی و همفکری و هم عقیده بودن بیشتراز سایر ملاکها باشد. چون افراد همفکر و همعقید وهمدل از هر قوم و قبیله که باشند می توانند در کنار یکدیگر بنیشنند و به تفاهم برسند.

به نظرم شورای شهر چنین افرادی را می طلبد که از قبل بر اساس یک اندیشه مشترک به تفاهم نانوشته دست یافته باشند تا در مواقع لزوم بتوانند به موقع تصمیم بگیرند تا کار سرعت مناسب را برای حل مشکلات داشته باشد.

 چند وقت پیش در یک جلسه ی مشترک دو نفر این نظر را تایید کردند یکی از فارسها و دیگری از ترکمنها که هر دو یک دوره عضو شورای شهر بودند. یکی می گفت: ما همه مان از لحاظ قومی یکدست بودیم ولی نمی توانستیم به موقع تصمیم بگیریم چون فکرمان از هم دور بودند، انگار که هر کداممان از یک کره دیگری آمده ایم. پس همزبان و همقوم و همدین و هممذهب بودن به معنای همفکر و همعقیده بودن و تصمیم درست و به موقع گرفتن نیست . نظراو را آن یکی هم تایید کرد و گفت: ما هم گرفتار همین بلیه بودیم و بعد هنگام تصمیم گرفتن متوجه می شدیم چقدر از یکدیگر دور هستیم.اینها تجاربی هستند که دو نفر از قومیتهای مختلف بصورت جداگانه بدون اینکه از یکدیگر خبر داشته باشند به این نتیجه واحد رسیده اند.

 ولی متاسفانه این ملاک و معیار ناکارآمد هنوز هم مورد توجه بخشی از جامعه است که به کار بسته می شود.البته در کنار این معیار اصلی(همفکر،همعقیده،همدل بودن) تواناییها و صفات دیگری هم لازم است مانند شجاعت و صداقت و پاکدستی ، آگاهی از امور شهری وتخصص فنی ، تعامل و شرح صدر، اجتماعی بودن .

اجتماعی بودن به این معناست که انسان با مفاهیم تعامل، تفاهم، گفتگو،مذاکره، صلح و سازش، با بازی برد برد،برد باخت، باخت باخت، با منافع ملی و منطقه ای و محلی آشنا باشد و آنها را هنگام تصمیم گیری به نفع مردم به کار ببندد و گرنه هر کس می تواند روی صندلی بنشیند و تصمیمات جوروناجوربگیرد و معلوم نیست عاید آن برای مردم چه باشد.

امان محمد خوجملی : 15/1/1396 .

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر