c_300_250_16777215_10_images_63190.jpg

ترکمن سسی - بهزاد گل چشمه : قومیت و طایفه گرایی از دیرباز در میان ترکمنان مرسوم بوده است. این معضل اجتماعی در طول تاریخ جز تفرقه دستاورد دیگری برای این قوم نداشته است اما متاسفانه همچنان بطور پنهان و گاهاً آشکار در میان ترکمن ها مشاهده می شود.

در عصر حاضر اوج این اختلافات قومی همواره در دوران انتخابات مشاهده می گردد. آدم هایی که بدون مطرح بودن قومیت هایشان در کنار هم زندگی می کردند ناگهان با دیوار طوایف از یکدیگر جدا می شوند و هر یک به سراغ کاندیدای ایل خود می روند حتی اگر او را قلباً قبول نداشته باشند!
 واقعا قومیت تا چه حد می تواند معیار مناسبی برای انتخاب کاندیدایی باشد؟ آیا در قرن بیست و یکم که بشر در اوج پیشرفت های علمی و تکنولوژی قرار دارد زمان آن نرسیده که گامی به جلو برداشته شود و با این معضل مقابله شود؟ براستی چه عاملی باعث از میان نرفتن طایفه گرایی شده است؟ تفکرات سنتی اجداد ما؟ ضرب المثل های عامیانه و در برخی موارد توهین آمیز نسبت به یک طایفه؟ چرا امروزه که ازدواج میان طایفه های مختلف امری عادی و معمول شده هنوز حتی در محافل خانوادگی هم صحبت های طایفه ای بگوش می رسد؟ آیا طایفه گرایی در خون ماست یا تنها ابزاری برای تهییج احساسات مردم است؟ آیا طایفه گرایی نام بروز شده تبعیض نژادی نیست؟
متاسفانه در این میان افرادی هستند که از مقوله طایفه، سواستفاده هایی می کنند. ترکمن صحرا روشنفکران فراوانی به خود دیده است. از مختومقلی فراغی و ملانفس تا استاد نیازی (طراح فرش) و... امروزه نیز افراد تحصیلکرده فراوانی در اقشار مختلف ترکمن ها یافت می شود. شاید دیگر زمان آن رسیده باشد که یکبار برای همیشه با این معضل اجتماعی مقابله کرد تا این قوم در اقلیت به یک طایفه بزرگ ومتحد تبدیل شود.
 این انتخابات فرصت مناسبی بود که با انتخابی فراقومیتی گامی در جهت مبارزه با طایفه گرایی برداشت. اگر امروز نتوانیم بر این مشکل بزرگ غلبه کنیم سرنوشتی دردناک به مانند گالان و سولماز در کتاب آتش بدون دود در انتظارمان خواهد بود.

دیدگاه‌ها  

0 #1 چرکزی 1396-03-01 01:03
با سلام و احترام
قوم مداری یا اتنوسنتریسم یک پدیده جهانی است علیرغم فواید بسیار مانند میهن پرستی و ایجاد اتحاد ملی می تواند آثار و پیامدهای منفی نیز داشته باشد که جامعه شناسان مهمترین پیامد منفی قوم مداری افراطی را طرد بیهوده خردمندی و استفاده از تفکرات و نظرات اقوام یا طوایف دیگر می دانند که این امر می تواند مانع غنای فرهنگی شود.من هم موافقم که بعضی مواقع در مواردی مانند انتخابات این قوم مداری، طایفه گرایی مانع از ورود شایستگان به عرصه سیاست می شود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر