c_300_250_16777215_10_images_63330.jpg

تركمن سسي - انتخاب شوراها نشان داد که مردم از قومیت گرایی خسته شده اند و می خواهند شهرشان طعم پیشرفت و توسعه را با نگاه فراقومیتی و فراجناحی بچشد.

به گزارش تركمن سسي به نقل از قابوس نامه، انتخابات شورای شهر گنبدکاووس در ابتدا با ثبت نام 165 نفر از کاندیدا آغاز شد و بسیاری از مردم  با انتقاد از حضور برخی از افراد که گویا هدفی هم برای ثبت نام  نداشتند ،انتقاد  کردند ولی ثبت نام و حضور در صحنه رقابت حق قانونی آنها بود، از آن فردی که با سن 25 سالگی جوان ترین کاندیدا بود تا آنکه 75 سال داشت و می خواست برای مردم محله و روستای خود خدمتی کند.
شاید یکی ازجالب ترین فعالیت ها و خبرها درهفته اول عید برای گنبدی ها این بود که چه کسانی در این لحظه و روز ثبت نام کرده یا خواهند کرد.
به هر ترتیب ثبت نام تمام شد و تعیین صلاحیت های نهایی از رد صلاحیت تنها 2 کاندیدا خبر می داد.
از همان ساعت های ثبت نام یا شایدکمی قبل تر عده ای فعالیت خود را تحت عنوان حامیان و یا شعارهایی با محوریت آبادانی و توسعه شهر در فضای مجازی و یا جلسات شروع کرده بودند و با این فعالیت ها تب داغ انتخابات شوراها بیشتر شد، به طوری که در زمان تبلیغات دیگر ستادهای کاندیداهای شوراها از ریاست جمهوری نیز بیشتر نمود داشت.
البته بماند که برخی از کاندیداها با ابزارهایی مانند آهنگ های نامتعارف افرادی را به سمت خود جذب می کردند و اگر در خیابان راه می رفتید، مخلوطی از آهنگ های این ور و آنور آبی گاها با صداهای آزار دهند و هنجار شکن  گوش هایتان را می نواخت.
در میان انتخابات شوراها آنچه که برای همگان قابل تامل بود، انتشار لیست های ائتلافی گوناگونی بود که گاها برخی برای مخالفت با لیست دیگری تشکیل می شد.
اما این دوره ائتلاف ها و لیست هایی که تشکیل شد، نشان از این داشت که کاندیدا به سمت وحدت بین یکدیگر و همفکری برای پیشرفت و توسعه شهرشان نزدیک شدند، البته انتقادهایی برای تشکیل برخی از لیست ها و احتمال وامدار کردن کاندیداها به این لیست ها وجود داشت که باید  منتخبین با عملکرد خود این مطلب را نقض کنند.
بالاخره در این دوره گنبدی ها با انتخاب خود 7 کاندید را برگزیدند، که 4 نفر آنها از لیست ائتلافی ترکمن ها و 3 نفر آنها نیز از لیست ائتلاف نهایی فارس ها بودند .
انتخابی که باعث شد این دوره با دوره های قبل تفاوت چشمگیری داشته باشد و آن هم اینکه در دوره های قبل  شوراها یک رنگ از یک قومیت تشکیل می شد و این خود باعث می شد تا حرکت های  توسعه ای به سدی به نام نگاه قومی و قبیله ای برخورد کند و این نگاه آنها را از برخی فعالیت های فرا قومیتی باز می داشت.
 این نتیجه می تواند نوید دهنده افزایش همبستگی اقوام در مدیریت شهری گنبد باشد. البته نگاه ایده آل تری نیز برای شوراها می توان در نظر گرفت ولی این انتخاب، باعث خواهد شد تا مردم شورای فراقومیتی را تجربه کنند و بدانند از هر قومیتی در شورا یک نفر وجود دارد، همین نگاه در آینده، مردم را از نگاه قومیتی خارج می کند و انتظارات را تخصص محور خواهد کرد.
آنچه  که در این شورای شهر رقم خورد، نه گفتن برخی از ترکمن ها به لیست منتسب به یاشولی ها بود که تنها 4 نفر از آنها به این لیست راه پیدا کردند و در زمان انتخابات کاندیداهایی بودند که به خاطر اعتراض ها و انتقادهایی که به روند انتخاب کاندیدا یاشولی ها داشتند طبق حق قانونی خود مبنی بر انصراف یا ماندن، از دور رقابت ها کنار نکشیدند و انتخاب را به مردم واگذار کردند.
 ولی در مجموع انتخاب مردم نشان داد که گنبدی ها از قومیت گرایی خسته شده اند و می خواهند کاری برای توسعه شهر انجام شود  طوری که همه اقوام در پیشرفت و توسعه این شهر سهیم باشند، آنچه از صندوق های اخذ رای بیرون آمد این است که ؛ مردم شورایی را تشکیل دادند متشکل از قومیت ها و نگاههای گوناگون تا شاید نقطه عطف و افقی باشد، برای تقویت وحدت آمیز خدمت و تلاش برای شهر و دیارشان.

دیدگاه‌ها  

+6 #1 جبار 1396-03-03 08:53
دوره قبل شورا همگی اعضا ترکمن بودند و بنا به نظر شما این حضور یعنی قومیت گرایی. خب قبول!
اما وقتی به ادارات کل و مناصب دولتی نگاه می کنیم خبری از ترکمنها نیست، و همگی در سطح استان غیر ترکمن هستند، آیا این را هم نمی توان قومیت گرایی نامید؟!!! جایی که هیچ ترکمنی حضوری ندارد نیز باید مصداق قومیت گرایی تعریف شود. تعاریف دوگانه مورد قبول ما نیست.
تركمن سسي- رسانه در انجام وظايف اطلاع رساني خود نظرات مختلف را درباره موضوعات مختلف منعكس مي كند و لزوما انتشار مقاله اي لزوما تاييد آن نيست و مردم شريف قضاوت خود را دارند.همانگونه كه انتشار نظر شما نيز لزوما به معني تاييد آن نمي باشد و صرفا جهت انعكاس نظر شما به مردم است.
در نهايت اينكه در امر انتخابات ميزان راي ملت است و بايد مورد احترام همه باشد مضافا اينكه امر انتصاب با انتخابات مقوله اي جدا مي باشد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر