c_300_250_16777215_10_images_63415.jpg

ترکمن سسی - امان محمد خوجملی: عبورازمعیارمذهب و قومیت ورسیدن به تفکرمدرن و دموکراتیک و اصلاح طلبانه، کارآسانی نیست.

چون پر کردن این خندق عمیق وتاریخی مستلزم جهد و جهاد تاریخی و کار عمیق فکری و دراز مدت فرهنگی است و در کوتاه مدت حتی شروع آنهم مورد سئوال قرار می گیرد.درک و دریافت آنهم کار هر کس نیست و علیرغم ادعای درک آن سخنهای ناپخته ای از زبان طرفداران خودِ ما جاری می شود که نشانه های درک ابتدایی آنهاست.دریافت، درک، هضم، اقدام، انتشار،توجیه و فرهنگ سازی مراحل مختلف این کار عظیم فرهنگی است که خیلی ها علیرغم ادعاهای پرطمطراق در مراحل مقدماتی آن هستند.

 با این مقدمه می خواستم عرض کنم لیست ایده آل ما در شورای اصلاح طلبان گنبد برای معرفی نامزد شوراها سه ترکمن و سه فارس و یک سیستانی با ترکیبی از زنان و مردان اصلاح طلب بود. اما دوستان اصلاح طلب ترکمن به جز یک نفر حاضر نبودند نام اصلاح طلبی را در لیست اصلاح طلبان با خود یدک بکشند. اما وضعیت در طرف برادران فارس بهتر و بیشتر بود. قرار بود سه فارس و یک ترکمن به عنوان لیست اصلاح طلبان گنبد منتشر شود و جای سه ترکمن دیگر خالی بماند اما این کاربا تلاشهای فراوان دوستان ما به خصوص تلاشهای شبانه روزی دکتر شیخی رییس شورای اصلاح طلبان گنبد، با تک روی وناهماهنگی و بی تجربگی برخی دوستان تازه وارد ناکام ماند و لیستی از جانب اصلاح طلبان برای شورای شهر گنبد منتشرنشد.

آن لیستی که بنام جمعی از اصلاح طلبان گنبد در فضای مجازی منتشر و در گروههای تلگرامی قرار گرفت کار انفرادی برخی از دوستان بود. نه دکتر شیخی به عنوان رئیس شورا ازآن خبرداشتند نه من(امان محمد خوجملی) به عنوان نایب رئیس اول شورا. بعضی از دوستان اس ام اس شخصی بنده را که به بعضی از افراد فامیل فرستاده شده بود، آنرا با اصلاحاتی جزئی بنام بنده و خودش و جمعی از اصلاح طلبان منتشر کرده بودند که اصلاً کاردرست و مورد تایید ما نبود. ما از اول هم می دانستیم که کار ما با این ترکیب وبا این شکل و شمایل با موفقیت همراه نخواهد بود.بارها هم در جمع خصوصی دوستان یاد آوری شد که فغلاً دنبال نتیجه نیستم. ولی  می خواستیم علیرغم نتیجه ی نامطلوب آن این راه جدید را برای مردم نشان دهیم که راه دیگری هم برای اندیشیدن و تصمیم گرفتن وجود دارد که نباید از آن غافل بود.

 اما بعضی از دوستان با دیدن نتیجه انتخابات ما را خیانت به راه و روش و مرام اصلاح طلبی در یک گروه تلگرامی متهم کرده اند و نام چند نفر را هم ذکر کردند تا ادعایشان بدون مصداق نباشد. باید در جواب این دوستان گفت: حالا نمی گویم خیانت، بلکه اشتباه کارآنهایی است که علیرغم دانستن نتایج خطرناک گسترش شکافهای قومی و مذهبی به کوره ی آن می دمند و برای کاهش آن قدمی بر نمی دارند وبا غرق شدن در نتایج انتخابات وبا مبنا قرار دادن نتایج کوتاه مدت، راه و روش درست را قربانی آن نتیجه می کنند. معلوم نیست این نتایج بعداً بتواند آن شکافها را پر نماید.دوستانی که دیگر نامزدها رابه تعهد شکنی و خیانت به گروه یاشولیها متهم می کنند و فیلم آنرا در رسانه های همگانی پخش می کنند چراخود به اساسنامه و مرامنامه ی حزبی خود عمل نمی کنند.؟ آیا به ما هم اجازه می دهند امضای شما را به عنوان کسی که به تعهد حزبی اش پایبند نیست در معرض عمومی به نمایش بگذاریم. آیا اساسنامه حزب شما اجازه می دهدمعیاردرانتخابات فقط قومی باشد نه اصلاح طلبانه.
 تعهد شکنی از جانب هر کس باشد بد است چه حزبی و چه غیر حزبی. یک مورد مهم دیگری هم در انتخابات دوره دهم مجلس درمرحله دوم آقلا رخ داد که به هیچ عنوان از یک فرد اصلاح طلب قابل پذیرش نیست . این یک بام و دوهوا برای یک اصلاح طلب مشهور با سابقه و با هویت را نمی دانم اسمش را چه گذاشت؟!! راه و هویت را کسانی گم می کنند که بدون چارچوب و گفتمان دنبال نتیجه هستند. یا نتیجه را بر راه  و روش و گفتمان ترجیح می دهند. تعصبات کور قومی و مذهبی در سایه جهل و نادانی افراد می تواند دوام بیاورد و به محض شکوفا شدن عقل و فکر و ذهن انسانها جای خود را به معیارهای علم و دانش و تفکر و انسانیت خواهد داد.. رای آوری نامزدهای یاشولیها به خاطر قداست یاشولیها نیست بلکه گستره ی وسیع و دربرگیری بیشتر آن است و گرنه عرصه ی سیاست و قدرت آنقدر اسیدیته دارد که برای کسی قداست نمی گذارد.
امان محمد خوجملی 6/3/1396 .

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر