c_300_250_16777215_10_images_63887.jpg
ترکمن سسی- امان محمد خوجملی: شکافهای قومی و مذهبی و از همه مهمتر هم شکافهای مذهبی (شیعه و سنی)از قدیمیترین و سنتی ترین و عمیق ترین و فعال ترین شکافهای کشورهای منطقه و ایران می باشد.

اگر برای زدودن وپرکردن این گودال یا خندق عمیق کاری اساسی و همه جانبه صورت نگیرد دیر یا زود ممکن است با بوجود آمدن بحرانهای احتمالی سیاسی و امنیتی، مانند کشورهای عراق وافغانستان و سوریه و یمن و لیبی، همه به این خندق تاریخی افتاده و زیر خروارها خاک آن مدفون شوند.

خیلیها از جمله محافظه کاران سنتی این خطر را آنطور که باید و شاید نه تنها درک نمی کنند بلکه با اقدامات ناشیانه و نابخردانه ی خود در بعضی مواقع به عمق و وسعت آن دامن می زنند. ممکن است خیلی از دشمنان ایران هم به این خندق قومی و مذهبی دل بسته باشند که در مواقع لازم از آن به نفع خود بهره برداری بکنند.

بنابراین درنگ جایز نیست قبل از اینکه این شکاف دهان باز کند و همه را به بلعد، برای حل آن در هر انتخابات محلی مانند مجلس و شوراها هم با ساختار نامناسب انتخابات تشدید می شود،چاره ای اندیشید.برای حل هر مشکل عمومی و ملی چند راه وجود دارد که باید به آن توجه کرد و مرحله به مرحله جلو رفت.


1 – اول اصل مسئله را دقیق و درست طرح کرد تا اهمیت موضوع برای همگان  روشن شود تا در صورت بروز بی ثباتیهای سیاسی و امنیتی چه خطرات مهیبی آینده ی آنها را تهدید می کند.


2- سپس بوسیله رسانه های عمومی و همگانی در خصوص آن مسئله حساسیتها های لازم را بوجود آورد تا همه برای حل آن قدم بردارند.


3-درمرحله سوم : وظیفه مسئولان حکومتی و دولتی است که در واگذاری پستهای مدیریتی و اجرایی وآموزشی و نظامی و انتظامی و امنیتی و امثال آن اصل را به جای قومیت و مذهب بر شایسته سالاری قرار دهند تا هیچکس به خاطر داشتن دین و مذهب و قومیت و جنسیت خاص احساس تبعیض نکنند.


4- مرحله چهارم: کارهای عمیق فرهنگی است که میان نخبگان و اندیشمندان دو طرف شیعه و سنی و حتی میان خودِ اندیشمندان اهل تشیع و خودِ اندیشمندان اهل تسنن لازم است تا قلبها را به یکدیگر نزدیک کنند. چون میان خودِ یک مذهب هم اختلافات کم نیست تا کاررا خراب و به بحران بکشاند.به نظرم این مرحله بسیار طولانی خواهد بود که طرفین با صبر و حوصله و با اعتماد و حسن نیت آنرا ادامه بدهند تا نتیجه مطلوب حاصل آید.آنچه که عراق و افغانستان و سوریه و یمن و لیبی را به ویرانی کشانده است عدم کارهای عمیق فرهنگی بوده است که میان اندیشمندان آنها صورت نگرفته است وبه تبع اقدامات نابخردانه حکومتهای دیکتاتوری هم آنرا تشدید کرده است. شاید هم خود به آن دامن زده اند که تا بتوانند چند صباحی راحت تر و بیشتر حکومت کنند.


5-  مرحله ی پنجم: در زمان احمدی نژاد طرحی بنام تدریس فقه شیعه در میان اهل سنت مطرح شده بود که با مقاومت حوزه های اهل سنت با شکست مواجه گشت. چون هدف آنها به جای تعامل و همفکری برای حل مشکلات فی مابین دوطرف با انگیزه های یکسان سازی و تحکم آمیز و آمرانه تهیه شده بود. طرح مسئله به این شکل و یک طرفه و بدون در نظر گرفتن نظرات طرف مقابل نه تنها به نزدیکی قلبها کمک نمی کند بلکه مشکلات و شکافها را بیشتر خواهد کرد. این طرح زمانی موفق خواهد بود و ضروری هم هست بصورت داوطلبانه و آزادانه و آگاهانه میان فقه ها و حوزه های دو طرف برای کاهش شکافها و ایجاد برادری صورت گیرد.


6-  مرحله ی ششم: بهتراست ثروتمندان ترکمن با تشکیل سازمانهای خیریه به فقرا و نیازمندان فارس و سیستانی یا شیعیان کمک کنند و متقابلاً ثروتمندان فارس و سیستانی هم با تشکیل یک سازمان خیریه به فقرا و نیازمندان ترکمن و بلوچ یا اهل سنت کمک نمایند. این کار علاوه بر نفرت زدایی قومی مذهبی قلبها را به یکدیگر نزدیک خواهد کرد. البته این کار به فرهنگ سازی و اعتماد سازی مقدماتی نیاز دارد که با درایت و تدبیر و بصورت دقیق صورت گیرد.


7- مرحله ی هفتم: خیلی هم عملی وشدنی و مفید و مؤثراست ازدواجهای برون قومی و برون مذهبی است که مقدار آن به نظرمن در حال حاضر در حدود یک درصد است. بهتر است این مقدار به 5 درصد برسد و 95 درصد ازدواجها هم درون قومی و مذهبی باشد. چون 5 درصد ازدواجهای فرا قومی و فرا مذهبی هویت هیچ قومی را از بین نمی برد. با این کارها به ظاهر کوچک و بزرک جلوی خیلی از شکافهای بزرگ و نا خواسته را می شود گرفت وبه ثبات کشور کمک کرد. البته ثبات و امنیت کشور به اقداماتی به مراتب بیشتر از این نیاز دارد که همه اش در یک یادداشت نمی گنجد. 31/3/1396 .


هدف پایگاه خبری ترکمن سسی گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست.

دیدگاه‌ها  

+2 #1 مهمان 1396-04-03 10:56
آقاي خوجملي ...ترکمن {ها}ملت صلح طلبي هستند و نيازي به اقدامي جهت ترميم شکاف هاي قومي و مذهبي نيست چون تنشي با ساير اقوام نيست سايراقوام ايران به صورت مسالمت آميز با هم در حال زندگي هستند .در مورد بند 7 :خلوص نژاد ها و خالص ماندن قوميت ها در واقع يک برگ برنده براي تمام کشورها است زيرا معياري جهت نشان دادن اتحاد کشوراست شما با پيشنهاد مضحکانه 5 به 95 درصد خودتون در واقع به کساني که در پي ناخالص کردن اقوام هستند کمک ميکنيد . بذاريد يه مثال قابل درک براي شما بزنم : به طور مثال در مورد اسب اصيل ترکمن و يا نژاد هاي ديگر اين نژاد ها با خط خوني شناخته ميشن و ارزش آنها به خط خوني خالص آنهاست و در صورت کوچکترين اختلاط خون و کاهش خلوص نژاد ، ارزش آن اسب سقوط ميکند ،آقاي خوجملي ايران همراه برادران فارس و اقوام ترک و لر و ترکمن و بلوچ و کرد زيباست ، از ياد نبريد ايران با اقوام خالص خود به مثال دسته گلي رنگين است و هيچ موقع دسته گلي به يک رنگ زيبايي دسته گلي با چندين رنگ را نخواهند داشت ...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر