c_300_250_16777215_10_images_64845.jpg

ترکمن سسی - آرمان خرمالی: مطلبی درباره معضل مصرف مشروبات الکلی از نویسنده فعال فضای مجازی امان محمد خوجملی یکی دو روز اخیر منتشر شد که لازم دیدم تا مطالبی را جهت آگاهی مخاطبان فضای مجازی یادآوری نمایم .

اینکه مشروبات الکلی در دین مبین اسلام نجس و حرام است بر همه آشکار است، هیچ مسلمانی را نمیتوان یافت که خلاف این عقیده را داشته باشد، از لحاظ قانونی نیز همه واقف هستیم که در جمهوری اسلامی ایران مصرف، نگهداری، خرید و فروش و... آن جرم تلقی می شود همچنین از لحاظ علمی و پزشکی نیز واقفیم که مصرف آن برای بدن مضر بوده و باعث زائل شدن عقل میگردد و شاید اقای خوجملی نیز آن را تایید کند.

اما مشکل کار جایی دیگر است . مطرح شده بود که چون عده ایی اندک مشروبات الکلی مصرف می کنند آن را قانونمند کنیم تا خسارت کمتری بر جای بگذارد، اول همانطور که خود نویسنده مطلب نیز اشاره کرده این به معنای مشروعیت بخشیدن نیست، اما وقتی چیزی قانونمند می شود به معنای این است که آن چیز حلال است! و مخاطب خواسته یا ناخواسته در ذهن خود به صورت ناخودآگاه آن را مشروعیت میبخشد، مسئله دوم اینکه موضوع مطرح شده با این مضمون که با قانونمند شدن مصرف مشروبات الکلی خسارات و ضرر های آن کمتر می شوند سخت اشتباه است.

 بیایید نگاهی به خساراتی که مصرف مشروبات الکلی در کشورهایی که در آن آزاد است نگاه کنیم:

 

سایت us viewer آورده است که : مصرف مشروبات الکلی در میان دانشجویان آمریکایی نسبت به هم سالان آنها که به تحصیل نمی پردازند بسیار بیشتر است. مقامات مسئول در بخش سلامت عمومی جامعه آمریکا معتقدند که مصرف الکل سالیانه 80000 نفر از مردم این کشور را به کام مرگ میکشاند و بیش از 220 میلیارد دلار پول را به هدر میدهد.

 

سنین بین 18 تا 20 سال بالاترین میزان مصرف الکل را در جامعه آمریکا دارند و میزان مصرف در میان زنان تحصیلکرده نسبت به گذشته بیشتر شده است. سالیانه 4700 نوجوان زیر 18 سال آمریکایی به دلیل سوء مصرف الکل جان خود را از دست میدهند. زیاده روی در نوشیدن مشروبات الکلی در سال 2010 منجر به مرگ 10228 نفر در جاده های آمریکا شده است. این عدد تقریبا از سال 1982 که میزان تلفات جاده ایِ ناشی از سوء مصرف الکل 26173 نفر اعلام شده بود، تا کنون ثابت بوده است.

 

در گزارشی توسط مؤسسه مطالعاتی سی کیو ریسرچ سنتر در این باره منتشر شده آمده است که تقریبا شش میلیون و ۶۰۰ هزار نوجوان کمتر از ۱۸ سال در خانه هایی زندگی می کنند که حداقل یکی از والدین الکلی است. هنگامی که این نوجوانان به سالهای آخر دبیرستان می رسند ۸۰ درصد آنان مشروب خورده و نزدیک به ۶۲ درصد نیز مست کرده اند.

 

آمار ها نشان می دهد که سالانه ۵۰۰ هزار نفر در ایالات متحده با مصرف مشروبات الکلی مسموم می شوند و هر هفته تقریبا یک تن جان خود را براثر این مسمومیت قابل پیشگیری از دست می دهد. براساس آمار های سال ۲۰۰۲ مصرف مشروبات الکلی در آمریکا، دو میلیون و ۶۰۰هزار نفر از جوانان بین ۱۲ تا ۱۷ سال برای عیاشی مشروب مصرف می کنند

 

الکلیسم و سوء استفاده از الکل سومین عامل عمده مرگ و میر قابل پیشگیری در آمریکا محسوب می شود. آمارهای تصادفات در این کشور نشان می دهد که روزانه ۶۵ نفر در تصادفات جاده ای به هلاکت می رسند که الکل مصرف کرده اند. همچنین این آمار حاکیست که سه میلیون نوجوان بین ۱۴ تا ۱۷ ساله در آمریکا در شمار افراد معتاد به الکل هستند.

 

آمارهای ارائه شده از سوی این مؤسسه حاکی است که در سال های دهه ۱۹۶۰ میلادی هفت درصد دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله به الکل اعتیاد داشتند اما این رقم در سال های اول دهه ۱۹۹۰ به ۳۱ درصد افزایش یافت.

 

پژوهش ها همچنین نشان می دهد که ۲۵ هزار آمریکایی در سال ۱۹۹۸ در حوادث رانندگی کشته و بیش از ۵۰۰ هزار تن مجروح شدند که عمدتاَ در حین رانندگی مست بوده اند.

 

مصرف دراز مدت و افراط در نوشیدن الکل عامل عمده بیماری و مرگ ناشی از نارسایی های کبدی و قلبی است. خسارات ناشی از درمان نکردن سوء مصرف مواد مخدر و الکل در یک سال در آمریکا از نظر ضررهای تولیدی، هزینه های اجرای قانون، مراقبت های بهداشتی و برنامه های رفاهی به ۲۷۶ میلیارد دلار می رسد که بسیار تکان دهنده است.

 

رانندگان مست مسئول ۵۰ درصد از تلفات رانندگی در بزرگراه ها هستند. براساس این آمار ۹۵ درصد الکلی ها براثر ابتلا به بیماری و تقریبا ۲۶ سال زودتر از یک انسان معمولی جان می سپارند.

 

اینها بخشی از خسارات عمومی و خصوصی در آمریکا بود که مصرف مشروبات الکلی در آن آزاد است و البته قوانین محدود کننده و پیشنهادی نویسنده فوق نیز دربرگیرنده آن است، قوانینی مثل منع قانونی مصرف برای افراد زیر 18 سال و... که پیشنهاد شده است.

در نهایت یادآوری می گردد که به دلیل خسارت های فراوان مصرف مشروبات الکلی ، بعضی کشور ها مصرف مشروبات الکلی رو جدیدا ممنوع اعلام نموده اند و جا دارد محققین و صاحبان انصاف آمار خسارات در کشور هایی که مصرف مشروبات الکلی آزاد است را با کشور هایی که در آن ممنوع است مقایسه نمایند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر