c_300_250_16777215_10_images_65010.jpg

ترکمن سسی - برای 1.8 میلیارد مسلمان در سرتاسر جهان، حج یک سفر معنوی است. هر ساله ، حدود سه میلیون زائر در پی رستگاری ، آمرزش و بخشش به شهر مکه عربستان - مرکز این مراسم در دنیای اسلام – می روند.


عبادت کنندگان مسلمان در لباس سفید رنگ احرام ، در سفر زیارتی پنج روزه حج ، یکی از پنج ستون اسلام به سر می برند. همه مسلمانانی که از لحاظ جسمی و مالی توانایی داشته باشند حداقل یک بار در طول زندگی خود به مکه سفر می کنند.


ورود به مکه
بسیاری از زائران مسلمان که به نام حاجی شناخته می شوند، هفته ها پیش از آغاز مراسم حج ، رهسپار شهر مکه می شوند.
عبادت کنندگان لباس های ویژه سفیدی می پوشند - مردان خود را در پارچه بدون دوحت ، بدون دکمه ، می پوشانند ، در حالی که زنان لباس سفید ساده می پوشند و روسری سر می کنند. گفته می شود این لباس ویژه سمبل برابری و اتحاد انسانی در پیشگاه خداوند است.
زائران حج را با طواف دایره وار خود در خلاف عقربه های ساعت دور کعبه – بنایی با ساختار مکعبی شکل – آغاز می کنند. مسلمانان بر این باورند که در عهد قدیم ابراهیم نبی کعبه را بنا کرده است. کعبه مقدس ترین زیارتگاه اسلام است.
حضرت محمد (ص) اولین زیارت اسلامی را در سال 628 میلادی انجام داد ، زمانی که همراه 1400 نفر از پیروان خود به مکه عازم شد. اگرچه مکه به عنوان یک شهر برای همه مسلمانان محسوب می شود، اما همیشه ورود غیرمسلمانان به آن ممنوع است.
مقامات سعودی ورود و خروج زائران را از طریق درخواست ویزا به صورت سختگیرانه مدیریت می کنند و دارای یک وزارت اختصاصی حج هستند که 40،000 کارمند را استخدام کرده است. در ده سال گذشته، 24 میلیون زائر حج از این شهر دیدن کرده اند. هزاران نفر از کارمندان دولت هر ساله به زیارت اعزام می شوند.


یک چادر شهر جهانی
زائران برای انجام مراحل شش گانه حج، در تجمعات گسترده، شانه به شانه با مسلمانان از بیش از 80 کشور مختلف دنیا پیاده روی می کنند. آنها با یکدیگر در غذا، نماز و مکان های زندگی شریک می شوند.
شمس الوزیر که مراسم زیارت حج را در سال های 2005، 2006 و 2007 برای CNN پوشش داده بود ، نوشت :" گروه هایی از آفریقای غربی در لباس های رنگارنگ که سوره هایی از قرآن کریم را تلاوت می کنند، زوج های سالمند چینی، گروه های اروپایی و آمریکایی های با پوست روشن و موهای طلایی ؛ انگار که تمام دنیا از جلوی چشم ما عبور می کنند".


خطبه در قله
برای انجام سومین مراسم بزرگ حج ، مسلمانان در کوه عرفات، جایی که گفته می شود حضرت محمد (ص) آخرین خطبه خود را ایراد کرده است تجمع می کنند.
بالغ بر یک میلیون زائر بر روی کوه نشسته اند، همه جا را سفید پوش کرده اند، در حالی که چترهای مورد استفاده برای محافظت از عبادت کنندگان از خورشید، چشمک می زند.
این جا اوج مراسم حج است ، جایی که مسلمانان تمام طول روز را به عبادت ، تزکیه نفس و تلاوت قرآن می گذرانند. این جا عجیب نیست که عبادت کنندگانی را ببینید که اشک می ریزند، زیرا که آنها در این جا به اوج تزکیه معنوی می رسند.
مطابق رسم روحانیون تراز اول عربستان سعودی در این مکان خطبه می خوانند.


همراه با هم
مکه تنها مکان مقدس اسلامی است که در آن مردان و زنان همه با هم عبادت می کنند و تمام رسوم حج را با هم انجام می دهند. در اکثر مساجد، برای زنان و مردان مناطق مخصوص برای عبادت اختصاص داده می شود و در جائی که فقط یک مکان برای عبادت باشد ، زنان در پشت سر مردان عبادت می کنند.
مقامات فقط مردان و زنان در حج را از لحاظ ترتیبات خواب جدا می کنند.
با توجه به مطالعات موسسه بروکینگز در مورد زائران حج، حاجی ها نظرات مثبت نسبت به توانایی های زنان و ارتباط بیشتر کیفیت زندگی زنان پس از انجام زیارت حج را گزارش کرده اند.آنها همچنین بیشتر به آموزش دختران و تشویق مشارکت زنان در امور علاقه مندی نشان داده اند.
الزامات پوشش برای زنان سخت تر است و حتی دیده شدن موها از  گوشه ی روسری مورد نیاز می تواند باعث ایجاد ناراحتی در جمع شود.


رمی جمرات
زائران هنگام "سنگ زدن شیطان" سنگ هایی را سوی سه ستون که به نام "جمرات" شناخته می شود و نماد وسوسه شیطان است پرتاب می کنند.
این مراسم آغاز تعطیلات چهار روزه عید اضحی است که مسلمانان به عنوان عید بزرگ می شناسند.
مسلمانان عید اضخی –قربانی- را با قربانی کردن گوسفندان و توزیع گوشت به فقرا جشن می گیرند.
این بخش خطرناک ترین قسمت زیارت است.زیرا مردم زائر به صورت انبوه میان ستون ها و کعبه رفت و آمد می کنند و این موضوع یک چالش بزرگ برای کنترل جمعیت را برای برگزار کنندگان ایجاد می کند. بسیاری از زائران با سنگ هایی که از میان جمعیت به بیرون پرتاب می شوند، صدمه می بینند.
دو سال پیش در حین انجام این مراسم بیش از 700 نفر کشته و حدود 900 نفر زخمی شدند.
از آن به بعد، مقامات عربستان سعودی میلیون ها دلار صرفه نوسازی این منطقه کرده اند تا به جای دشت تخت مسیر چند طبقه بسازند و ستون ها را بازسازی کنند.


تبدیل شدن به حاجی
پس از پنج روز، حج کامل می شود و عبادت کنندگان برای نماز نهایی خود به مسجد بزرگ – مسجد الحرام -می روند.
برای زائران و خدمتگزاران عربستان سعودی، پایان حج زمان بازگشت به نزد خانواده و جشن گرفتن باقیمانده عید قربان است.
در خانه ، زائران با شادی مورد استقبال قرار می گیرند. سیل تبریک ها از همسایگان سرازیر می شود و خانه هایشان معمولا در جشن و چراغانی است.
حاجی اکنون تا حدودی دارای موقعیت اجتماعی بالاتری است. فردی که زیارت حج را کامل کرده است می تواند پیشوند یا پسوند حاجی را به نام خود اضافه کند.


ترجمه : نورمحمد دانشمند
منبع :CNN  - August 30, 2017

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر