c_300_250_16777215_10_images_65045.jpg

ترکمن سسی – دکتر بهروز قزل: اختلاف نظر بین بزرگان یک جامعه، نه تنها مذموم نیست، بلکه مطلوب و «نعمت» است. اما اگر این اختلاف نظرها تبدیل به «دعوا»ی بین بزرگان شود، دیگر مطلوب نخواهد بود و اگر این دعواها به عرصه های عمومی منتقل شود، صورتی مذموم هم به خود خواهد گرفت.


گروه بندی در میان اعضای یک جمع مانند شورای شهر، طبیعی است. چراکه -فارغ از اتفاق نظر پیرامون کلیات و مفاهیم اساسی- اجماع نظر تمام اعضای این جمع در خصوص تصمیم گیری های موضوعی، بسیار دشوار بوده و تفکیک متوازن اعضا نیز ناممکن است. زیرا در نهایت یک کفه ترازوی تصمیم گیری، می بایست بر دیگری بچربد.
از سوی دیگر، زمانه ما، زمانه تسهیل ارتباطات و تشدید تاثیرگذاری فضاهای ارتباطی است. دور از ذهن نیست که اعضای شورا، در کنار دغدغه وظایف ذاتی خود، اضطراب قضاوت عمومی و ارائه چهره ای مناسب از خود در این فضای تسهیل شده ارتباطی را داشته باشند. این نیز نامطلوب نیست و اساسا، "دغدغه پاسخگویی" یکی از "دقایق مردمسالاری" است.
با وجود این ها، ماموریت عمده دیگری نیز برای این بزرگان و منتخبان جامعه متصور است؛ انباشت "امید" و ممانعت از خالی شدن "اعتماد" در جامعه.
در این چارچوب، اختلاف نظر میان اعضا طبیعی است و تلاش هر یک از اعضا برای تثبیت مطالبات خود نیز پذیرفتنی است. تلاش برای ممانعت از مخدوش شدن وجهه اجتماعی نیز ناگزیر است. تمام این ها قابل پذیرش است؛ اما اگر این تلاش ها و اختلاف نظرها، صورتی غیرمنعطف و عمومی به خود بگیرد، زنگ خطر برای جامعه به صدا در خواهد آمد. آنگاه است که روحیه فعالیت جمعی و "کار شورایی" رو به زوال خواهد رفت. "اعتماد" در جامعه مستهلک خواهد شد و این مرحله ای است که آسیب های آن فراتر از وجهه اجتماعی یک عضو شورا یا گروهی از اعضای شورا خواهد بود. زوال اعتماد در جامعه، مخرب بوده به سختی قابل قابل جبران است.  مخرب تر از آنچه که شاید برخی منتخبان تصور کرده اند.
اعضای محترم شورا! اختلاف نظر حق شماست و تلاش برای افزایش سرمایه اجتماعی نیز طبیعی است. اما جامعه ما نیز حقی بر گردن شما دارد، تزریق احساس "امیدواری" و تقویت بنیان های "اعتماد" در جامعه ای که در آن زندگی می کنیم. بزرگان جامعه ما! دعواهای خانوادگی (درون شورایی) خود را در عرصه های عمومی منعکس نکنید. موفق باشید.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر