c_300_250_16777215_10_images_65445.jpg

ترکمن سسی – عبدالمناف آق ارکاکلی: در ایامی به سر می بریم که مردمان عزیز غرب کشورمان در مصیبت زلزله ای بزرگ و غم از دست دادن عزیزان خویش سوگوار هستند،زلزله ای که تصاویر آن قلب هر انسانی را به درد می آورد.


مادرانی که به دنبال اجساد کودکان خویش درمیان آوار هستند،کودکان شیرخواره ای که مادر خویش را از دست داده اند،جوانانی که امید پدر و مادری بودند و اشک هایی که در تصاویر می بینیم نشانگری کوچک از غم و مصیبت مردمان این خطه از سرزمین ماست.

در میان اشک ها و آه ها بودن،بی آب و غذا زیستن،آوارگی شبانه و بدون سرپناه شب را به سحر رسانیدن، گریه های نوزادان را کنار گوش خود شنیدن که با زبان کودکانه شان ناگفته ها را می گویند و محتاج پتویی زیر سرمای سوزناک گشتن، احساسات هر آدمی را جریحه دار می کند.

برای مردی که دستان پینه بسته اش گواه همه چیز درباره اوست،بسیار سخت است تا آوار خانه اش را مشاهده کند و عزیزانش را از دست بدهد،مادری که لحظه به لحظه قد کشیدن و بزرگ شدن فرزندانش را با گوشت و خون خویش لمس کرده و برای هر کدام از آنها رویاها ساخته است،بسی رنج آور است تا مرگ رویاهایش را با چشمان خود نظاره گر باشد.

کرمانشاه و کردها امروز نیازمند کمک های ما هستند،از ساعات اولیه وقوع زلزله و نشر اخبار آن،بسیج همگانی برای کمک به کرمانشاه شروع شده است و از سراسر کشور کمک های مردمی به مناطق زلزله زده ارسال می شود.

در کنار تمام کارهای کمک رسانی مسئولین اجرایی کشوری و لشکری در مناطق زلزله زده که در حال اقدام است ، فرهیختگان هر منطقه ای از کشور اعم از شخصیت های معروف ورزشی،فرهنگی،سیاسی،علمای شاخص،خیرین و تشکل های مردمی با جمع آوری کمک های مردمی و ارسال آن به مناطق زلزله زده یاری رسان هم وطنان عزیز ما بوده اند،علمای شاخص هر منطقه علی الخصوص عالمان اهل سنت با پیام هایی خواستار کمک رسانی به این مردم رنج کشیده شده اند.

حکایت در ترکمن صحرا به گونه ای دیگر است و آن انتظار نقش فعال تری که در این مقطع حساس و بحرانی می رفت برآورده نشده است و واکنش های فرهیختگان ما در حد تسلیت های خشک و خالی خلاصه می شود،تسلیت هایی که گاهی اوقات با مطالعه آنها می توانیم پی ببریم برخی از چهره های ترکمن علاوه بر عرض تسلیت به این مصیبت دیدگان به گونه ای خود را نیز در فضای مجازی تبلیغ و مطرح می کنند.

تقریبا هیچ شخصیت معروف ورزشی،فرهنگی،سیاسی و اجتماعی ترکمن برای کمک به این عزیزان،به طور جدی و پیگیرانه آستین بالا نزده است،یا تقریبا هیچ ثروتمند و خیر ترکمن کمکی برای این مصیبت زدگان ارسال نکرده است،اگر اینگونه افراد ما خود توانایی کمک به زلزله زدگان غرب کشور را ندارند لااقل می توانند در جمع آوری کمک های مردمی مشوق خوبی باشند،باید مدنظر داشته باشیم که کمک اینگونه افراد باید علنی و آشکار باشد تا الگوی خوبی برای سایر شخصیت های ما و عامه مردم گردند.

در نگاه دیگر مسئله متاسفانه علما و حوزه های بزرگ علمیه اهل سنت ترکمن صحرا در امر کمک رسانی به این مردم چندان که باید وشاید و مورد انتظار است ظاهر نشده اند.شاید برخی از این علمای عزیز و حوزه های علمیه ترکمنصحرا آموخته اند تا فقط برای مصیبت دیدگان دعا کنند.انتظار می رفت حوزه های نامدار و علمای شاخص ما که ظرفیت های اجتماعی و قدرت تاثیر گذاری بالایی در میان جامعه دارند در این امتحان بزرگ و اوج نیاز به بسیج مردمی به گونه ای فعال تر در زمینه ی بسیج کمک ها به مردم مصیبت زده غرب کشور عمل می کردند.

از سوی دیگر شخصیت های سیاسی و انتخاباتی ترکمن صحرا که در امر سهم خواهی های انتخاباتی و سیاسی شب و روز حتی بالاتر از توان خویش برای دست یابی به منافع گروهی و جناحی تلاش می کنند،به عنوان مدعیان لیدری گروهی از مردم در کمای سنگین به سر می برند،کافی است این افراد با زمان شناسی و اولویت بندی فقط 10 درصد از توانی که برای سهم خواهی های خویش می گذارند،در جهت جمع آوری کمک های مردمی برای زلزله زدگان بگذارند.

کم توجهی شخصیت های ترکمن صحرا نسبت به اینگونه مسائل خود گواه بسیاری از نکات است و شاید به دلیل همین رفتارهای نا معقولانه مااست که هر کجا اسمی از اقلیت ها و اهل سنت توسط بزرگان سنی مذهب کشور به میان می آید،یا اسمی از ترکمن ها یاد نمی شود یا اگر هم اسمی برده می شود بصورت نمادین قید می گردد.

ما دست دهیاران روستاهای دوردست که هرچند اندک کمک های مردمی برای زلزله زدگان جمع آوری کردند و همه فعالان کم نام و نشان  یا جوانان گمنام ترکمن که با ایجاد کمپین هایی مشغول جمع آوری کمک های مردمی برای زلزله زدگان هستند را می بوسیم و به افتخار آنان می ایستیم.

باید ببینیم که این کم توجهی شخصیت ها و بزرگان ترکمن صحرا نسبت به بحران زلزله غرب کشور تا چه زمانی ادامه خواهد داشت،آیا حضور پویاتر و اقدام جدی و عملی این عزیزان را خواهیم دید یا رفتار این عزیزان در قبال مصیبت دیدگان زلزله غرب کشور تغییری نخواهد کرد و بالاترین افتخارشان صدور چند سطر بیانیه تسلیت خواهد بود؟

به یاد داشته باشیم که مسئله زلزله غرب کشور،مسئله ای سیاسی و مذهبی نیست، بلکه یک امتحان بزرگ برای همه ما ایرانیان است و همنوعان ما فارغ از قوم و نژاد ، مذهب و رنگ و خون در آوارگی بسر می برند و نیازمند کمک های فوری و بشردوستانه ما هستند.
چو عضوی به درد آورد روزگار        دگر عضوها را نماند قرار


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر