c_300_250_16777215_10_images_66240.jpg

ترکمن سسی- بهروز قزل: احتمالا همه ما تاکنون با موقعیت هایی در رانندگی مواجه شده ایم که در آن، در تقاطعی منتظریم تا خودرویی که از روبرو یا از چپ یا راست به ما نزدیک می شود، بر اساس حق تقدم از تقاطع عبور کند و ما نیز پس از آن به مسیر خود ادامه دهیم. احتمالا بسیاری از ما، اگر بسیار عجله هم داشته ایم، منتظر مانده ایم تا به حقوق دیگران احترام بگذاریم.



حال، این پرسش مطرح است که چند بار در چنین موقعیت هایی، خودروی مقابل (یا چپ و راست) بدون استفاده از چراغ راهنمای خود، به یک سوی دیگر تقاطع پیچیده و در ثانیه های نهایی متوجه شده ایم که از ابتدا با راننده آن خودرو در یک مسیر نبوده ایم و اساسا حق تقدمی در کار نبوده است!

من، با این پدیده در رفتار رانندگی جامعه مان بسیار مواجه شده ام. حتی آن مواقعی که بسیار عجله داشتم، حتی الامکان برای رعایت حق تقدم رانندگان دیگر کوشیده ام. اما به همان نسبت، با رانندگانی مواجه شده ام که بدون هیچ توجهی به حقوق رانندگان دیگر و بدون تقبل هیچ گونه مسئولیتی در قبال آگاهی بخشی به دیگران و اعلان هشدار، هر کجا و هر زمان که مایل بودند، به چپ یا راست پیچیده اند و خودروهای دیگر را تا ثانیه های نهایی مات و مبهوت بی مسئولیتی -یا شگرد عامدانه- خود قرار داده اند.

حال بگذریم از آن رانندگانی که قصد گردش به راست دارند و راهنمایی چپ را می زنند و خودروهایی که راهنمای راست آنان فعال می شود و در عمل، به چپ گردش می کنند!

گویا، استفاده نکردن از چراغ راهنمای خودرو و بی توجهی به فرصت تصمیم گیری سایر رانندگان، به بخشی از فرهنگ رانندگی در جامعه ما تبدیل شده است. مسئولیت گریزی بسیاری از رانندگان که گاه به آموزش ناکافی آنان مربوط است و گاه از سوء نیت آنان ناشی می شود. اما هر آن چه هست، آثار –هر چند کوچک، اما مهم- این رفتار اجتماعی است که از یک سو باعث تکدر خاطر سایر رانندگان می شود و از سوی دیگر، چون فرصت کافی برای تصمیم گیری را از سایرین سلب می کند، در بسیاری از مواقع منجر به تصادف خواهد شد.

در تقاطع خیابان های شهر، در تقاطع های زندگی اجتماعی و در تقاطع های ناگزیر فعالیت های سیاسی، از چراغ راهنمای خودروی خود استفاده کنیم. در قبال جامعه و افراد جامعه خود مسئولیت پذیر باشیم و از چراغ راهنمای خود، درست و به موقع استفاده کنیم.

27 بهمن 1396

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر