c_300_250_16777215_10_images_66757.jpg

امان محمد خوجملی : ایران یکی از کشورهای پهناور جهان است که صدها هزار کیلومتر جاده در سراسر آن گسترده است. هزینه های زیادی هم برای ساخت و حفظ و نگه داری و توسعه ی آن صرف می شود.

اما علیرغم هزینه های سنگین و صرف وقت زیاد از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست و عمر زیادی ندارد. اما چرا چنین است می تواند چند علت داشته باشد که اگر رفع شود شاید به بهبود اوضاع کمک کند.

1- چند سال پیش آقای خرم وزیر راه و ترابری دولت خاتمی  درمصاحبه با یکی از سایتها که در فضای مجازی پخش شد گفته بود. (( ما در ایران فقط دو نوع قیر داریم. قیر سفت و قیر شل. در سراسر کشور هم از این دو نوع قیر استفاده می کنیم. اما در اروپا چهل نوع قیر وجود دارد که متناسب با آب و هوای هر منطقه ساخته شده است)). پس یکی از خرابیهای جاده های ما علت فنی دارد یعنی قیر متناسب با آب و هوای کشورساخته نمی شود. این در حالی است ایران دارای صاجب نفت خام است این مشکل را به راحتی می تواند حل بکند.

2- علت دیگر می تواند سست و نامناسب بودن قوانین موجود در ساخت جاده باشد که شرکتهای مجری پس از تحویل جاده هیچ گونه مسئولیتی در حفظ و نگه داری آن ندارند. اما گفته می شود در کشورهای صنعتی برای جاده و پل عمر خاصی تعریف می شود. مثلاً برای جاده سی سال و برای پل صد سال. نصف این مدت هم در گارانتی شرکت سازنده می باشد. یعنی جاده قبل از 15 سال و پل قبل از 50 سال خراب شود شرکت سازنده مسئول است با هزینه ی خودش خرابیها را درست کند. رقابت شرکتها هم سبب می شود برای گرفتن پروژه های بعدی و عقد قرارداد جدید حداقل استانداردها را رعایت کنند، تا از قافله ی رقابتها و مسابقه عقب نمانند. ساختار رقابتی و رعایت قوانین هم به کیفیت و عمر جاده ها کمک می کند.

3- یکی ازعلل کیفیت نا مناسب و عمر کوتاه جاده ها می تواند فساد موجود در این عرصه باشد. شایع است که مزایده ها و مناقصه ها واقعی نیست و صوری برگزار می شود. پروژه های خوب و نان آب دار به شرکتهای نورچشمی با قیمت بسیار گران واگذار می شود. آنها هم بدون اینکه کاری بکنند به شرکتهای دست دوم و سوم به نصف یا یک سوم قیمت قبلی واگذار می کنند تا سود با آورده ای را افراد ذینفع به جیب بزنند. این فساد سبب می شود هم پروژه ها گران تمام شود و هم عمران و آبادانی کمتری صورت گیرد.

4-  یکی از دوستان چند وقت پیش تعریف می کرد در زمان رژیم سابق بیشتر اوقات دقت خاصی روی استاندارد جاده ها صورت می گرفت. کارها به شرکتهای معتبر و با سابقه واگذار می شد. نظارت کامل صورت می گرفت. تا جایی که مهندسان ناظر یک سنگ خاصی داشتند که هنگام زیر سازی جاده آنرا زیرغلطک می انداختند اگر سنگ به روی جاده فرو می رفت غلطک زنی را ادامه می دادند تا زمانی که این سنگ بر اثرکوبیدگی و سخت شدن سطح جاده باید زیر غلطک خُرد می شد. گویا این دقت در حال حاضر با حساسیت لازم اعمال نمی شود.

5- چند وقت پیش طی یادداشتی نوشته بودم آسفالت داخل یکی از روستاها بعد از20 روز خراب شده بود. اما کسی دراین خصوص باز خواست نشد چرا چنین شده است؟. این نشان می دهد که حساسیت لازم در این زمینه وجود ندارد کسی هم رنج نمی برد. بعد از نوشتن آن یادداشت یکی از پیمان کاران به تلگرام خصوصی من پیام فرستاد و گفت: (( می خواستم برای آسفالت یکی از روستاها به طول دو کیلومتر با دهیار روستا قرار داد ببندم دهیار روستا برای هر متر  15 هزار تومان رشوه خواست من قبول نکردم اما یک پیمان کار دیگربا پرداخت متری 17 هزار تومان آن پروژه بدست آورد)). با این وضعیت مشخص است کار با کیفیت مناسب در نمی آید. پیمان کار یا از عرض جاده می دزدد یا از طول جاده یا از سطح جاده یا از مواد نامرغوب استفاده می کند. ناظران هم اگر شریک فساد باشند با اغماض کار را تایید می کنند. به این ترتیب حلقه خیانت در خیانت تکمیل می شود.

6-  عامل همه ی این بدبختیها هم عدم توسعه سیاسی است. در عدم توسعه ی سیاسی است که ساختارهای قرص و محکم و نفوذ ناپذیر و ضد فساد طراحی نمی شود و اگر هم طراحی شود با حلقه های بعدی که حاکمیت بلامنازع قانون است به مرحله اجرا نمی رسد. چون در جامعه ای که افراد و شخصیتها مهمتر از قانون محسوب شوند چنین بلایایی بر سر مردم نازل وکسی هم گرفتار عذاب وجدان نمی شوند. به همین خاطر هم ایران بهشت خلاف کاران محسوب می شود و بدون شرمندگی در همه جای کشور جولان می دهند و به ریش مردم می خندند.11/1/1397

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر