c_300_250_16777215_10_images_68450.jpg

ترکمن سسی- شهرستان گمیشان با دارا بودن بهترین و بیشترین جاذبه های بکر در غرب استان زبانزد است. این شهرستان با دارا بودن بیشترین وسعت ساحلی استان، دارای دو منطقه زیبای ساحلی و ماسه ای بنام های چارقلی و توماچلر میباشد که دیگر سواحل استان از این قابلیت بی بهره هستند.

سواحلی که امسال پناهگاه مردم منطقه از گرمای طاقت فرسای تابستان و به محل جدیدی برای فراغت و تفریح تبدیل گشته است و دارای امنیت بسیار مناسبی نیز برای خانواده ها میباشد چرا که مردم و جوانان باعفت و باغیرت روستاهای چارقلی و توماچلر و منطقه، خود امنیت را برای خانواده ها فراهم نموده اند.
اما ببینیم این سواحلی در چه وضعیتی قرار دارند و قرار است در اینده چه اقداماتی در این سواحل صورت پذیرد.

ساحل چارقلی :
این ساحل در محدوده تالاب بین المللی گمیشان قرار گرفته و زیر نظر اداره محیط زیست مدیریت میشود. دارای مسیری شوسه ای بوده و تاکنون نیز در چند سال گذشته اقداماتی از جمله برگزاری جشنواره ها و مراسم صورت پذیرفته و دارای عمق پایین و مناسب برای شنای کودکان میباشد
همچنین این ساحل بیشترین عرض ساحلی را برخوردار بوده و در سال جاری نیز حدود 750میلیون تومان از اعتبارات ملی و از اعتبارات شهرستانی نیز حدود 250 میلیون در نظر گرفته شده است یعنی جمعا حدود یک میلیارد تومان! و در اولین گام نیز طرح مطالعاتی آن هم اکنون در حال انجام بوده که برای امسال قرار است زیرساخت های لازم اعم از شن ریزی مسیر از روستای چارقلی تا ساحل و همچنین نصب تیرهای چراغ برق در این مسیر انجام گیرد تا سرمایه گذاران با اقبال بیشتری جهت سرمایه گذاری حضور و فعالیت نمایند.
یک شرکت تعاونی نیز توسط مردم روستا به همت دهیاری و شورا تاسیس شده که دوبار هفت خوان رستم را پشت سرگذاشته اند!!! که عزم جدی آنان را میرساند.

ساحل توماچلر:
این ساحل بعلت دارای بودن عمق مناسب جهت شنا و همچنین ماسه ای بودن مردم بیشتری را به نسبت ساحل چارقلی بخود جذب کرده و حتی شاهد هستیم که از شهرهای دیگر استان نیز جهت شنا در این مناطق حضور دارند این ساحل در تملک اداره بنادر و کشتیرانی قرار گرفته چرا که قبلا قرار بوده است در این ساحل زیبا ، بندرگاه جدیدی بنام بندرخواجه نفس احداث گردد که باتوجه به شرایط فعلی و پسرفت اب دریا محال است که به نتیجه برسد.
همچنین این ساحل بخاطر عدم قرارگیری در محدوده تالاب گمیشان زیر نظر اداره منابع طبیعی مدیریت میشود. پارسال نیز برای تسطیح این مسیر اقدامی توسط بخشداری مرکزی صورت پذیرفت که با مخالفت برخی دستگاهها مواجه شد .
مسیر خاکی و نامناسب آن باعث آزار مردم و مسافرین شده چرا که باید جهت رسیدن به این ساحل گویی باید از دره ها و کویرها عبور نمایند! علی ایحال تا مشخص نشدن تکلیف بندرگاه نمیتوان اقدام بزرگی همچون زیرسازی مناسب مسیر انجام داد ولی باز نیز با مدیریت دهیاری توماچلر امسال اقداماتی اعم از نصب زباله دانهای بتنی ، ایجاد دستشویی سیار، تعیین دو مکان برای تعویض لباس و... صورت پذیرفته و قراردادی نیز قرار است توسط دهیاری و شورای اسلامی این روستا و حمایت ستادساماندهی سواحل شهرستان گمیشان برای تعیین چند نیروی غریق نجات انجام گیرد که اداره ورزش و جوانان نیز ورزشکاران ماهری را جهت این امر معرفی کرده است.
اما خبرخوش نیز این است که با مشخص شدن تلکلیف بندرگاه یک سرمایه گذار نیز قرار است با هزینه میلیاردی این مکان را به یک منطقه گردشگر پذیر تبدیل کند که میتوان اقدامات بزرگی جهت اشتغالزایی جوانان انجام داد.

امیدواریم مسئولین استانی و در راس آن دکتر هاشمی استاندارمحترم ، نماینده محترم غرب استان و فرماندارشهرستان و همچنین مدیران استانی و شهرستانی تلاش مضاعفی را جهت حضور سرمایه گذار و تعیین تکلیف و لزوم همکاری ادارات مرتبط مانند منابع طبیعی و بندر خصوصی خواجه نفس با اولویت قرار دادن منافع مردم این منطقه مبذول دارند.

دیدگاه‌ها  

0 #1 منبع خبر؟ 1397-05-18 12:23
منبع خبر کانال خبری تحلیلی کمیش دپه بود بهتر نبود منبع رو هم ذکر میکردین؟
ترکمن سسی: مخاطب گرامی این یادداشت از طریق ارتباط با ادمین کانال ترکمن سسی از طرف نویسنده یادداشت جهت انتشار به این رسانه رسیده است.
بهرحال ذکر منبع در کار رسانه اولویت اول است.پاینده باشید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر